AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.017

Köpa e30 hemmaturbo?

Hej,

Hur lyckat är det med hemmabyggd turbo på en e30 320? Något man kan köpa utan att ta en jättestor risk? Jag är ingen expert på att skruva kan jag tillägga.
jo
152
jonaz_81a
318is 16v -90 i trafik
325i -90 i trafik
520i(525i) -89
Är det nåt enkelt bygge med 0.2 - 0.3 bar laddtryck så håller det säkert utmärkt.

Lite mer advancerade byggen med mycket ladd och effekt bör man nog hålla sig borta ifrån om man inte kan skruva.

Bilprovningen är den stora faran då ytterst få turbobyggen är regbesiktigade med turbo pga minst sagt snåriga regler.
E
1.156
E
320 ci cab -04
Dels har du en maskinell risk, dvs att motor och drivlina inte håller. Det är det minsta problemet men den största risken. En person som kan och vet vad han gör borde kunna bygga en hållbar väl fungerande setupp. Ett sådant fordon kostar sannolikt mer än vad du tänkt betala. En "snikkonvertering" innebär antingen mycket begränsad effektvinst eller överhängande rasrisk om man använder effekten.

Det stor problemet är om det händer en olycka med ett fordon som inte är besiktat i det skick den framförs. Som jonaz_81a skriver så är få turbobyggen besiktade med turbon. En olycka kan få långtgående ekonomiska konsekvenser för dig. Försäkringsbolagen kan vid upptäckt vägra ersättning eller återkräva dig på pengar i efterhand.

E
Ok... den här bilen skulle tydligen ha stor effektvinst.

Länk
jo
152
jonaz_81a
318is 16v -90 i trafik
325i -90 i trafik
520i(525i) -89
En sak till att tänka på är att en bmw e30 med 300++ hk inte precis är en lättkörd bil.

Många som köper riktigt vassa turbobyggen kör av vägen pga att dom inte kan hantera när bakvagnen helt plötsligt sticker vid acceleration i motorvägsfart och liknande
E
1.156
E
320 ci cab -04
Den bilen vill säljaren säkert ha 100 k ++ för.

Listan på åtgärder antyder att motorn / bilen är seriöst byggd. Men hur det håller kan jag aldrig ta gift på.

Om man är duktig på att skruva kan man köpa en sån här bil. Om man inte är det så bör man avstå. Bilar av den här kalibern går sönder. Då blir det inte billigt om du inte kan skruva själv. BMW Solna lär inte hjälpa dig. Oavsett hur duktig man är så är en sån här bil ett rullande "hobbyprojekt" som aldrig blir helt färdigt. Sen är det aldrig fel att umgås i rätt kretsar så att man kan få tips och hjälp.

Sen bör man vara medveten om att bilen aldrig kan besiktas i det skick den säljs. Jonaz_81a antyden om körbarhet är helt korrekt. När turbotrycket kommer så lär det skjuta på, he he. Min erfarenhet av den här typen av hemmabyggda motorer är att de har en rätt spätsig karraktär. Först kommer inget .. sen kommer allt. Ungefär som de tidiga 2002 turbo. Är man inte van / beredd så hamnar man lätt i diket.

E
Det lustiga är att innan jag startade den här tråden skickade jag ett "skämtmejl" till honom där jag frågade vad han tyckte om 35k. Han verkade entusiastisk och sa att jag den är min om jag kommer med 35k.

Ett tips om någon vill köpa den iaf :)
Måste vara roligt o skicka sådana mejl........finns det något värre?

Mvh
Henke
Nja jag frågade bara vad han trodde om det, erbjöd inget. Sen startade jag den här tråden för att fråga om det var en bra idé.

Såg att den blev såld strax efter jag skrev här, kanske någon som läst här som köpte den?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.