AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.054

Skyddsplåt på 330Ci, vara eller inte vara?

Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Söker lite hjälp från några 330Ci ägare Jag upptäckte nu när jag va under min 330Ci -03 (facelift) att det fattades en liten (20x25cm) skyddsplåt precis under oljetråget. Tänkte då att verkstaden glömt montera denna efter service, men när jag nu på lunchen va borta på BMW och hörde med dom så menar killen där att det inte ska finnas en plåt i detta tomrum. Märkligt tyckte jag och kollade på en 330Ci -04 som stod i försäljningshallen, denna bil saknade oxå den lilla plåten!

Skulle ni vilja kolla på era 330Ci hur det ligger till. Tycker som sagt det verkar märkligt att det skulle vara "hål" i den stora skyddsplåten under oljetråget/motorn.

Mvh Jimmy

Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Länk
Verkar inte sitta någonting där.

AE
Visa användare
141
Johan Lundquist
530iA Touring-02
Jimmyboy,
Det är helt i sin ordning, ska vara ett "hål" i den plåten. Jag var också lite förvånad när jag gjorde upptäckten för snart ett år sedan.

Trevlig bil du har, borde skymta den i stan någon gång kan jag tycka!
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Eh...jag har en liten plastlucka där som skydd.

Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Hej hej,

Jag har ingen lucka där, även om det på många sätt ser ut som att det är gjort som att det ska sitta en liten lucka där.

Det är hålet i del 3 på denna bilden Länk som jag avser. Precis ovanför hålet sitter bottenpluggen på oljetråget. Det var för övrigt när jag skulle byta olja som jag upptäckte avsaknaden av luckan. Någon gång så har ju uppenbarligen någon ingenjör avsett att det ska sitta en lucka där, annars hade nog konstruktionen sett annorlunda ut. Men dom kanske tänkte om..

/Wiberg
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Aha, i den delen. Misstänker att en ingengör sa: "-Lucka!" och en ekonom sade: "-Icke!" ;)

AE
Jag hade en lucka där på min E46 330Ci -01.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Ji
2.380
Jimmyboy

Hehe, märkligt detta :)

Tycker oxå att konstruktionen på den stora plåten "kräver" en liten lucka. Frågan är ju då om det ska vara i plast eller metall?

Kan det vara en årsmodell skillnad kanske. Att senare 330 inte har/ska ha den lilla plåten?

330-mike: Är din stora skydds-"plåt" av metall eller plast, med tanke på att din lucka är av plast?

Wendtan: Vilket material är din lucka resp. stora skydds-"plåt" gjord av

Länk
Allt var i plast om jag inte missminner mig.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Som wendtan säger så är både stora "plåten" och den lilla luckan i plast.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Då har något hänt efter modellår -01 för på min -02a så är del 3 på länken i mitt förra inlägg gjord i metall. Plockade loss den senast i helgen. Dock sitter det också en "skyddsplåt" framför den som är gjord i plast, men den verkar inte vara med på den RealOEM-länken.
St
287
Stålmannen
323Ci e46 -99
A4 2.0 TFSI -07
På min sitter det en lucka av plast, resten är också i plast.
Kanske annorlunda på nyare modeller.

Mvh
//Peter

Ji
2.380
Jimmyboy

Tack för svaren grabbar! Har jag förstått det rätt om att ingen har en 330Ci med metall skyddsplåt inkl. det lilla locket?

Stålmannen: Inga motormodeller under 330 har metall skyddsplåt, utan de mindre motorerna har plast (enl. BMW). Och tydligen så hade även de tidiga modellerna av 330Ci det oxå.

Mvh Jimmy

Länk
Min 325i -04 har plåt i metall och ingen lucka.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.