|
|
|
|---|---|
|
Har en liten fråga om automatlådan (steptronic) till en 323i e46 -99. Det verkar finnas två lägen på automatlådan , standard och sportläge ! Vad är det som skiljer dom åt ? En kompis sa (trodde) att om du kör på standard läge , så utnyttjar du inte motorns alla hästar , väljer du däremot sportläget , så nyttjar du motorns fulla effekt . Har provat och tycker det är skillnad när man lägger i sportläget , det känns som den växlar lite rappare och känns piggare . Är det så att effekten är olika på lägena ? Om jag inte inbillar mig så känns det också som bensinförbrukningen blir lite mer i sportläget , vilket ju isåfall också borde stämma in på ovan beskrivning . Nån som har lite fakta . . . . Like Bmw | |
|
Nja, om jag tror rätt så ger sportläget snabbare respons och "mer" kickdown och så. Alltså samma hästar men bilen upplevs racigare/piggare. //Bjerser |
|
|
Hej ! Kickdownen är det ingen skillnad på, däremot så varvar den " till ett högre varvtal, innan den växlar upp! Fördelen med Steptronic annars, är att du kan köra den som " en manuell växellåda " Det innebär att bilen kan utnyttjas optimalt vid bankörning, eller buskörning på kurviga landsvägar ! Vad jag menar är, att du kan spärra bilen, i ett visst växelläge, för att utnyttja motorbroms, och på så vis hålla en högre hastighet genom kurvor ! Överkurs är att om du utnyttjar motorbromsen genom kurvor, och samtidigt trycker FÖRSIKTIGT PÅ FOTBROMSEN, så kan du ta " samma kurva " i ännu högre hastighet ! Rekommenderas ej för orutinerade förare, och kan ej göras någon längre tid med standard- bromsar ! Bromsarna blir då för " varma", och bromseffekten mattas, och " försvinner snabbt ! Detta Cafétricks endast för rutinerade förare, som föthoppningsvis redan uppdaterat bromsarna ! |
|
|
Hej. Ok tack för svaren , då har man lite mer koll . . . . Like Bmw |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.