|
|
|
|---|---|
| Airbaglampan på passagerarsidan lyser. Antagligen eftersom den förra ägaren har haft sitt barn där framme. Vi har vår son i baksätet så det vore bra att få aktiverat airbagen framme igen. Finns det någon knapp eller så man kan knäppa igång den igen? Eller måste bilen lämnas in ? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Om airbaglampan lyser är det nått fel i systemet och hela systemet är ur funktion.Kopplar man ur passagerarairbagen så gör man det mjukvarumässigt via BMWs DIS dator och lampan ska inte lysa. En feldiagnos talar om vad det är för fel. Glapp under stolarna till bältessträckarkablage, samt sensormattan i passagerastolen är de vanligaste felen. ///MVH Hasso Länk |
|
Jag är tveksam till att det är något fel, jag påstår inte att du har fel men bilen har gått genom en besiktning utan anmärkning, och även en NAF test (Norges motsvarighet till svenska M test). Dessutom är den airbag lampan utformad så det ser ut som en liten airbag med et litet barn framför. Kan ta en bild om det kan hjälpa ? |
|
|
Då kan du sluta att tveka, för det är bara så att om airbaglampan lyser så är det nåt fel, oavsett vad NAF-testet säger eller om du tycker att varningslampan visar för liten airbag. Om ingen gör-det-självare har kopplat ur airbagen med att dra isär kontaktstycket vilken naturligtvis också genererar en felkod så lampan tänds. M.v.h Anders |
|
| instämmer med tidigare talare. lysande airbaglampa innebär att ett fel finns i systemet, och att systemet är helt urkopplat. det finns bara en airbaglampa på bilen, så att din lampa skulle föreställa ett barn stämmer inte. bilprovningen säger inget om en lysande lampa. | |
|
Kör själv med avaktiverad airbag i min 530 och det är ingen lampa som lyser. Avaktiveringen görs på BMW-verkstad både mjukvarumässigt och fysiskt urkoppling. Utöver detta så behövde man byta bältet till ett stramare (eller om det var tvärtom). BMW-verkstäderna har strikta rutiner från BMW i Tyskland hur denna process ska gå till. Gissar att detta med bältet även gäller din bil så då är frågan om du fick med originalbältet löst när du köpte bilen för detta behöver då återmonteras i samband med att man aktiverar airbagen. ___ //Ulf |
|
| Ok! Då har ni överbevisat mig. Tar och lämnar in bilen på BMW så får dom ta en titt på det. Tack för hjälpen alla. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.