|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tja Är så att jag verkar ha fått nått elfel. Började i söndags när jag varit o tränat o skulle starta bilen,fick då upp Trans fail prog i displayen. körde hem utan några som helst problem men tänkte en del på detta o satte bilen i på laddning i 24 h. Dock så visste jag att batteriet va dåligt så jag for in till mekonomen för att köpa ett nytt.(måndag) På vägen in kör jag med steptronicen o väl framme så är det en liten backe upp till parkeringen,där slår plötsligt bilen på varningsblinkersen av sig själv... aha tänker jag mycket märkligt,ska låsa bilen men de går inte så jag trycker på unlock knappen o sedan går de låsa. Köper batteriet o ska köra igen,kör 3-400 m på steptronicen o sedan går varningsblinkersen in igen... skämmigt tycker jag då jag har flera bilar runt om mig :) Så idag när brorsan o jag var på väg för att klippa oss,ca 2 km körning på steptronicen så går blinkersen in igen,jag slår av skiten o kör vidare o likadant händer igen när jag ska låsa,de går ej. Varför händer de bara i steptronic läget eller är de bara slump artat? 4 starter=3 varningsblinkers... Jordfel var ju första tanken men de bör ju inte vara i bilen utan lådan då eller? Var sitter jordkabeln till automatlådan? | |
| ingen gissning? :) | |
| Vet inte var ev. jordkablar sitter, men varningsblinkersknappen sitter ju rätt nära växelspaken. Det har inte hänt något under spaken? Det går ju att peta upp "plattan" som damasken för spaken sitter på och kolla in där. Låter ju mer som att det är mekaniskt fel eftersom varningsblinkersknappen är en mekanisk klick-knapp (eller vad man ska kalla den). Altså min gissning är att något "petar till" varningsblinkersknappen när du växlar manuellt (som jag antar menas med "steptronicläget"). | |
|
okej,ska ta o kolla på detta. Iom att jag inte råkat ut för det när jag kör i D läget men ska ta en långkörning i helgen så får vi se då. |
|
| MEN- varför går bilen inte låsa när man stängt av den samt så tänds belysningen i kupen. | |
|
Du har powerpost. FP |
|
| tack för de folke,jag ska kolla undet spaken/konsolen. | |
|
lustigt,nu gjorde bilen även så i D läget... blir vansinig lr nått :) dock så undrar jag en sak,kan en högtalarkabel som ligger emot karossen med skadat hölje ge detta fenomen? tänkte att de kanske har skavts någonstans under de 2 veckor jag hunnit bruka bilen. får väll gå igenom allt i helgen isf,har 3 genomgångsställen i karossen där möjligvis den extra isoleringen jag la i hålen rammlat bort... men som sagt kan de ge detta fenomen? |
|
|
jaha då kan man ju lätt konstatera att de inte har med steptronicen att göra iom att bilen gör så här även i läge D. Däremot så gör bilen så här när de blir gropigt/studsigt väglag. varningsblinkersen går in o så får man stänga av den... inget annat händer förutom att belysningen tänds i kupen o bilen går inte låsa utan man får trycka på unlock och sen låsa den. Har nu sprayat kontakter o batteriet är ju sprilans nytt. Någon som har varit med om sånnt här innan? |
|
|
Upplåsning och kupébelysning har en naturlig koppling till vartannat, frågan är vad som triggar igång detta. Varningsblinkers har ingen logisk koppling till detta. Hade du provat med att lossa minuskabeln på batteriet en stund, 15-20 min och sedan återanslutit? Reset via batteriet brukar återställa en del "ologiska" problem liknande dessa. FP |
|
|
ok 15-20 min ska jag testa. behöver jag lägga ihop + - också eller räcker de bara med att ta bort -? måste ju va nått som hoppar till vid gropigt underlag som ex rör vid karossen. |
|
|
