|
|
|
|---|---|
BMW 528 |
Automatisk avbländande backspegel....hur funkar det ? Får den impuls från ljus bakifrån och styr sig elektriskt i annan vnkel ? Någon som har kunskapen om detta ? BMW Entusiast |
| Normalt sitter det en fotoreceptor fram och bak på spegeln när det är ljusare bak än fram "dimmar" spegeln. | |
| Det brukar vara fotokromatiskt glas, ungefär som en LCD display som sitter mellan glaset och spegeln. Lägger man ström på den ledande hinnan så blir den mörkare. Avbländade sidospeglar har samma funktion. Finns säkert bilar med spegel som styrs av motor. | |
|
En rättelse..... Fotokromatiskt är det som används i glasögon som reagerar på solljus och blir mörka av sig själv. Elektrokormatiskt är det som t ex BMW använder i sina backspeglar med automatisk avbländning. I dessa så är det inte solljuset som styr utan man ändrar en elektrisk spänning veroende på hur stor ljusskillnade den är mellan sensorerna på den inre backspegelns fram och baksida. Dr Tinnitus Min bil Länk |
|
BMW 528 |
Om jag fattat det någorlunda så krävs ström från bilen för att den ska känna av ljus bakifrån för att i nästa steg blända av ? BMW Entusiast |
|
Tinnitus: Helt rätt, kom på det efter jag klickat på skicka... BMW 528: Jepp, lite kräm måste till. |
|
BMW 528 |
Tinnus.......Himla fin 740 du har......man åker ståndsmässigt med all säkerhet :-) BMW Entusiast |
| Hej! allihop jag är ny här.Mycket matnyttigt på forumet.Är det så att mina speglar har pajat dom är mörka jämt eller är det nåt elfel? | |
|
Då kan du inte se mycket på kvällen eller? Pröva på kvällen att lysa med en ficklampa på sensorn. BLir det ännu mörkare då? Det finns olika varianter på spegelglas, vissa är gultonade, andra blåtonade och de som är helt klara. De blåtonade är ganska mörka hela tiden och blir väldigt mörka vid bländning så att säga. Hade sådana själv med bytte tillde klarare då jag upplevde dem som allt för mörka även utan bländning. *BAWORAK* |
|
| Tackar för tipset ska testa imorgon och se hur dom beter sig | |
FredricF |
Min automatik kan man stänga av med ett vred på spegeln. Det tycks dock kunna ta upp till en minut eller så för spegeln att reagera så det går inte så snabbt att kolla hur den fungerar. Faktum är att den automatiska avbländningen funkar så bra att jag inte ens tänker på den. BMW skämmer bort en. /Fredric |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.