|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Toyota Prius kommer absolut bli kult! Fiat Multipla och Mini tror jag också kommer bli det. Mazda MX-5 är väl redan kult eftersom den var en "pånyttfödelse" av den klassiska tvåsitsroadstern (MGB, Triumph Spitfire m.fl.). /Masten Gör mig glad, besök min blogg! Länk |
|
|
Jag undrar om frontmotorporscharna och i synnerhet 944:an inte kommer bli lite kultbil. Varför? Det är billiga bilar som det förnärvarande finns rätt många av vilket gör att många bilentusiaster kommer att ha ägt en någon gång under sitt liv när de väl börjar bli lite ovanligare. De har en lite speciell historia som oäktingar och väcker redan idag rätt mkt känslor hos folk (Min kompis fick kommentaren "Du vet att det sitter en toyotamotor i den där va?" av en full tonåring i Lomma för några veckor sen). Ypperliga köregenskaper som tom piskade dåtidens legendar 911:an på fingrarna. Behöver bara bli lite ovanligare (och kanske äldre) först tror jag |
|
|
Lotus Esprit är redan kult, men slutade att tillverkas 2002, rykten säger att det kommer en ny, BMW V10-motor har nämnts, fast kompressormatad, lär bli riktigt hårig isåfall. SLR McLaren är väl oxo hyfsad kandidat. Ggp |
|
|
BMW 335cupé BMW M6 samt några cabbar från BMWs sortiment. Kärleken: Länk |
|
|
Är det inte så att de flesta bilarna som är ca 30 år gamla och i bra skick blir lite av kultklassade. Tänker själv på en riktigt "vidrig" Honda i mitt tycker som är rund i formerna och jätteliten från 70-talet, tror det var första Civic-modellen, kommer ihåg att en kompis hade en sådan och den toppade 125km/h mätarfart, den är kult idag och inte vågade jag tänka mig något sådant ens i mina vildaste drömmar. Vidare att hans gula 900 turbo från 1980 skulle bli kult visste man ju liksom, mycket effekt, turbo och framförallt turboeffekt som både kändes och hördes. Likaså den senare Sirocco GTI från 1978 (har jag för mig) visste man skulle bli kult då den var hur cool som helst fast den var det värsta lik jag sett :-) Värsta exemplet är väl sveriges vanligaste bil (iallfall tidigare) Volvo 240, hitta en fin originalvagn som är välbevarad med få miltal så skrattar man inte längre åt Volvo originalloggan i framrutan utan tycker det är lite smått häftigt och minns tillbaka, nostalgi, oavsett trots det faktum att bilen är supersunk och ful med dålig prestanda osv, för att inte tala om DAF 66.. |
|
BCR |
Det finns en bil som skapade GTI-klassen i mitten av 70-talet... och som idag redan är kult. Just det. Jag var dum nog att provköra nya Golf GTI och det fick mig att lämna BMW efter 30 år... BMW ska vara tacksamma för att inte Golf GTI är bakhjulsdriven för då hade det blivit riktigt stentufft i segmentet bakhjulsdrivna premiumbilar... /Håkan |
|
Av "vanliga" bilar tror jag audi rs2 ligger rätt bra till säkert ngn evo modell pga rally framgångarna skulle tippa på evo6,m3 e46"kanske" iaf csl,m3 e30 är ju redawn kultförklarad i princip iaf men om 20 år har den stort kultvärde,även e28 m535 skulle nog va en kult bil. Bilar som blir kult bilar är ju dom alla ville ha när dom kom men glömdes bort när en nymodell kommer men vart påtänkt igen när ytterligare en modell kom & den förra glömdes bort.Mao kultbilar är den första ev andra genrationen av bilarna alla ville ha dom efter blir nog aldrig kult på samma vis Krånglit inlägg men hängde du inte med läs en gång till eller släpp det för va ändå inget viktigt;) |
|
| Dock tror jag inte m5 e34 te,x eller ngn annan e34 modell kommer bli kultförklarad den kommer bli överkörd av e28 som kommer klasssas som den sista bmw modellen undantaget e24 som hade riktiga haj hungriga looken e34an kommer bara va en vanlig 4kantig burk & kommer stå i vrån med volvo 740(undantaget entusiaster men då är det ändå ingen kultbil i minas ögon) | |
| Oavsett vad det blir av E34an lär den aldrig stå i en vrå med en Volvo 740, man kan inte jämföra ett "arbetsfordon" med ett elegant fordon med tidlös design som är byggd för föraren, som dessutom har helt underbara motorer rent genrellt jämfört med Volvon. Nu vet jag att kultbil inte har så mycket med prestanda att göra, men motorkulturen tillsammans med designen är och förblir fortfarande en njutning för både ögon och öron speciellt om man tänker på att bilen i huvudsak är en familjebil med skapliga utrymmen och generös komfort som är sportbetonad. | |
Transocean |
E34:n kommer aldrig att klassas som en kultbil, men vad med Citra C5 från 2008? Länk |
|
Att en bil är ett arbetsfordon spelar nog inte så stor roll för dess kultvärede, se på Mini, CV2 etc. Snarare är en rejäl brukshistoria en fördel ur kultsynpunkt, kom ihåg att vi inte talar om "klassiker" (som E34 i och för sig inte heller kommer att bli) utan just "kult". M% kanske blir någon slags kultklassiker, men i övrigt blir nog E34 bara kult i BMW-kretsar. Och som sagt, Volvo 240 har ju fått mer och mer kultstatus, så varför inte 740? 335 och M6 tror jag inte har någon kultpotential, eller klassikerpotential heller för den delen. De sticker ju inte ut på något sätt, i alla fall inte 335. Den är efterträdaren till en bra bil, och den kommer att efterträdas av en ännu bättre. Ett steg i evoultionen alltså, men knappast mer. 8-serien torde kunna bli lite kult. C6 kommer nog bli lite kult, Avantime likaså. Prius, Smart är andra kandidater. |
|
|
Vad gäller bruksbilar så gissar jag på allt som det står volvo på, så fort finniga 18-åringar med keps har slirat sönder tillräckligt många av en viss modell så kommen kultstatusen smygande. E34 tror jag inte på, det är ju ungefär som en tysk 240 och ska utländska bilar kultifieras i lilla svedala så måste det till något speciellt, sitter det däremot ett M på kofferten så är ju saken en annan. I avdelningen "kultförklarad av bilentusiaster" vill jag plocka in BMW M, en del Audi S och RS, 135 coupe, Mazda Miata/rx7/rx8, och Alfa 156/147 GTA. I avdelningen "kultförklarad av muppar" blir det följande fulkonstiga misstag; Audi A2, Toyota Prius, Citroën C3 Pluriel, Skoda Roomster (aka Popemobile) och alla jävla Golfar. Over and out..... |
|
| Volvo 480, dags att köpa en och stoppa undan. | |
|
Nya Fiat 500 kommer kanske att få kultstatus. //Anders |
|
|
Nissan Skyline GTR R32, R33, och speciellt R34, tror jag starkt på! Förklaring: Av alla japs-sportbilar som poppade fram i F&F boomen, är Skyline den som står starkast pga. att den nästan hela tiden varit en ren japansk angelägenhet,, ungefär som att Nissan inte ville att resten av världen skulle få ta del av denna bilmodell. "Vilken är din favorit-pedal?" |
|
|
Om 20 lär 130iM lär vara som dagens E30 skulle jag tro. BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.