AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
710

Funkar min Kondensator?

Ar
52
Arscher
Z3 coupe 99
2.8 ESS Kompressor
Jag har installerat ljud i min z3 coupe och konden verkar sakna funktion. Jag hade för mig att man har en kond till att steg, bas inte ska belasta batteriet så att fram, o bak lysen inte spelar efter låten på stereon. Men det gör den på min?

Tack på förhand

Archer
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Kondingen hjälper bara till som ett extra batteri men är strömuttaget stort så blinkar det iallefall.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Vad är det för ljudprylar du har stoppat i? Långa kablar mellan steg-kondning-batteri? En kondensator brukar inte behövas ifall man har batteriet nära steget.
Ar
52
Arscher
Z3 coupe 99
2.8 ESS Kompressor
Jag ringde Brl och dom sa att jag måste ladda upp konden i 12 timmar??

Det är ett slutsteg, bas och fram system.

Det är en massa konstighter med ljudet, ibland stängs allting av när jag höjer för mycket. framhötalarna låter som do mhar blivit hål i när jag höer lite på basen, men diskanten funkar hur bra so helst, jag vet inte o mdet är bara en felkoppling eller att dom verkligen är sönder?

Archer
Här svamlar allt BRL. Kondensatorn laddas upp omgående när den kopplas in på batterispänningen, ev har den ett uppladdningsmotstånd som kopplas ur en stund efter inkopplingen men vi pratar om 30-60 sekunder osv, oftast är detta en manuell operation som man bara gör vid första installationen.
Om du har batterispänningen ända fram på kondensatorns terminaler så är allt OK. Visst kan den gå sönder internt men det är ovanligt.
Det låter snarare som något annat problem i strömförsörjningen osv, lösa förbindningar osv. Om steget går in i protect mode så kanske det är för klent, högtalarna kanske har för låg impedans osv.
Man måste komma ihåg att kondensatorn inte är någon "black box" som kan tillföra eller skapa extra energi, den kan endast stötta vid inte allt för täta pulser osv i musiken. Om man spelar "tät" musik eller musik med kompression där dynamiken är låg, dvs hög och konstant medeleffekt så gör kondensatorn ingen nytta alls.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.