AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.556

Köp av 520, M-testad: följande fel framkom

jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Ni som har hängt med lite i tråden angående köp av 525 (eller egentligen e34 generellt), vet ju att jag har haft mitt lilla aber att få tag på en vettig bil.
Följde era råd och "gick vidare" med denna 520 -96 (den verkade ju mest vettig) Länk för 31000:-

Nu bad jag ägaren att m-testa bilen, vilket han inte hade några problem med.

Följande (gravt sammanfattande) framkom i protokollet:

Resultat:
- Inga problem med motor och växellåda
- Inga problem med AC
- Bedömning att den går bra

Behov av reparation:
- Bromsskivor fram och bak
- Positionsljus fram
- En slangklämma till bränslefilter
- Dimljus vänster fram - skada på glas
- Växellåda - oljeläckage
- Krängningshämmare fram - glapp i led till k-hämmarstag
- Framskärm: Skada på prydnads/skyddslist väster sida

Anmärkning:
- Avgassystem / katalysator: rostskada
Styrväxel: något glapp
Dörra: mindre rostskada nedre del
Dörrar: Mindre skada prydnadslist vänster fram
Baklucka: Mindre rostskada
Balkar / bottenplåt: Något bristfällig rostskyddsbehandling
Värmeplåtar lösa

Nu behöver jag seriöst snabb hjälp och tips, om det är värt att "gå vidare" ännu mer och köpa den? Min magkänsla säger mig att den är väldigt väl skött + att den som sagt bara har 2 brukare + bilfirma (svensksåld).

Men, är priset rimligt med de fel som framkom? Det finns antagligen inte mkt mer fel än det som står i protokollet och då har man ju "korten på bordet" för hur läget verkligen är.

Det jag är mest "rädd" för är:

* Växellåda oljeläckage.. det låter dyrt?! Men som sammanfattning högst upp står det "inga problem med motor & växellåda".
* Samtliga bromsskivor (och belägg givetvis) Dyrt!

Ge jättegärna tips om skälig prutnivå.. det skulle hjälpa mig enormt mycket! Skall jag vara "jobbig" och säga 25'? Eller är det för taskigt?
Jag tycker verkligen inte att ett bud på 25kkr är taskigt. Jag skulle nästan börja lägre om jag var dig. E34or är inte direkt heta på marknaden just nu och jag skulle tippa att ägaren får svårt att få i väg den för över 25kkr.
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Zlurc:
Okey, kanske ska lägga upp det så att jag kan ta den för 25 med hänvisning till felen.. liten betoning på det negativa (den är ju fin i övrigt).
Mkt sant att de inte verkar vara allt för heta (om det inte är 18" fälgar, neonblink och ser ut som en liten julgran dock). Han hade endast haft 2 besökare och i stort sett ingen mer vettig person som ringt.
Så jag har nog en ganska god chans att ro hem detta.. men felen måste man ju ha i åtanke.

Den auktoriserade verkstaden där jag bor ville ha ca 10000, för att repa bromsskivorna fram, bak + belägg, växellåda (de antog packbox.. vad vet jag), k-hämmare osv.
Visa användare
912
Frassemannen
BMW 523 -07
Du kanske skulle söka en annan bil...tror nog du kan hitta en finare med samma utrustning betydligt billigare...

Frasse
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det ser nog mer drastiskt ut när småfelen kommer på pränt. Så där ser det nog ut på de flesta 96:or. Det är väl inte säkert att man måste fixa lådan akut. Det kan ju fukta lite ur någon packbox under många år utan att det blir något drastiskt. Bara man ser till att ha olja i lådan. Åkte själv med en Merca i 10 år och 25000 mil som alltid lämnade en droppe eller två från vevaxeltätningen när man parkerade. Krängningshämmarstag och bromsskivor är inget svårt att fixa om man är normalhändig. Räkna med 4-5000:- i delar.

AE
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Frassemannen: Be my guest och hjälp mig :)
Har letat och letat och letat... vill inte ha någon som gått 35000 mil, "ac bör fyllas", import -03 med 14 ägare och som befinner sig 75 mil från där jag bor.
Ge mig 3 exempel med svensksålda, få ägare, få (nåja) mil och som inte ser ut som en häck.. och prislappen skall hamna klart under denna.
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Anders-72: Tack, det lät bättre i mina öron. :)
Fick ett lite billigare verkstadspris nu också. Men vad anser du om prissättningen och troligt slutpris?
20-25 000 är rimligt. Jag skulle räkna med cirka 5000kr i reparationer hos en oberoende verkstad. Bjud 20 och hör vad han säger. Mer än 25 tycker jag som sagt inte att du skall ge.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Med tanke på att jag fick 35' för min förra 520 Länk maj 2006 så är 25' för den inte mycket. Kolla rosten noga bara, den är ju SV-såld = salt! (behöver inte alls vara så, men kolla). E34 gillar rost, om den inte är skött.

De felen är bagateller, det finns nog på alla som gått över 20.

Mvh:

Zoltan
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Okej, bud allt mellan 25-35 nu.. får se hur detta utvecklar sig. :)
th
105
thepe
520iM -10
Hej!
Bjud 25' och se vad som händer, det är ingen ny bil du skall köpa. Säljen har ställt upp med ett M test (skulle aldrig jag ha gjort) för en bil i den prisklassen.

Thepe
Aq
753
Aquilla
M5 3.6 - 90 Macaoblau Metallic
M5 3.8 - 93 Diamantschwarz Metallic
518i - 82 Alpinweiss
540ia - 95 Calypsorot metallic
så det blev affär sen? gick det pruta? :)
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Japp, affär blev det.. men priset håller jag för mig själv. :)
De flesta fel som framkom i testet är även åtgärdade nu.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Växellådans packning kan eventuellt fixas med Omega´s 917 Länk , finns hos Mekonomen och andra reservdelskedjor.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.