AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.400

e61 sliter insidan på bakdäcken

Cr
57
CrilleT
530 xd -06
Hej!

Jag köpte en 530 xd -04 i juli och upptäckte efter ett par veckor att backdäcken var helt blankslitna på insidan. Bilfirman (på annan ort) ställde upp och lät mig byta däck och få bakvagnen inställd utan att de själv tittade på grejorna.
Häromdan kom jag hem efter en tur på 30 mil och fick en ingivelse att känna på bakdäcken och kände då att insidan var ganska mycket varmare än övriga däcket.
Däckkillen kollade upp inställningen ifall något var fel igen, men allt var ok. Han sade dock att det syntes att den slet på insidan fortfarande.
Självklart skall jag kontakta firman jag köpte bilen av och be dem fixa det, men är lite nyfiken på om det är fler som haft liknande problem.
Visa användare
127
smileface
e30 325 cab -92
e34 525ia touring -96
jag jobbar på däckfirma och hade en 530xd inne idag. han köpte den sent 05 och fick byta bakdäcken förra sommaren för dom var slitna på insidan och nu idag igen kom han och insidan var grymt mycket mer sliten än övriga däcket. han har kört punkteringsfria däcken men nu nästa somamr blir det vanliga.. många som inte gillar dom däcken.

hellre GasHäng än RattGlapp.
Cr
57
CrilleT
530 xd -06
Hmmm... det låter inte bra.

Men nog måste det väl vara så att nånting är felinställt?!
Eller kan det vara så styva väggar/sidor på runflat däcken att den "rider" på innerkanten genom att det är en ganska kraftig cambervinkel på bilen.

Återkommer med vad bilfirman svarade.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Min bil (ingen "x") sliter bakdäcken helt jämnt och jag har nu kört 5000 sommarmil på original 275/35-18. Det återstår c:a 2,5 mm mönster.

Däremot sliter framdäcken, 245/40-18, på yttersidan. Där har jag nog endast 1-2 mm mot c:a 3-4 på insidan. Är det "normalt" eller skall man kosta på en koll av framvagnen.

/Mats

**BMW-ägare i 27 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
min X5 -05 med xDrive slet också på insidan av bakdäcken. Inte något extremt, men det var väl 2 mm mindre på insidan än på mitten.

Mvh Johan
Cr
57
CrilleT
530 xd -06
På det vänstra bakdäcket jag fick utbytt var det ca 5 mm kvar på utsidan och korden var framme på insidan!
Men då var det kraftigt felinställt.

Bilfirman ska kolla upp hjulinställningarna om ett par veckor.
Återkommer med info efter det.

Glapp i spindelleder kan väl också ge upphov till att däcken slits på insidan. Ett inte allt för ovanligt problem...
hmm, men det borde ju ej vara det med tanke på att ni bil är en 06'a...
Cr
57
CrilleT
530 xd -06
Har nu varit och fått hjulinställningarna kollade av den däckfirma som bilfirman använder.
Enligt den däckkillen var hjulen felställda, speciellt cambervinkeln. Man kan nu se skillnaden när man står bakom bilen, inte alls lika mycket "uppochnervända V" som innan.
Körde en lite längre bit i helgen och nu var däcken jämnvarma över hela ytan så det verkar som om det fixat sig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.