|
|
|
|---|---|
|
Hej alla detta är mitt sätt att försöka hjälpa andra människor ifrån att göra samma misstag som jag nu tyvärr har gjort. För några månader sen så köpte jag en BMW 523i ifrån bilkoncept i malmö. nu när jag tog kontakt med BMW återförsäljare i staden där jag bor så tog dom sig en titt på den och läste av datorn med diverse instrument och såg då även att bilen är nerskruvad, tilläggas bör att den är kraftigt nerskruvad. Besiktnings papperena och service papperena såg bra ut i mina ögon men jag som inte är expert och har kunskap om knepen såg tyvärr i blindo. Alla service papperena var förfalskningar bilen är av 97ans årsmodell och boken är mycket nyare än det samt att alla stämplar är fabriks stämplar utan adress telefon nummer etc. Det som kommer att ske nu är att jag får hjälp av återförsäljaren här i min ort att hävda köpet tillsammans med hjälp av en advokat. så tänk er för och sprid ut att bilkoncept är inget företag man vill ha att göra med. Tillägg: Bilkoncept förnekar alltihop och var beredd att förlora sitt "rykte" pågrund av att dom nekade ett återköp. Tack på förhand och Spread the words. Bojkota | |
| Det var inte första gången och förmodligen inte den sista heller. Du har ju blivit utsatt för ett bedrägeri och om bilfirman stod som ägare när du köpte bilen och du har kvitto från bilfirman så blir det troligtvis en lättare resa. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Hitta en snålsskruvad 523 idag är ytterst sällsynt, normalt på mätarskruvade BMW sedan många år tillbaka kan man inte se det nånstans i bilens moduler med en datauppkoppling. ///MVH Hasso Länk |
|
"Det var inte första gången och förmodligen inte den sista heller. Du har ju blivit utsatt för ett bedrägeri och om bilfirman stod som ägare när du köpte bilen och du har kvitto från bilfirman så blir det troligtvis en lättare resa. " Adå det var bilfirman som stod på bilen och jag hoppas verkligen att det blir lätt ordnat. Bojkota |
|
|
Beklagar, men jag har sagt det förr och säger det igen: Köp inte bil (eller något annat) av ett företag med hotmail adress bilkoncept_@hotmail.com /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
det är verkligen misstänktsamt många 10-12 år gamla BMW som bara gått typ 8000-10000 mil. Det är knappast rimligt då många måste ha gått minimum 1500 mil/år. Dettta blir ju i alla fall 15000 mil på 10 år och till och med det är misstänktsamt lite. Det finns säkert några som kört väldigt lite på 10 år men dom måste vara ganska få. |
|
|
blev uppringd idag igen av hans vän eller om det var hans advokat vet jag inte, oklok låt han och itne särskilt välbildad då jag fick rätta lagarna för honom och han lät inte ens insatt i det hela. så det ser ut som att det får bli en rättegång trots allt. tråkigt när sådant händer. Bojkota |
|
|
På honom bara. Du har rätten på din sida //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Ah var och snacka med han bilförsäljaren som hjälper mig med ärendet och fick tel nummer till advokat som kontaktas imorgon så får vi se hur det går. ska bli spännande. bilkoncept vet nog innerst inne att dom har fel men försöker ändå driva detta så långt det bara kan gå. ringde till dom nyss och gav dom ultimatumet efter mycket snack om att köpa tillbaka bilen nu för 75.000. (gav 80.000) för den. och om dom ville köpa tillbaka den för det så skulle dom höra av sig idag annars har dom advokaten på sig redan imorgon. så nu återstår det att se vad som händer. Bojkota |
|
|
Om jag ska vara helt ärlig samt objektiv så är jag inte så säker på att du har helt rätt. Både säljare och köpare har enligt svensk lagstiftning undersökningsplikt i samband med köp. Har din säljare underlag som styrker att bilen vid det aktuella köpet har en mätarställning som är som är "detsamma" eller rent praktiskt något lägre än när du köpt den har säljaren fullgjort sin underksökningsplikt framförallt om det fanns en servicebok tillgänglig. (Falsk eller ej spelar ingen roll!). I ditt fall rekomenderas att man i vanliga fall undersöker historiken innan köpet och inte efter. Det är självklart tråkigt att hamna i en liknande situation som dig men man bör oskså ta ett personligt