|
|
|
|---|---|
|
Tja! Skulle ha bytt oljetrågspackningen då den är dålig på min BMW 535i E34 -90, kommer jag åt att göra det utan att behöva lyfta på motorn? mvh | |
|
du behöver lyfta upp motorn tills det tar i torpeden (lossa motorkuddarna) sen måste du släppa ner framvagnbalken, sen är det bara att byta! |
|
|
happ då har ju jag nått att göra i vinter iaf... på 540 så kommer man väl åt att ta bort tråget utan att behöva lyfta motorn? mvh |
|
|
joo de e ju lite stök;) nej inte stora tråget, lilla kommer man åt, det man drar fast oljepumpen genom! |
|
![]() 13.412 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Hur brukar de flesta göra vid byte av oljetrågspackning - göra rent ytorna och lägger dit den nya korkpackningen eller "säkrar" man med ett lager silikon på blockets och trågets ytor dessutom? |
| jag säkrar alltid med lite silikon, men inte för mkt för då kan korkpackningen glida iväg om man drar för hårt. helst ska du lägga på silikond, dra tråget bara till anliggning, vänta en 45min och sen dra! | |
|
Att döma av din fråga har du inte haft bort oljetråget förut på din bil! Varför vill du då byta trågpackningen? Den går ju inte sönder utan anledning!? Läcker eller fuktar den olja? I så fall prova först med att dra åt alla bultar som håller tråget! Det är inte alls ovanligt att dessa sitter rätt lösa om dom inte blivit efterdragna någon gång! Jag har till och med plockat bort oljtråget två ggr på min gamla 3.0S och jag har inte ens bytt packning. Den gamla packningen gör fortfarande trogen tjänst utan problem! Fast då får man förstås inte komma på idén att limma fast den! Enligt min mening behöver den inte limmas eller tätas på något speciellt sätt! Per L |
|
| När jag köpte bilen läckte den ganska så mycket olja, drog åt alla bultar eftersom dom flesta satt löst, läcker inte lika mycket längre men den läcker fortfarande. | |
|
Tänk på att de främre och bakre bultarna är gängade i aluminium och tål inte att dras lika hårt som resten av bultarna! Det tänkte inte jag på .....förrän efteråt! Kanske ett fall för momentnyckel!? Per L |
|
| per L: anledningen till att det börjar läker är oftast att korkpackningen stelnat, lika hårda ytor som plast, ev kan det släppa bitar av packningen och hamna i oljesilen, läcker oljetrågspackningen är det bara att byta skiten. kork är engångsprodukt. och man förlänger livslängden aningen med silikon! | |
|
Jodå visst är det bra att alltid byta till nya packningar eller på olika sätt förlänga livslängden med tätningsmedel! Fast som sagt var man kan om man är försiktig återanvända en gammal packning också. Min nu 25 år gamla packning har jag återanvänt efter två oljetrågsdemonteringar utan att täta den på något speciellt sätt. Hur klokt det är att göra så är en helt annan femma! Fast det enda som kan hända är att man får demontera grejorna igen och byta packningen om det inte blir tätt! Per L Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.