|
|
|
|---|---|
|
Har en 328i -98 med den senare karossen och har fått problem med att vänster framhjul börjar bromsa under färd, detta utan att bromspedalen rörts nåt. Provat byta bromsslang samt kollat ok mm, dessa ser bra ut enligt verkstan. Detta har hänt 2 gånger på 3-4 veckor och nu börjar dom tro att det är ABS-boxen som spökar fastän lampan inte lyst. Är det någon annan som råkat ut för samma sak och i så fall vet vad det kan vara. Tacksam för alla svar | |
|
Låter spännande, hur många förare är ni vid samma tillfälle ? Det är väl ingen körskolebil med dubelkommando ? |
|
|
Skämt åsido ! Det är inte så att hjullagrer vänster fram har gett upp ? Börja med att kolla upp det ! När ett hjullager skär fullständigt , så är det ingen hit ! I synnerhet ej på Motorväg i hög hastighet, eller avancerad kärning på kurviga landsvägar |
|
|
Inte vad jag vet. Enligt verkarn så såg allting bra ut första gången men hur det är nu det vet jag inte, dom har tagit in den igen nu på morgonen. CWJ |
|
|
Hur vet du att det är just vänster framhjul som bromsar? Bara en fråga. För jag har lite krux med min med. MVH Jocke |
|
|
Anledningen till att jag vet är för att det luktar som fan fån det hjulet och inte från någon annan. Det plus att det däcket har slitits mer än höger fram skiljer 2,5 mm cirka, samt att hjulinställningarna visar att det är det däcket som rubbats mest i förhållande till det andra hjulet CWJ |
|
|
Okej! För på min är det så att ratten sticker åt vänster ibland. Men du kanske inte känner samma på din. MVH Jocke |
|
|
Njae... jag har rejäla skakningar i ratten när bromsen tjuvbromsar. CWJ |
|
|
Jag har liknande problem på min 323 touring ´97, förekommer rejäla skakningar ibland i ratten, det konstiga är att det kommer och går lite som det vill, inget konsekvent fel alltså. trodde först det var obalans i vänster fram, men ombalansering hjälpte inte. sist det inträffade kände jag hur den tjyvbromsade lite pulserande när jag rullade sakta framåt. var nere på en verkstad å kollade bromsen samma kväll,men allt verkade friskt där. har oxå sett att det däcket slits mer än de andra. nåt nytt från verkstan chnwin94? |
|
|
samma lika symptom som för mej... för mej hände det i måndags och ganska precis en månad sen, 30 juli. Det som är skumt är att den tjuvbromsar utan att jag rört bromspedalen. Och en rolig sak till var att ca 10 minuter efter jag hade stannat skulle jag köra bilen till en plats där jag kunde lämna den utan att den var i vägen, då fungerade det utan problem. Så nu ska vi prova byta till ett begagnat bromsok för att se om det är fel på oket eller cylindern. CWJ |
|
|
bara för o va jobbig.. tkr inte ni ska låsa er vid att de e bromsens fel bara för de bromsar.. (a).. o bli inte sura nu.. vill bara titta lite me utomstående ögor åt er =) |
|
|
okej... vad kan det vara då?? i och med att bromsen vä fram "tjyvar" så måste man väl utgå i från den, rätta mej om jag har fel. CWJ |
|
|
Detta är helt klart dags för ett Nytt OK. Ev. kan det räcka med nya packningar men då måste kolven vara helt rep fri.Fungerar som så att när kolven "nyper" fast så " nyper den sen ännu hårdar p.ga värme utvecklingen. att byta OK är ett enkelt jobb att göra själv, men tänk på att avlutfta BromsOKet Rätt. |
|
|
har du varit med om det???? CWJ |
|
|
jag har ett liknande problem på min 323 -00 fast det gäller vänster bak har fått byta däck 2 gånger , pga punktering som skett när just det hjulet blivit för överhettat , bilen drar även märkbart mkt åt vänster problemet sägs vara innuti broms cylindern , "att den sitter för hårt eller ngt liknande" mvh dennis |
|
| Det låter helt klart som ett kärvande bromsok. Det gör att bromsen ligger emot något, blir varm och nyper åt ännu hårdare. Ta bort bromsbeläggen och kontrollera att oket löper ok, annars så är det dags för nya packningar till bromskolven, kolla även så att bromskolven inte är rostig. | |
|
bromsok var det stämmer bra märks även på däcken som blivit uppkärda på sidorna av värmen har fått punktering 2 gånger och både skedde på motorvägen runt 130/kh sedan känner man även att den fälgen blir mkt varmaren dom andra |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.