AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.369

Tutan lade av...

To
84
TobbeMalmgren
320 i coupé E36 -92
Z3 1,9 -96
X3 3.0 -05
318 is E36 -96
VW 1303s -74
VW Golf V5 -99
VW Golf 3 GTI -93
VW Caddy -89
SAAB 99 - 80
På jungfruturen hem från Bollnäs till Stockholm såg jag något som såg ut som en vit elefant vid vägrenen... saktade in och tittade lite extra...
till min förfäran var det inte en elefant utan en kvinna på ca 200 kg, som helt naken med baken ut mot E4an, stod med särade ben och en rejäl stråle rakt ner i asfalten...

Jag kunde såklart inte hejda mig utan hängde mig på tutan (som jag vid köpet några timmar tidigare hade kontrollerat att den funkade) men den var stendöd.... (kanske lika bra det iofs.. men ändå).

nu är min fråga till er.. 1. vad kan anledningen varit till det plötsliga bortfallet?

2. vill helst inte slita bort ratten då det är airbag i... hur gör man om felet sitter i ratten?

3. VAR sitter själva signalhornet? har inte varit under bilen o letat ännu..

tacksam för svar.

/ passa er för vita elefanter

Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Kan vara säkringen till att börja med...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
.....eller elefantkroppshyddan som dämpade ut ljudvågorna.

AE
ca
130
carpenter
Z3M Roadster -97
Vafan skojjar du eller?? Jag kommer iaf aldrig åka till Bollnäs
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Signalhornen (2 st) sitter längst fram vid sidan av gapet.
Kommer inte ihåg om båda sitter på samma sida eller om det är ett på varje sida.

Har för mig iaf att jag höll på och plocka på höger sida när jag bytte ett av mina horn.
Men eftersom det är 2 horn tycker jag inte båda borde lägga av på en gång utan du borde först höra att tutan låter väldigt konstigt när du tutar... (dom har olika frekvenser) så lät det konstigt när du provade den så kan du räkna med att båda nu lagt av.

Men börja med att kolla säkringen som dicka säger!

/Magnus
www.snajdarn.se

To
84
TobbeMalmgren
320 i coupé E36 -92
Z3 1,9 -96
X3 3.0 -05
318 is E36 -96
VW 1303s -74
VW Golf V5 -99
VW Golf 3 GTI -93
VW Caddy -89
SAAB 99 - 80
Tackar.. kollade säkringen direkt när jag kom hem och den var hel, så det måste nog vara något annat.

När jag testade tutan vid köpet så funkade den.. kan inte säga att det lät jättemycket så möjligen var det bara det ena hornet... frågan är varför den la av när jag just skulle tuta på elefanten... om det skvätte in under bilen o dödade tutan.. nä men skämt åsido...

Får ta o mäta upp spänningen i kablarna fram till hornet då (tack för tipset om var de sitter), i annat fall får man plocka ratten då eller?
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Man plockar dom för övrigt underifrån om jag minns rätt... plocka loss nån plastkåpa som sitter under... väldigt enkelt och räcker att man hissar upp den med domkraft.

/Magnus
www.snajdarn.se

To
84
TobbeMalmgren
320 i coupé E36 -92
Z3 1,9 -96
X3 3.0 -05
318 is E36 -96
VW 1303s -74
VW Golf V5 -99
VW Golf 3 GTI -93
VW Caddy -89
SAAB 99 - 80
klart! tackar för tipset!

Förressten.. är det dig man köper vita blinkersglas av "snajdarn"?
To
84
TobbeMalmgren
320 i coupé E36 -92
Z3 1,9 -96
X3 3.0 -05
318 is E36 -96
VW 1303s -74
VW Golf V5 -99
VW Golf 3 GTI -93
VW Caddy -89
SAAB 99 - 80
Plockade bort plasten under bilen o lokaliserade tutan.. såg att det skulle varit 2 horn, men det var bara ett + en lös kontakt med 3 sladdar, full med grus.

Det går fram ström till det återstående hornet men det knäpper bara i det när man tutar, så nu har jag köpt 2 nya horn… med 2 anslutningar istället för 3 som är original. Då till frågan… hur kommer det sig att det är 3 sladdar original? Brukar ju bara vara + o - …?!
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Det högra hornet har en violett/blå (+) och en brun (-) denna + är dragen till skarvdonet till det vänstra hornets + (skarvpunkt) i den punkten är det 2 kablar alla violett/röda (+) hornen är parallellkopplade. Så i högra hornet är det 2 kablar (violett/blå och brun) och i det vänstra hornet är det 3 kablar (2st violett/blåa och brun). Så är elkopplingen original i alla fall och jag gissar att det är så du också har det på din bil. //Z3Kent

Min bil 2007Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.