AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
897

nyansskillnad på lacken sedan -03?

jo
16
jonkeboy
520d xdrive touring -15
tja...
ska få lite karossdelar utbytta på rostgarantin, finns det risk att det blir en nyansskillnad i färgen?
safirsvartmetallic är färgen!
jp
464
jpn
523im -99
nej jag tror inte det.. på en så pass ny bil så brukar man bara lacka enligt färgkoden på bilen! men om det är en äldre bil så brukar man ta nyansen direkt från bilen.. genom att hålla upp färgprover mot bilen för att på så vis få fram rätt nyans.. sedan beror det ju också givetvis på vad det är för färg men i ditt fall tror jag inte det blir några problem.

mvh/jpn
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ju ljusare metallic desto svårare. Silvermetallic är extremt svår. Med andra ord så har du en tacksam färg.
M3
71
M3 Challenge
2014 Bmw 320D Touring M-Sport
2009 Bmw 330D Cab M-Sport
I dagens läge är det inga problem att del lackera, oavsett färg !
En proffesionell lackare har idag spectrometer, och andra instrument, så att man kan kompensera för
oxidation och solblekning av lacken ! Jag inbillar mig att den " svårraste lacken är klarröd, eftersom den
oxiderar snabbt ! Det innebär att de ytor som ej omlackerats, måste maskinpoleras upp, för att få
samma " Touch " som det nylackerade

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, ur blekningssynpunkt kanske det är röd som är värst, även om lackerna nog har blivit bättre. För metallic råder en hel del andra problem som sprutvinkel, tryck, skikttjocklek o.s.v för att de små kornen skall reflektera ljuset på samma sätt som orginallacken. Hur många omlackade silvermetallic bilar kan man inte avslöja redan på en annonsbild? "Inga problem" tror jag är lite att nonchalera den yrkeskunskap som krävs trors bra utrustning. Jag anser att det inte är vem som helst som fixar en ljus metallic snyggt.

AE
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.