AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.382

Oljebyte automatlåda 735 e32

si
9
simon fransson
735 IA - 88
Hej har tänkt att byta olja i automatlådan, undrar ungefär vad en verkstad skulle ta för detta eller om det är värt att göra själv, är ingen mästare på bilar själv så jag lämmnar hellre bort jobbet
Hej

Har nyss kostat på min BMW 735-ia 1988 ett oljebyte i automatlådan.

Det är inte svårt att göra själv. Hissa upp bilen på en lyft, tag loss pluggen under ( insex ) och tappa ur oljan. Demontera röret till mätstickan antingen genom att lossa den stora muttern som fäster röret till tråget, eller helst: följ röret en bit upp och tag loss skruven som fäster röret, ( tags loss underifrån )

Skruva loss trågets fästskruvar och clips. De är ca 6-8 i antalet och vanliga sexkant. Lyft ner tråget och torka ur, och gör ren magneten som samlar upp metallfilspån.

Oljesilen är synlig när du tar ner tråget. Den sitter med 1-2 skruvar ( sexkant ), du kan behöva en ny oring till silen ( följer inte alltid med ny sil )

Byt ALLTID trågpackningen, den är av gummi och blir lätt sprucken med åren.
Montera tråget och sätt fast stickan. Du fyller på olja med en liten tratt genom mätstickans rör i motorrummet. När du har rätt nivå på stickan, starta motorn och dra igenom alla växlarna från "p till 1" tre gånger, och kolla nivån igen efter det.

Du behöver:

Ca 4 liter atf-olja
Oljesil. ( kostar ca 150-250 kr på mekonomen beroende på modell, på just 1988 skiljer det om du har en "tidig" eller "sen". Tag reda på månaden genom att ringa VV på 0771141516 och fråga ! )
Packning till tråg och plug. Kopparring till plugg, och en gummipackning med kant till tråg. Kostar ca 10 kr / pluggen och 140 kr trågpackning.

När jag lämnade in min 735 p.g.a tidsbrist gick det på 500 kr för arbetet, gissar på ca 500-700 kr. Du kan säkert lämna in den var som helst, då de flesta tar på sej sådant. Det är inget svårt arbete.

Materialet går på ca 800 kr totalt, men det är värt det jag lovar. Det förlänger livet på automatlådan något enormt att inte slarva med oljebytena.

Och automatlåderas på bmw tror jag du helst vill slippa...
Har du mer frågor, skriv gärna en rad på varmbandverket@hotmail.com

Mvh / Fredrik Janson
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.