|
|
|
|---|---|
|
Tänkte införskaffa 16" med dubbdäck till 530'n och frågan är vad dessa Länk borde kosta? Har gett ett bud och fått ett motbud. Det finns inte så många som säljer originalfälgar med fräscha dubbdäck monterade så alternativet är annars att hitta en uppsättning fälgar och sedan köpa nya däck. ___ //Ulf | |
|
När det gäller vinterdäck tycker jag det hänger mycket på vad DOT-märkningen säger. Är det däck som bara varit med en säsong skulle jag nog kunna ge upp emot 4000:- för den uppsättningen sedan sjunkande med 7-800:- för varje års körning vid "normalbruk". AE |
|
|
Jag är inne på Anders linje. Det framgår ju inte riktigt tydligt hur många vintrar eller mil däcken har gått men har dom gått sen 2003 (iaf 3-4 vintrar) så har det, oavsett antal mil, "slitits med åren". Jag skulle inte betala mer än 4-4500 kr. /// Erik |
|
|
Runt 5K gav jag för fyra nya Gislaved nord frost i vintras, så jag tycker just denna uppsättning är för dyrt! När jag skulle köpa däck i vintras, kollade jag även efter komplett uppsättning vinter hjul, det fanns en hel del till salu runt 4-5k. Mer än fyra hade inte jag betalt för dessa hjul! M3 E30Länk |
|
|
Tack för svaren, ni ligger lägre än vad jag själv värderade dom till. DOT har jag nu skickat en fråga till säljaren om. 8 mm kvar på ett vinterdäck är väl annars ca. 70% kvar rent slitagemässigt. Att hitta 16" fälgar utan att få med fräschare och för mig ointressanta sommardäck är inte så lätt men jag värderar i alla fall ett par 16" i hyffsat till bra skick till ca.2500kr. Det betyder med er totalvärdering att de begagnade dubbdäcken med 8 mm kvar är värda någonstans 1500-2000kr, dvs 4-500kr/st. Har inte hittat nypriset på just dessa men jag skulle gissa på ca. 1500kr/st. ___ //Ulf |
|
|
SKti i hur mycket som är kvar på däcken det är datumstämpeln på dem smo är det vesäntliga. Jag misstänker däcken är från 2003 eller 2004 och därför värderar jag däckhögen till dryga 4.500kr. Utgå från att fälgarna har ett värde på ca 2.000 om de är i fint skick utan kantstötningar. |
|
|
Jag har köpt begagnade 16-tums BMW alufälgar vid två tillfällen: 1) Jag gav 2700kr för ett set med Radialeker 32 till E36 med Michelin Pilot (225-50-ZR16), ca 5-6mm kvar runt om. Fälgarna hade inte så mycket som ett skrapmärke och var alltså i mycket fint skick. Tillverkade någon gång under 2002. 2) Gav 3000kr förra våren för ett set med Stjärneker 45 till E46, däcken var helt slut men de skulle ändå på färska vinterdäck på dessa fälgar. Någon av fälgarna hade ett litet skrapmärke Detta kanske kan fungera som en fingervisning även om det rör sig om andra modeller och dimensioner. Verkar som att priset på 16-tums hjul varierar kraftigt beroende på modell. Till en E36 är det nog ganska iskallt men till en E39 kan det kanske vara mer eftertraktat. |
|
|
Kristoffer: det är också ungefär min bild, köpte själv 16" till min 320d förra året för drygt 2000kr och då satt det sommardäck på som bara var att kassera. Dessa fälgar hade lite kantskrap vilket avspeglade sig i priset. Problemet är ju att hitta någon som säljer enbart fälgar eller med en uppsättning slutkörda sommardäck alternativt med en uppsättning fräscha dubbdäck. Hittar jag fräscha fälgar så ligger dom säkert på uppåt en 3000kr och sen 4 dubbdäck av hyffsat märke lär väl gå på minst 5000kr. Problemet är som sagt att hitta fälgar men det är väl bara att kolla av Blocket och PowerBörsen med jämna mellanrum. ___ //Ulf |
|
| Spontant så tycker jag det är alldeles för mycket. Jag skulle ge max 5 tkr. Köpte mig nya dubbade vinterdäck, gislaved Nordfrost på 16" alufälg för ett år sedan för ca 8000. | |
|
Fick svar och däcken var tillverkade v22 2002 så det betyder drygt fem år gamla. Han menar dock att det är fälgarna som betingar det största värdet. Jag letar vidare... ___ //Ulf |
|
|
Länk Känns mer i kontakt med verkligheten.... Följer man din tilltänkte säljare resonemang (7500-(4x500:-)=5500:- är det ett ganska OK utbud på eftermarknads fälgar (tex. Biltema 16" á 595:-...*LOL* tack och lov INTE till E39an..) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| Ja, om man är ute efter fälgarna kanske. Men att slira runt med en uppsättning halvtaskiga Yokohama...njaaa. När vann dom ett vinterdäckstest senast? Ok där nere i Skåne då. Vill man ha dubbat är mitt tips att avvakta till en sats 2-3 år max Nokian Hakka4 eller Gislaved Nordfrost till "rätt" pris. | |
|
Gasar-Magnus: tror inte det är några originalfälgar i den annonsen du länkar till. Fälgmodellen är till E46 och finns endast i 17". Däremot så vet jag att det finns kopior på denna fälg i andra dimensioner så det är möjligt att den passar E39 om han nu inte kört med spacerplattor... Nu är det ju i Skåne framförallt bilen kommer att rulla men Yokohama vinterdäck kan man nog klara sig utan. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.