|
|
|
|---|---|
|
Okej, letat ett tag nu och hittar inte en faceliftad 540 touring med fabriksmonterade M-paket II - i var fall inte någon som gått under 15000 mil... Dock har jag funnit en hel del faceliftade 530 touring med M-paket II - vet dock inte om den bilen är något att ha..? Har aldrig provkört en 530 och förstår givetvis att det är det ultimata sättet att få svar på den frågan men jag tänkte om någon här på forumet kan dela med sig av sina erfarenheter av dessa två bilar... Tack på förhand! Mvh Anton "If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white..?" | |
|
Här är ett exempel på en 530 IM/T; Länk Någon som vet ngt om den? "If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white..?" |
|
|
Har haft en 540iAT -00 och har en 530iAT -01 och även om båda är mycket trevliga bilar så skiljer det en hel del i körglädje, till 540'ns fördel. 540'n är en komfortabel glidarbil som när man önskar byter skepnad till en sportbil. Kanske lite överdrivet men det finns rejält med kraft i motorn och leende var ofta brett när man körde den bilen. 530'n går mycket fint men saknar det där lilla extra. När man sedan jämför bilarna ur ett ekonomiskt perspektiv så är ju självklart 530'n vinnaren dock så är inte skillnaden så farlig. Förbrukningen skiljer ungefär 0,15-0,20 l/mil, försäkringen någon tusenlapp och servicen är något dyrare pga att mer olja ska bytas. Gissar att det för min handlade om en 4-500kr mer månad att hålla 540'n. Misstaget jag gjorde var att jag hade en 540 först och sedan en 530 vilket gjorde att jag stuntals efter att 530 var köpt ångrade mig att jag inte köpte en 540 istället. Utbudet att manuella 530iT med M-paket är betydligt större så en fin sådan lär du hitta utan problem. Bilen du länkar till vet jag inget om. ___ //Ulf |
|
|
Tack åter igen, Ulf, för ditt välmotiverade och utförliga svar! Väldigt intressant att höra då du har haft bägge bilar - sedan är det de facto alltid så att om en väl haft en bil med stor motor, är det svårt att motivera en bil med mindre motor... Som det är nu vet jag verkligen inte hur jag ska göra, båda bilar verkar ha sina för- resp. nackdelar men av ditt resonemang att höra verkar det inte som att 540 är överdrivet dyrare att äga... Kanske ska jag ha lite is i magen och vänta till 540:n med m-paketet dyker upp, jag vet faktiskt inte... "If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white..?" |
|
|
En kamrat som är bekant med E39 525/530/540 hävdar att skillnaden mellan 525 och 530 är rätt ringa, men att skillnaden mellan 530 och 540 är mycket stor. Själv har jag bara ägt 525 och 540 så därom vet jag inget. För övrigt hade jag en häromdagen en passagerare som valde att låta sin bror ratta den egna E46 320 medan han följde med mig. Han lät väldigt glad och en och annan svordom undslapp honom medan hastigheten raskt ökade mot nivåer som hans bil inte förmår och han erkände efteråt att han hade ett stadigt grepp om dörrhandtaget. Det är lätt gjort att inte tänka sig för och köra för fort. Magnifik motor som efter ett år fortfarande kan framkalla det breda leende som Ulf nämnde. Mvh Mikael |
|
|
Hej Anton Jag har haft en 530 Touring -01 och har nu en 540iA Touring, och nog märker man skillnad på bil, och framför allt MOTORN.540 är faktiskt mera lättkörd i stan än 530, eftersom man i stort sett aldrig behöver trycka ner gasen mer än 5 mm.Mycket mera gasande och växlande med 530:in. När man sen kommer ut på motorvägen kommer V8:an ännu mer till sin rätt. Den varvar inte mer än ca 3000 RPM vid 150 km/tim. En underbar bil som snart är till salu, om jag bara kan hitta en fin M5:a. Har gått ca 9000 mil, en ägare, M5-paket etc.Nyskick. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.