|
|
|
|---|---|
|
Jag köpte nyligen en begagnad 528i (98). Den har besiktigats samma vecka som den köptes samt gått genom en verkstadskontroll där endast buller i bromsskivorna vid höga hastigheter anmärktes på (troligtvis skeva). Jag fick ett riktigt bra pris för den så jag slog till efter att ha kollat på flertal olika 5-serier runt 98-00. Denna var den enda som bl.a. inte hade rost i bakluckan av de jag kollade på. Det finns dock nu något som är lite underligt. Det är ett dunkande ljud som låter som det kommer från framhjulen nånstans. Det låter mest då man åker 50km (inte märkbart på motorvägen) samt att man känner nästan lite i gaspedalen då det dunkar. Det låter inte högt men iaf så att man lägger märke till det. Det påminner om ljudet man får från punkterat däck. Jag ska kolla med verkstaden så snart som möjligt men någon som har några idéer på vad det kan vara? Några typiska fel som det kan vara. Jag har inte så stor erfarenhet av egen bilvård och heller ingen erfarenhet av BMW ännu. Tack i förhand. Daniel. | |
|
Jag vill bara tillägga att jag redan kollat med sökfunktionen i forumet och det stämmer inte överens med inlägg om tillfälligt dunkande i vissa specifika väglag (= dämparna) och inte heller med skrammel eller buller vid bromsning (skeva skivor), även om detta också är ett problem. Detta ljud är ett konstant och milt dunkande. Från de andra trådarnas svar så verkar det troligaste vara att mina fälgar är skeva/orunda eller att hjulen inte är balanserade. Något annat jag borde be dem kolla? Dan |
|
| jag skulle gissa på nått stag eller nån bussning som behöver bytas. | |
| Har löst sig, det var däcken som var slitna konstigt. Då jag bytte till vinterdäcken i höstas så ordnade det sig... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.