ansvar. Samma sak gäller säljare. Sverige har idag ett konsumentskydd som är bland de bästa i världen men detta betyder inte att man alltid kan räkna med att kunna få pengarna tillbaka vid ett personligt antagande att man har gjort en dålig affär. Låt oss nu bara spekulera i om du då sålt bilen vidare till en annan köpare som upptäcker att bilens mätarställning blivit manipulerad. Är det rimligt att du då ska ta bilent tillbaka betala köparen samt .... kräva kompensation av din säljare och att den säljaren ska kräva ersättning etc. etc. Det är pga ovanstående problemställning som det är mycket viktigt att man använder sig av de verktyg som finns tillgängliga idag för att säkerställa fakta kring bilens historik m.m. |
|
|
bäste rock. konsumentköps lagen i mitt fall gäller bara om det är ett företag som sålt bilen till privat person. inte privat person till annan privat person. så tyvärr kan du inte spekulera i det heller samt att jag blev inte erbjuden den undersökningen från försäljaren om jag ville m testa den eller något annat liknande test. Advokat är anlitad och enligt honom ser chanserna mycket goda ut. då jag har svart på vit att bilen faktiskt är nerskruvad, och att bilen såldes som att den gått 15.000 mil ca. och enligt instrumenten har den gått betydligt längre än detta. Bojkota |
|
|
här är en enkel rad tagen ur konsumentköps lagen. en liten frågeställning där man får svar tal. Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då? Om det är något fel på din vara kan du: kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad. kräva omleverans, vilket innebär att du får en ny, felfri vara. kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet. häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka. hålla inne betalningen så mycket som krävs för att få säkerhet för ditt krav. att bilen är nerskruvad ser jag som ett stort jävla fel som inte borde finnas. Bojkota |
|
|
9-F-K. När du köpte bilen, hade du då jämfört mot andra fordon eller var detta första bästa bilen? Samt hur låg den till rent prismässigt mot liknande bilar? Var bilen köpt via någon site på nätet eller en annons i tryckt tidning? Mvh Asken |
|
|
Visst. Jag kan förstå hur du uppfattat allt detta. Det är dock viktigt att påpeka en del saker som kan vara viktiga för dig att veta vid ett eventuellt rätsligt förfarande. Konsumentverket kommer enbart med rekomendationer och deras bedömning är inte på nåt sätt rättsligt bindande för säljaren. Säljaren kan vid bifall få en anmärkning hos KV. Skulle man då vilja föra processen vidare kan man altså vända sig till en advokat. I detta fall tas ärendet upp i domstol och bevisbördan ligger på både säljaren och köparen. Det är där jag menar att du eventuellt ligger sämre till under förutsättning att din säljare har material som styrker att han då köpt varan enligt gällande föreskrifter. Anser rätten att säljaren har fullgjort sin undersökningsplikt och bedömmer till dennes fördel kan du i så fall vara skyldig att betala både dina samt säljarens advokatkostnader. Vid en relativt kort rättsprocess motsvarar det "ca" låt oss säga värdet på din bil, alltså hur mycket du har betalat för bilen. Därmed anser jag att du i första hand får komma överens med säljaren som sålt bilen till dig och inte blint tro på allt din "bilsäljare som hjälper dig" säger. Bara faktum att han då har hjälpt dig med telefonnummer till advokat får mig att fundera vad det är som den säljaren får ut utav det hela. Finns det något intresse för hans del, försöker han då sälja en annan bil till dig eller är han då bara en "jävligt" god människa som har sin uppgift i att hjälpa stackars "lättlurade bilköpare". I så fall så bör han kanske arbeta för någon annan institution (kanske röda korset) och inte vara anstäld av konkurrerande bilhandel. Skulle det sedan visa sig vara så att du då får stå för smällen och finanserar hans kompis advokats lön vars nummer du fick så är det inte så bra. Mitt råd till dig är att se något kritiskt till alla goda råd man får av konkurrerande bilhandlare så du inte bilir "lurad" igen. Konsumentverket brukar i första hand försöka se till att problemet löses mellan parterna, alltså nån slags förlikning och du bör i första hand försöka lösa det på det sättet. Allt annat blir antagligen krävande för bägge parter. Lycka till! PS: Förresten hur långt har bilen igentligen gått. Man kan ev. få en uppskattning vad den är värd idag och jämföra det med vad du betalat. Hur ser situationen idag? Kör du med den? Försöker du sälja den? Vad begär du i så fall? Vad har du uppgett för mätarställning? Mvh Rock |
