|
|
|
|---|---|
|
Helt plötsligt igår så började bilen gå jättedåligt, det började först efter ett par kilometer att märkas då motorn blivit varm. Det är en 518i (E34) från -90. ..dock när man trycker gasen i botten så accelererar motorn jämnt. Jag körde med den idag till jobbet (6km) och sista biten hackade den jättemkt och när den stod på tomgång så dog den nästan. Min första tanke var att det är något slags problem med bränsletillförseln eller lufttillförseln. Det kommer inte ut någon rök så jag tror inte det är något problem med läckage av olja eller kylarvätska, dessutom är den ganska nyligen motorrenoverad. Någon som kan rada upp lite saker som kan orsaka dessa problem? ..Hoppas inte det är något större fel, behöver använda bilen i veckan ju. | |
|
... jag kan rada upp några saker jag inte tror det är eftersom det är nybytt: - Tändningen, tändkablar & tändstift nyligen bytt - Ventiler, den knackar inte å verkar inte tappa kompression, kamrem nybytt, topplocksrenovering gjord - Läcker ej in olja lr vatten i motorn, ingen rök, inge "vitt" i oljan - JA, det är bensin i bilen :P |
|
|
Som du säger så är bränsle/luft den mest tänkbara boven. Kolla att den inte läcker bränsle nånstans för då kan den suga luft och på så vis gå dåligt. Jag var med om precis samma på en golf gti en gång. Den gick kasst på tomgång och allt under 3000 rpm men sen gick den bra. |
|
| Den verkar inte läcka bensin nånstans, men jag upptäckte nått skumt nu. När man kört en bit å den går som värst dåligt så luktar det illa.. typ bränt gummi lr nått sånt... Var tvungen att köra en sista gång med den idag för att ta mig hem.. Jag lokaliserade lukten till vänstre bakdäck,,, å om man hade handen ovanför däcket så var där varmt!?? huh, låter ju skumt?? Sitter det nån bensinpump där som kan ha pajjat lr nått?? Jag tycktes mig se lite rök där oxå precis när jag hade stannat bilen, låter farligt med rök från en bensinpump, all bensin i tanken, 30 liter just nu, kan inte de typ ta eld å pang?? otäckt ju..?? | |
|
För mig låter det som två olika problem! Mig veterligen sitter inget som har med bränsletillförseln kring vänster hjulhus (där sitter inget alls faktiskt såvida du menar vänster sida i färdriktningen förstås...) utan du har nog drabbats av en kärvande broms + något motor-relaterat. Bränslepumpen sitter f.ö. såvitt jag vet i tanken på samtliga E34, det är bränslefiltret som sitter utanför och då vid höger bakhjul. Din motor verkar ju fräsch eftersom den precis är renoverad, men en idé är kolla upp lambdasond och luftmängdsmätaren = verkstad. Dessa grejer går förstås att mäta själv med elinstrument. Har för mig att värdena ska finnas i Haynes handbok. Andra grejer du kan kolla är t.ex. kontakten till luftmängdsmätaren, jag hade något slags glapp där en gång i en 518 E28 och det hela fungerande igen efter en skvätt med 5-56. Kolla så att alla anslutningar till både vakuum och el sitter som det ska. Spraya startgas utanpå insugsystemet då det direkt avslöjar eventuella läckage med höjd tomgång. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
ja, de e inte nå läckage i insugsystemet.. sprayade med startgas... Kontakterna verkar ha fin kontakt, körde bilen på tomgång nu, den gick lite ojämnt i början, medans ja letade läckage i insuget så med tiden började den gå ojämnare å ojämnare, till slut dog den. |
|
|
Känner igen symptomen. Frågor: 1) Har du motortvättat nyligen? 2) Vad kör du med för tändstift? |
|
|
jag har slipat på motorhuven å hade den öppen ett tag så de kom ju lite vatten i motorrummet... men det var för tre dagar sen å den har inte blivit bättre sen dess, snarare sämre... Idag har jag kört kontaktspray på alla kontakter och kollat vakuum-slangar, hittade en sprickig som nu e bytt. Har även kollat att lamdan ger ca 0,5 v vid tomgång som det står i haynes, så det verkar OK. Checkade även den elektriskt styrda ventilen som ska klicka när man sätter igång tändningen, å den klickade som den skulle samt fick ström. Tändstift, dom byttes för ca ett halvår sedan, tror det är NKG (heter dom så?) |
