AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.626

Bilen blir överhettad!

Har en 520 e39 som har gått snart 16000 mil, jag har kört 1000 problemfria mil med den, bor i trelleborg. En dag körde jag svärmor till helsingborg och tillbaka, en resa på ca 20 landsvägsmil, lite kökörning blev det pga. vägarbete men inget allvarligt.
Kommer hem och svänger in på parkeringen, låter bilen lugna ner sig en stund och av någon anledning så slår jag ett öga på tempmätaren och helt plötsligt hoppar den upp ett steg, sen ett steg till, och sen lite till, givetvis så stänger jag av motorn och undrar vad som precis hände????
vattnet kokar för fullt och jag ser mina sparpengar försvinna! där är även en ventil med ett kryss på som det ryker från.
Kollar oljan, men det ser fin ut, precis som den ska!
Det första jag byter är termostaten, men det är fortfarande samma problem och idag plockade jag av vattenpumpen, men den både ser hel ut och länns hel helt enkelt!!!!!

vad kan vara fel????? Snälla hjälp mig!!!!!
Dina slangar är hela och din flämtrem är hel eller?
är det torrt under mattorna eller läcker värmepaketet, kylaren?

Låter som läckage.
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Viskokoppling eller termostathuset???
tack för tipsen, ska genast kolla allt, återkommer.....
52
54
528patrik
528 iA touring -98
Kolla kylarvätskenivån när bilen är kall, fyll på upp till nivåstrecket. öppna luftningsskruvarna(en på kylaren och en på slangen nära vattenpumpen i höjd med servobehållaren) starta bilen, höj kupevärmen till max och skicka all luft upp på framrutan. Låt bilen gå på tomgång tills bilen är varm dra sedan åt kryssskruvarna försiktigt, = du luftar kylsystemet. kolla tempen och se till att kylfläkten startar när bilen blir varm. om fläkten funkar och bilen blir överhettad trots att du luftat kylaren kan det vara vattenpumpen eller termostaten. Lycka till !

528 patrik
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Länk

Kör inte bilen innan undre kylarslangen är "lika" varm som den övre=termostaten öppnat full cirkulation.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
termostathuset ska visst vara en vanlig anledning till överhetning, byt det i samband med termostatbytet.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Viscokopplingen ligger nära till hands att misstänka du tempen ökade vid stillastående, när fartvinden upphört.

AE
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.