|
|
Det är en mycket svår diskussion... Jag köpte t ex en 89a 325 touring 2004 som senare såldes året därpå.. Men iaf... bilen hade gått 16000 mil när jag köpte dcen.. Jag hade ALLA besiktningspapper och servicepapper sedan bilen var ny... Så jag menar... Bara för att bilen har gått lite betyder det inte att den är skruvad.. Men visst... Om man utgår ifrån sig själv så är det ju omöjligt att en bil skulle gå typ 16000 mil på nästan 20 år då man åker typ (iaf jag) ungefär 2-3000mil / år. |
|
|
Udo: Jag håller med dig till fullo.. och ni som köper av dessa ljusskygga typer, ni får ursäkta men ibland är det som att en del BER om att bli lurade. Min svåger t ex... Köpte en s40 t4 av en fifflare i borås som drev någon mindre "kom-hit-så-lurar-vi-skägget-av-dig AB" och nu klagar han när bilen läcker olja som ett såll och krånglar rent allmänt... Man får det man betalar för och man blir lurad därefter... Tyvär blir man ju lurad hos aukt bmw-handlare också... Så vem ska man lita på egentligen? Ingen? :) |
|
|
jag kan säga så här jag köpte bilen för 80.000 och där var lite arbete lagt på den bilen såsom kjolpaket och lite sånt ögon godis, så då tyckte jag att det är det väl värt, liknande bilar på blocket låg i priss klass som 60-90.000 beroende på vad som gjort och hur långt dom rullat. så jag ansåg att dom 80.000 som jag betalade för bilen var ett bra köp då jag var ute efter en bil med lite vassare utseende. Rock till mitt försvar så säger jag så här, jag vet inte hur mycket du är insatt i konsumentköpslagen men vid årsskiftet så ändrades dom lagarna rätt kraftigt till konsumentens sida. och vad jag hört ifrån bilfirman som jag får hjälp av samt advokaten jag anlitat så stämmer detta mycket riktigt och det är inte bara rekommendationer som dom går ut med. Exakt vad bilen rullat kan jag tyvärr inte svara på, kan bara se att mätarna har varit fifflat med. samt att det är stort slitage på ratten och har förmodligen varit stort slitage på växelspaken då den har blivit utbytt. ratten vad hel och fin när jag köpte bilen men efter 1.5 månad började svart färg?/lack? flagna och satt fast i min hand istället, så nu e ratten halvt avskavd så den har gott mer än vad mätarställningen säger. Bojkota |
|
|
Hallå snälla Ni som postar. Läs vad herrn skriver på de 2 första raderna. Killen är 20 år gammal, hur många har inte gjort dåliga bilköp då själv? Jag gjorde ett flertal På den tiden fanns inte internet spritt som på samma sätt som idag. Det var mer dynamik, mindre stress, mindre ytlighet. Det var då. Köper det ögat trånar efter, kanske med delvis finansiering som många gör idag. Meningen är väl att man skall hjälpa en BMWbroder som har problem att lösa dom. Jag ser vissa konstruktiva försök till det. Sedan att efterfråga fakta för en situation om man inte besitter de själv det är förståeligt. Publicera gärna nuvarande mätarställning och avläst via datorn du skriver om. Det är din upplevda sanning. Sedan kan vi alla som läser här skriva ett postat brev till firman och be dem hjälpa till att underlätta situationen. Varken mer eller mindre. Det är något som gått fel det fattar väl alla. Om de två berörda parterna kan få lite konstruktiv hjälp från oss så blir det ju potentiellt? Jag ställer upp med porto för mitt brev, hur många mer hjälper? Mvh Asken |
|
|
Väl skrivet Asken! Tycker också att det är tråkigt att läsa om alla som idiotförklarar personer som inte besitter de kunskaper som krävs för att undersöka en bils historik. De värsta som attackerar är ofta de med >1000 inlägg och de borde istället vara de mest ödmjuka. Kände igen mig under ung och naiv. Låt oss hjälpa till istället att få bukt med lurendrejarna och deras falska annonser! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.