|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Tänkte höra med Er hur man ställer in tädningen på en M20 motor. Har inte tillgång till min Hayensbok nu tyvär. Det är så att jag skall backa tändningen då jag turbokonventerat kastrullen. Både rotor och fördelarhuset är ju fast monterat. | |
| Det går inte allt är förprogramerat i data boxen. | |
|
Men suck, hur går man tillväga för att programera om det då? Är det chip som gäller då? |
|
| Ja | |
| Dumt för då får man ju en viss inställning, behöver man då ändra några grader hit eller dit så brister det.. | |
|
Går det göra avlånga hål på fördelarhuset. 628csi |
|
| Känns som att vara en farlig grej, gäller ju att det hamnar precis rätt. | |
|
Hur mycke ladd tål motorn utan att ändra tändningen? Borde ju iaf kunna starta upp o kolla så att allt rullar utan att trycka på massor med turbon? |
|
| Fördelarlocket/rotorn gör inget annat än att dela ut gnistan till respektive stift, flytta locket gör ingen som helst nytta. | |
|
Man kan flytta givaren vid trigger skivan, men det är ganska omständigt att bygga ett nytt fäste och helst göra det justerbart. Det enklaste är att sätta dit en fördelare från en tidig motor och en tändmodul. Sen måste man flytta om några kablar, polaren hade skema hur man gör. Man behöver inte ha kablar/lock, utan man kan fortfarande använda det fasta locket. |
|
| och med dessa äldre prylar så kan man justera tändnigen själv? | |
| De M20 motorer som inte har Motronic tändsystem går att justera tändningen på genom att vrida hela fördelaren.! | |
E30_320i |
gå det o backa tändningen på blockmonterad fördelare då, menar ni? |
| Den skall man kunna vrida på för att ändra tändningen. | |
|
Ett annat sätt är att borra om bultmönstret på triggerskivan. Nackdelen med samtliga av dessa yx-lösningar är att man backar tändningen över hela registret och dessutom helt oavsett tryck. Kass. Finns bara en väg att gå i mina ögon och det är en motorstyrning som man kan mappa. Finns inga fungerande sniklösningar om det är effekt man är ute efter. Om man däremot kan tänka sej att åka med riktigt lågt ladd KAN det fungera. Ett tag. Men det blir mycket jobb för liten knuff. --- Going sideways. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.