AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.242

Automat steptronic e46

pl
19
plok
323iA -99
Har en liten fråga om automatlådan (steptronic) till en 323i e46 -99.

Det verkar finnas två lägen på automatlådan , standard och sportläge !
Vad är det som skiljer dom åt ?
En kompis sa (trodde) att om du kör på standard läge , så utnyttjar du inte motorns alla hästar , väljer du däremot sportläget , så nyttjar du motorns fulla effekt . Har provat och tycker det är skillnad när man lägger i sportläget , det känns som den växlar lite rappare och känns piggare .

Är det så att effekten är olika på lägena ?
Om jag inte inbillar mig så känns det också som bensinförbrukningen blir lite mer i sportläget , vilket ju isåfall också borde stämma in på ovan beskrivning .

Nån som har lite fakta . . . .

Like Bmw
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Nja, om jag tror rätt så ger sportläget snabbare respons och "mer" kickdown och så. Alltså samma hästar men bilen upplevs racigare/piggare.

//Bjerser
M3
71
M3 Challenge
2014 Bmw 320D Touring M-Sport
2009 Bmw 330D Cab M-Sport
Hej !
Kickdownen är det ingen skillnad på, däremot så varvar den " till ett högre varvtal, innan den växlar upp!
Fördelen med Steptronic annars, är att du kan köra den som " en manuell växellåda "
Det innebär att bilen kan utnyttjas optimalt vid bankörning, eller buskörning på kurviga landsvägar !
Vad jag menar är, att du kan spärra bilen, i ett visst växelläge, för att utnyttja motorbroms, och på så
vis hålla en högre hastighet genom kurvor ! Överkurs är att om du utnyttjar motorbromsen genom kurvor,
och samtidigt trycker FÖRSIKTIGT PÅ FOTBROMSEN, så kan du ta " samma kurva " i ännu högre
hastighet ! Rekommenderas ej för orutinerade förare, och kan ej göras någon längre tid med standard-
bromsar ! Bromsarna blir då för " varma", och bromseffekten mattas, och " försvinner snabbt !
Detta Cafétricks endast för rutinerade förare, som föthoppningsvis redan uppdaterat bromsarna !

pl
19
plok
323iA -99
Hej.

Ok tack för svaren , då har man lite mer koll . . . .

Like Bmw
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.