AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.785

hur mycket ska man lägga på en e36,m3, vad ska man tänka på vid köpet?

Ch
40
Challe83
BMW 328 cab 95
Hej har massa funderingar! har haft en bmw e36, 328 cab! Men tyvärr är den såld! nu har jag en skabbig saab 900, 2.0t!har lagt ut över 10000:- på den, och börjar snart fundera på att skaffa en bmw istället! min fråga till er experter! är vad ska jag tänka på vid köp av en m3? och vad ska det kosta. är det lönt att importera i tyskland?

Tacksam för svar;)

//challe83

el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
M3 E36 finns i alla möjliga prisvarianter, allt från 60 000 till 200 000.
Och så beror det klart på om du vill ha en 3,0 eller en 3,2. Eller kanske en GT.
M3 3,0 tycker jag har kommit ner till ruskigt låga pengar, du kan säkert hitta en riktigt fin så här på hösten för knappt 100 papp.

När jag köpte min 3,2'a la jag extra mycket krut på att kolla upp historiken om bilen. Ringde till föregående ägare och frågade ut dom samt verifierade stämplarna i serviceboken med verkstäder. Eftersom M3'or oftast är ganska hårt körda bör all service ha skötts ypperligt enligt mig.
Via Vägverket kunde jag få fram avställningsperioder och liknande för att konstatera att den inte vart vinterkörd, iaf inte påställd då.
Och via Bilprvningen kunde jag få ut uppgifter från tidigare besiktningsprotokoll.

På 3,2 är det mycket snack om rassel ifrån original Rolls Royce-vanos.
Jag ska inte uttala mig i den frågan då jag är dåligt insatt men du kan läsa om det i hundratals trådar här på forumet.
Utöver detta gäller väl det vanliga för samtliga E36'or. (info finns i Begagnatguiden)

Skicka gärna PM om det är något särskilt du undrar över.
Jag tycker inte du ska ge mer än 80' för en 3.0 resp, 100 för en 3.2, och då menar jag exemplar i fint skick.

Sen att där finns en hel hand full med drömmare som ligger och fiskar är en annan sak.

Äger ingen M3 själv men, min kompis köpte en 3.2 för 2 år sedan för 95'.
Då hade den gått 14' Mil, Esterilblå med så gott som all utr.

Ch
40
Challe83
BMW 328 cab 95
gärna pm;) tack för info! behöver man oroa sig över om de har gått typ 15000 mil? vilken vanos sitter i 3.0, vet inte om jag ska ha en 3.2 istället;) men priserna är sjukt ojämna. Om man drar ner till Tyskland kan man få schyssta exemplar för rimliga pengar!

Vad säger ni ?

Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Hellre drömmare och fått betala för mycket än mardrömmar pga att betalat för lite!
Som tidigare nämnt finns det M3 E36 i väldigt varierande prislägen men enligt var jag har erfarit får man till 95% vad man betalar för. Jag tittade på en som skulle vara i originalskick, 11000 mil osv. men det visade sig att där var oljeläckage motor, hål i sätet, rejäla bulor och vissa repor. Nästa objekt var full historik osv. men även på denna var det oljeläckage motor, färgskiftningar i lacken, allmänt sliten på 14000 mil. Objektet efter det var en cab som skulle vara fin och omlackad pga försäkringsskada. Sömmen i sätet hade släppt hela vägen, olika dörrsidor, förmodligen krockad bak. Tittade även på en M5 E34 som skulle ha gått 12000 mil och vara i fint skick och servad osv. Jag blev informerad innan att det skulle vara en "liten" på vänster bakdörr som man såg om man visste om det. Bulan var något större eftersom man såg den på 50 meters håll. På dessa 4 tänkta objekt la jag 105 mils körning. Tilläggas skall att jag mailade och ringde till ett flertal men som inte enligt mig var värt besväret att titta på.
Så även jag hade åsikter i början om hur mycket en M3:a skulle kosta i mina ögon sett men summa summarum är ändå att man får vad man betalar för. Bilen jag senare köpte har ingen servicebok men är i ett fantastisk fint skick, finns fakturor från BMW där man bl.a har ett komp.prov mm. Dessutom fanns bilen på 7 mils avstånd.

M. Pedersen
Ch
40
Challe83
BMW 328 cab 95
låter galet intressant! ja jo klart man får vad man betalar för! men problemet kvarstår, känns som visa ligger på 80000:- och andra runt 150000:- stora skillnader! men i princip samma varvtal och årsmodell! får se hur jag gör, vet inte alls har även kommit in i mina tankar att alpina 3.3 är en vettigare bil? har jag fel? ( Bmw M3 håller antagligen bättre än min Saab 900?

//challe83

Visa användare
476
Markus_M3
M3Cab -97
Det du ska tänka på är ju att du kollar upp bilen till 100%.
Som elmgren skrev innan så ska du lägga extra mycket krut på att kolla upp all historik.
Visst kan man hitta billiga M3:or men dem är oftast både körda och vårdade efter vilket pris som är satt.
Rasslet från vanosen är inte så mycket att hänga upp sig på.
Vad jag vet så är det ca 1 av 100 som får ett vanos ras, alltså väldigt ovanligt.
Visst kan det rassla lite men inget som betyder att motorn kommer rasa som vissa tror.
Om du är ute efter en M3:a tycker jag du ska leta efter en fin 3.2 då dem e mest värda.

Lycka till.

Mvh Markus
Ch
40
Challe83
BMW 328 cab 95
Tackar för all info jag fått! letar nu efter en 3,2 m3:) hoppas jag hittar någon!

Tack ännu engång;)

//charles

Visa användare
62
daytona m3
M3 E36 -1994
SÅLD 080130
ja åkte tre mil o hitta min e36 m3 3.0 den har nu gått 19000mil den hade gått 18700 när ja köpte den men inte skrämde de mig då bilen varit pedantskött o var i grymt fint skick med shortshift o koilovers o ett eisman avgassys annars helt original som sagt ja har inte haft den så länge men e grymt nöjd inga problem o inga missljud eller liknande en ägare sen 01 o fyra ägare sammanlagt sen 94 ja gav 85000 för min.
HA inte så bråttom. Ta inte första bästa eller ens 5e bästa.
Den tid o pengar du lägger ner för att hitta en bra bil i bra skick kommer löna sig i längden.

Kom även ihåg att bara för attdet är en bmw så betyder det itne att dom håller bättre än din saab 900
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Gå på magkänslan så brukar det bli bra!

Ta inte första bästa utan ta det lungt o titta på några stycken.

Det finns fortfarande M3 E36 i bra skick men dom är svåra att hitta.

In God we trust, All others pay cash///
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.