|
| oh just ja, luftmassemätaren funkar oxå =) Den e iaf aktiv, drar man ut sladden så dör motorn.. om det nu säger nått om den haha... | |
| Har själv likande symptom på min 518. Kalas på tomgång när den är kall, inga som helst problem. Men när väl värmen börjar komma upp så är den riktigt orolig på tomgång. Har till och med dött ett par ggr när man ska svänga upp på uppfarten eller när man slängt upp kopplingen lite slarvigt vid kökörning. Sökt läckor men inte hittat några. Rengjorde tomgångsmotorn och det verkade faktiskt ha hjälpt något om än inte 100%. | |
| ...fast den dör till slut även om man gasar, så jag tror inte de e tomgångsmotorn. Tomgången e rätt okej när den e kall, blir värre när den blir varm. Tror ni det kan var nå skit i bensinen? Den stod olåst en natt, så nån kan ju ha hällt i vatten i tanken lr nått. Har för övrigt också kollat att rensventilen funkar =) | |
|
vad ligger din tomgång på ?`ca 500rpm eller mindre? Har samma problem på min 525 tror dock ja vet vad felet e kolla vid gas spjället sitter en gummipackning där som kan hamna på fel sida av fästet |
|
|
tomgången ligger kanske på ca 700 rpm lr nått sånt, Gummipackning, gasspjäll? huh? ska kolla det imorrn... Verkar skumt dock, å huruvida min tomgång e låg lr inte spelar väl ingen roll, som sagt inträffar problemet oberoende om jag står på tomgång eller kör bilen. |
|
| Min tomgång ligger på ca 750 rpm och det händer ibland att den dippar lite och hostar till men aldrig nåra sånna grova fel att den dör. Är det bara när den kommer ner mot tomgång eller är det när som hellst? | |
|
när som helst.. den hackar å dör till slut.. tar kanske 1 minut innan man märket nått alls från att den e helt kall... vid ungefär 10 minuter så dör den... dom sista minuterna hjälper det bara att gasa plattan i mattan för att den ska gå jämnt.. |
|
|
tacksam för de svar jag fått hitills... Har undersökt bilen å kan fortfarande inte hitta nått fel. Men nått fel är det. Hoppas det kommer fler tips, har verkligen inte råd att lämna in den. Funderar dessutom på att sälja den, å de e ju lite knepigt nu när den inte vill funka. |
|
|
Nu funkar den!! Efter en del pulande funkar nu bilen igen. Vi gjorde en våldsam strypning av luft-tillförseln till tomgångsmotorn å bilen dog nästan, å när vi släppte på luft igen så hosta bilen till rejält. Sedan koppla vi ihop allt å bilen funkade plötsligt bra igen!! jämn å fin gång. verkar som tomgångsmotorn var tjuven iaf.. den har låst sig på nå dumt sätt, å efter att den fick kämpa för att hålla igång motorn så "låste den upp sig". =) Nice!! Återkommer problemet så kan en rengöring av tomgångsmotorn nog va på sin plats. tack å hej! /Linus |
|
|
Jag hade precis samma problem i min 518i -92 E34. Det verkar ha ordnat sig efter en ordentlig rengörning och smörjning av tomgångsmotorn. //StoffeTiX @ Fnatic Studios |
|
| Möjligen inte tankat på OKQ8 nyligen haft detta fenomen ett par tre gånger tidigare, har vid dessa tillfällen tankat på OK. detta under vinterhalvåret. verkar vara vatten i skiten. Tankar numera aldrig på dessa stationer och inte haft problemet fler gånger. | |
|
Kolla gummislangen mellan gas-spjället och luftmassemätaren,den brukar spricka med tiden lite här och där.man lurar alltså LMM och får för lite soppa. Kontakten till LMM kan bara testas vid gaspådrag,på tomgång sköter tomgångsmotorn detta (kan dock kärva i spjället lite men fixas lätt). Mvh Jonas B. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.