|
|
|
|---|---|
|
Har sett här i stockholm i varje fall, att var & varannan BMW har halsband som hänger o dinglar i backspegeln är det något som är inbillning eller finns det nån orsak som jag missat? Mvh Danne | |
| Redan ;) har ju varit så hur länge som helst ju. Annars är kors vanliga, även i mercedesar. | |
| Det är nog radband | |
|
Oki doki får väl hänga dit ett själv :-) Mvh Danne |
|
|
Det brukar vanligen vara ett krucifix hängandes, vilket i vissa regioner av världen brukar anses vara ett bra substitut till ett körkort ;) Har man varit i dessa regioner och kört bil så förstår man också att det kan vara ett önskemål om hjälp från ovan för att klara sig utan bucklor. BMW Club Schweden-BMW SportClub |
|
| Inlägget innan mitt första togs bort men det brukar ju vara främst invandarare som har sådana kors eller radband i backspegeln. Förstår inte varför men folk brukar vara negativa till det. Vadådå? Vi svenskar har ju våra luktgranar, låt folk ha sina kors/radband, inga problem tycker jag :) | |
| Radbanden är en typ av ammulet, finns säkert nån med rätt yp av bakgrund som kan ge en kort info i religion. | |
| och en sann Norrlänning har ett ren kadaver i grillen... | |
| hahaha !!! | |
| Jag tycker det ser ut som en rullande lik-kista med kors. Jag hade ett par handbojjor där mest på skoj men tröttnade väldigt snart på krim-krams tramset. | |
|
Det är radband som hänger i speglarna: "Radband är ett band med kulor, använt som hjälpmedel vid bön, i synnerhet inom romersk-katolska kyrkan men också av vissa grupper inom islam, buddhism och hinduism. Ordet är en förvrängning av ravband, där rav är ett äldre ord för bärnsten, då de medeltida radbanden i Norden hade kulor av bärnsten. Radbandet kom att brukas i Europa från medeltidens slut i samband med den så kallade rosenkransbönen. Vid den ber man omväxlande ett Fader vår, tio Hell dig Maria och ett Ära vare Fadern, samtidigt som man betraktar vissa mysterier (Jesu födelse, lidande och förhärligande)." //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Det är ortodoxa som hänger radbanden på innerbackspegeln. Min bil Länk |
|
|
Jag fick precis världens bästa idé. En produkt som riktar sig till de mer "integrerade" nysvenskarna som ändå vill ha det bästa av båda världar. Måste kontakta Julius Sämann Ltd för att framföra min banbrytande tanke. :-) -Phil |
|
FredricF |
Ja jag säger då de... Fast 100ggr hellre ett radband än en doftgran (vem f-n köper egentligen sådana?) Doftgran rankar jag till och med lägre än kassetband med vikingarna i bilen. /Fredric |
| "ren kadaver". Vad menas här egentligen, ett rent kadaver (dvs felet var ett missat t) eller renkadaver (dvs felet var en särskrivning)? Jag är ärligt förvirrad. | |
|
Bewing77: Gissa , han är ju från norrland :) Haha. /Robban |
|
| Mycket renar i norrland :P | |
| med tanke på många självmords piloter till medtrafikant och skicket på våra vägar, borde man ha ett stor kors på taket. det räcker inte med en liten dinglande från backspegeln. :P | |
|
Varför ha saker hängande som skymmer sikten överhuvudtaget undrar jag? Borde ju ha en motsatt effekt än den önskade för radbandsgänget. Jag hade svart baum fastkilad stående i luftgallret på ovansidan av panelen i en e34 en gång. (köpte den mest för att den var svart) -Phil |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.