|
|
|
|---|---|
|
Sedan några veckor tillbaka så har räckvidden på nyckeln förkortats dramatiskt, jag måste stå precis intill bilen för att den skall funka. Det är precis lika med bägge nycklarna(den ena är fabriksny sedan 1 månad tillbaka) Den nyckeln jag använder(alltså inte den nya reservnyckeln) har ju naturligtvis fått ett nytt batteri utan resultat. Var på bilen tas signalen från nyckeln emot???? Har någon av er varit med om samma sak??? Har nån nåt tips om åtgärd???? Bilen är en 540i Touring byggd månad 3/1998 M.v.h Anders | |
|
Tror att sensorn sitter i inner backspegeln men är inte hundra. Borde vara den som är kass, själv låser jag lätt min bil inne från köket, ca 20m ut. /Micke |
|
|
"Tankekraften" förbättrar räckvidden avsevärt! Det är bara att vidröra pannan med nyckeln samtidigt som man trycker på knappen! Skämt åsido, visst spökar nyckeln ibland, och det beror inte på batteri. //Alex |
|
|
Jag har exakt samma fenomen på min -94a, ibland kan jag låsa upp på 50 m, ibland får jag trycka flera ggr trots att jag står just vid förardörren. Skulle vara roligt om nån visste varför och vad man ev. kunde göra åt saken! :) |
|
|
På min 525tds -98 var det dålig räckvidd. Nu har jag en 530dt -01 och räckvidden är mycket längre, vet inte varför. Det varierar i alla fall med var man är. Var parkerad 50m från en lastbil med radio styrd kran och hade inte en chans att låsa upp bilen, inte ens från 1cm ifrån. Sluta han köra kranen funka det direkt |
|
|
Antennen till fjärrkontrollen sitter i en del av trådarna i bakrutan, och där sitter även en liten elektronikbox med mottagaren osv. Det kan alltid finnas störande sändare av den typ som nämns ovan, det är faktiskt vanligare än man kan tro. Fjärrkontrollerna arbetar i 433MHz-bandet, som är upplåtet för en mängd andra tjänster osv. Det är ingen skröna att man kan förlänga räckvidden en god bit genom att hålla nyckeln under hakan eller framför pannan (i riktning mot bilen osv). Skillnaden i "antennhöjd" genom att höja nyckeln, samtidigt som kroppen funkar som reflektor ger resultat. FP |
|
|
Folke: Trådarna i bakrutan säger du! tack för det. Det här hände efter jag hade varit hos glasmästaren och fått rutorna tonade, nu börjar jag förstå vad som hänt!! Tack för alla svar! M.v.h Anders |
|
|
Att ha lång räckvidd på nyckeln är inte alltid så lyckat. Jag stoppade ner min nyckel i fickan och gick in på kontoret som ligger i nära anslutning till parkeringen. När jag skulle gå hem för dagen var alla rutor nere och det hade regnat i flera timmar. Det gick bra denna gången. Räckvidden borde vara begränsad till max 5 m på alla bilar. |
|
|
Aj då, då måste du ha tryckt in öpnnaknappen en lång stund så att komfortöppning av rutor osv aktiverats. De flesta bilar har återaktivering av lås och larm efter en liten stund, dvs om man råkar låsa upp/larma av av misstag men sedan inte öppnar en dörr inom en viss kort tid så låser bilen och larmar på igen. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.