|
|
|
|---|---|
|
Länk __ Bilblogg: Länk | |
|
Volvo har ofta varit drabbade av barnsjukdomar när nya modeller introduceras. Kunderna får hjälpa till med produktutvecklingen så att säga. ;) Men S40N/V50 har ju funnits sedan 2004 så man tycker att dom borde kommit till rätta med problemen. Själv har jag varit relativt förskonad under det år jag kört vår V70N 2006. Till förra veckan!!? Då skulle jag starta bilen på morgonen, men ingenting hände. Färddatorn skrev ut på tydlig svenska "Misslyckat startförsök, fösök igen" 3 startförsök gjorde jag sedan ringde jag Volvo Assistans. Deras råd: Vänta 3 minuter efter detta samtal sedan startar du igen. De gjorde jag och bilen gick igång!?? Man får tydligen inte har brådis på morgonen när man kör V70? Detta kan ju inte räknas som barnsjukdom då jag kör sista årsmodellen av generationen? Omkodning av startnyckel blir medicinen enligt Volvos tekniska avdelning i GTB.... /L |
|
|
Blir intressant att se om det påverkar det alltid så stabila andrahandsvärdet hos Volvo. Kommer suget vara lika stort efter dessa då åren gått och good-will reparationerna har passerat bäst före datum? AE |
|
|
Jag har en S40-07 som har rullat nästan problemfritt under 8000mil. En ballast till ena xenonlampan är bytt och en mjukvaruuppdatering har gjorts. Så den är inte lika problemfri som min Focus-05 som har rullat samma sträcka helt utan något fel alls:) |
|
|
Continental:-07:a med 8000 mil. Det är nästan taximätarställning på den :) Du får betala "straffavgift" på restvärdet gissar jag om det är en firmabil. AE |
|
|
8000 mil på knappt ett år!!?? Taxi eller? Min har bara gått 700 mil än så länge. Men mitt "finåk" 318 har gått 38.000 mil och knackar på med en fin ventilsymfoni ;) /L |
|
|
:)Hehe nej ingen Taxi. Bilen uttagen 21:e Juli-07 och Jag har 9mil till jobbet, arbetar ca 28 dagar i månaden, kör ganska mycket på fritiden (den lilla Jag har) och kör en del i tjänsten. Den kommer f ö att bytas in mot en 325:a om två veckor, det är sagt att den ska levereras då. "Straffavgiften" får Jag iofs själv stå för då bilen är leasad i eget företag... |
|
|
Volvo är väldigt bestämda kring vad de tycker är ett "återkallningsfel" bland annat en total "upgradering" av mjukvaror i bilen(V50/S40). En annan återkallning var utbyte av bränsleslang som satt nära turbon på T5:orna. Något mekaniskt fel likt e46 spindelleder eller termostathus har inte v50/s40 haft tillstymmelse till sen lansering. Jämför jag detta felet med exempelvis fabrikationsfelet på 330ns kylfläkt som bara åtgärdades vid direkt påtalning från kunden inom bilens nybilsgaranti så tycker jag att Volvo står på ett bättre sätt för fel som påverkar driftsäkerhet osv. Ingen bil är problemfri men jämför jag min V50 med de Bmw bilar jag ägt genom åren så pekar antalet fel på mina Bmw bilar i skyn i jämförelse med volvon. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Hej! Reagerade bara på att S40 hamnar långt ner på listan mmed ett snitt på 1,79, V50 har ett snitt på 4,45. Är inte det lite märkligt? |
|
|
Hej, Jag har just avyttrat min V50 som jag haft i 33 månader. Har haft den på verkstad för följande vid olika tillfällen. Bagagelucka mycket svår att stänga, radio låses med jämna mellanrum, återkallad för svag handbroms och så sent som för en månad sen bärgad efter ett styrboxfel. Vet inte om det är mycket eller lite, var min första nya bil. Dock har Bilia alltid varit mycket hjälpsamma och ordnat med hyrbil vid samtliga tillfällen. Frugan får sin sproitans nya Polo på tisdag - får se hur den klarar sig undan verkstan... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.