Du behöver inte lossa båda kablarna och lägga ihop. Efter 15-20 min har allt laddats ut med god marginal, vill du forcera så är det bara att trycka in ciggtändaren någon sekund. Helt klart verkar det som att du har en glappkontakt efter som det reagerar vid körning på gropigt underlag osv. Fortfarande vill man tro att felet isf finns i närheten av mittkonsollen, växelspaken, varningsblink och låsbrytaren osv. Men du kanske även bör följa kabelstammarna framme under handskfacket och känna så att alla kopplingsstycken och kontakter i moduler osv sitter på plats. ljusmodulen sitter ytterliggare en bit till höger om handskfacket på A-stolpen. Den har ett par rejäla kontaktstycken och kabelstammar, eftersom den styr bl.a blinkers så kanske du bör kika där också. FP |
|
|
okej,har nu gjort detta o de hjälpte mig inte. kan de ha hänt nått bakom mätarhuset? kanske t.o.m framme vid lyktorna? gissar bara iom att jag har fixat cromeringar i mätarhuset för ett X antal månader sedan samt bytte till angeleyes för ett bra tag sen. ska kika vidare,tackar för hjälpen så länge o återkommer när jag förhopningsvis fått bort problemet. Kan en verkstad felsöka ett elfel så som mitt? |
|
|
va är de för bos som sitter nere vid golvet under handskfacket? 3 kontakter i den. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du har hittat generalmodulen, för fönster, lås, torkare mm dvs bilen huvudhjärna. Lurar på en sak, tänds innerbelysningen och varningsblinkersen ungefär samtidigt så är det en funktion som styrs av sensorerna till Airbagmodulen. Det är nämligen en automatiks säkerhetsfunktion, vid en krock ska dörrarna låsas upp, innerbelysningen, tändas, varningsblinkersen slås på, tändning o bränslepumpsmatning stängas. Nyare har även funktionen att batterihuvudkablen skjuts av. Airbagmodulen ska sitta under mittkonsollen. Dålig kontakt,jordfel, eller nått sånt till den, eller nån av sensorerna i fronten som strulig känslighet möjligen. ///MVH Hasso Länk |
| Borde det inte gå att se iaf en indikation om var felet ligger med en diagnos? | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det gör det säkert, men det kostar en slant om man inte investerat i utrustning själv. ///MVH Hasso Länk |
|
Förvisso...ett annat svenskt bilforum har en rätt bra sak där man kan söka områdesvis efter folk med obd2-utrustning och som är villiga att hjälpa sina bröder mot en ryggdunk/liknande ersättning. Det hör iofs inte hit, sorry för OT. Vad kostar det att få diagnos hos BMW? En timmes debitering? |
|
|
Jag tror det förekommer även mellan BMW-ägare och forumanvändare här att man träffas och delar med sig av ev. diagnosutrustning. En viss skillnad kan vara att just OBD-II utrustning enligt dess standard (som är relativt billiga och lätta att anskaffa) inte ger någon fulldiagnos på en BMW, medan t.ex VAG-COM på Audi-VW och liknande på andra bilar kan köra mer eller mindre fullständig diagnos via OBD-II gränssnittet. Det som förvirrar ibland är att även BMW har samma gränssnitt som enligt lag sitter på alla bilar sedan slutet av 90-talet. Dessutom kör även BMW sin fulldiagnos via olika programvaror i samma uttag på nyare bilar, men det är ingen OBD-II diagnos i dessa fall. Hänger ni med? En diagnos hos BMW eller motsvarande hos en allbilsverkstad kan väl kosta runt 300-500:-, sen vidtar den sedvanliga handpåläggningen för att eliminera felet osv. Om man vet felet redan så fixar man lämpligen detta innan diagnosen och nollställer sedan felminne, fellampa osv. FP |
|
|
hasso,japp detta tänds samtidigt när jag kör över något som får bilen att slå till detta. Tändning funkar ju fortfarande o de är bara te o ge järnet direkt efter så pumparna verkar ju få sitt de också. Under mittkonsolen säger du,hur möe behöver jag ta bort för att komma åt o vad ska jag leta efter? Gör väll bäst i att avlägsna minuspolen när jag är där o mekar :) |
|
Ja du undrar om man inte plockar den bakifrån :) Man få ta bort ventilationsgallret i bakändan på konsolen. Men jag tycker att du först ska göra en diagnos på systemet så du inte pysslar med nått i onödan, som i sin tur kan ställa till nått ännu värre. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.