AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.009

Generatorn har gått sönder, eller vad tror ni?

Hej, det är såhär att jag körde en sträcka på ungefär 200km och det regnade hela tiden. Sen la bilen av helt, den blåste lite varm luft ur luftkonditionen och allt med ström slutade funka. När jag stannade så kunde jag inte starta bilen mer.

När jag fick ström från en annan bil så gick den bra, men bilen la av efter ett tag när jag haft igång den ett tag.

Jag testade att ladda upp batteriet så gick den att köra med, men sedan efter en 50-60km på e4an gjorde bilen samma sak igen. Allt slutade funka, det kom varm luft ur luftkonditionen och bilen gick inte igång mer.

Vad tror ni? Generatorn som slutat funka?
Var får man tag på sådana billigast isåfall? Någon som vet nån plats som säljer på internet?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om det är generatorn borde laddningslampan lysa. I så fall kan det ju vara kolen som är utslitna och behöver bytas. Mät spänningen på batteriet med motorn igång. Laddar generatorn bör spänningen ligga någonstans kring 13,8 V. Fungerar den inte ligger troligen spänningen på 12V eller under. Kan vara batteriet som är på väg att ge upp också.

AE
Dom sa att den inte laddade som den ska.
Jag är väldigt dålig på bilar, ligger kolen i generatorn?

Såg att det finns några beg generatorer här till salu här på autopower.
Kanske borde satsa på en sådan.
Men går det att använda en generator från en 325i e36 till en 316i e36?

Tack för svaret.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Bilen ska gå utan batteri om den väl är igång så generatorn verkar kass.
Okej, då blir det att köpa en generator.
Någon som vet ifall en generator från en 325 passar i en 316?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Kolen är en slitdetalj och vanligaste orsaken till laddningsproblem. Vet inte exakt vilken bil du har, men så här ser det ut på en E36 316i t.ex. Se pos.10 Laddningsregulator+kol: Länk
Ibland kommer man åt att byta på plats, andra gånger måste man ta ur generatorn för att komma år.

AE
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tillägg: Pos 11, "carbon brush set" är själva kolen. De går att byta separat.

AE
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.