AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
30.569

Elektriskt "Supercharger"

Sida 1 av 2
Cr
135
Crille_B
528i -97
325i Coupe -93
Tja!!

Är detta en bluff eller får man någon effektökning?
Någon som testat?

Länk

/Crille
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är en bluff, rakt av.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

3M
718
3MW
E36 Ti
men det låter lågiskt om man tänker på det eller hur?
så kan nån förklara varför det inte skulle funka. är bara intresserad och säger inte att det funkar utan vill bara ha en bra förklaring

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du kan aldrig få ut flera hästkrafter enbart med att tillföra luft, innehåller ingen energi.

///MVH Hasso
Länk
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Luffarturbo som finns på hojarna har ju en viss funktion på höga hastigheter!
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Sunda förnuftet säger att det inte fungerar (åtminstone inte tillräckligt bra)!
Om det vore så bra varför finns det inte i original på bilarna!

Per L
Cr
135
Crille_B
528i -97
325i Coupe -93
Okej..Ja det kändes som en bluff...Det finns en bänkning med detta "kit" också och där gav det ca 10hk..

Länk

/Crille
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
För 450 kr +frakt kan du ju alltid prova:) det finns ju de som betalar 4-10ggr den pengen för att få 10 hkr för ett trimchip som dom inte vet om dom fungerar.
Var ju nån film där dom stog och tvångsmatade en Amerikansk pickup, med en lövblås, på rullande landsväg och fick en hel del hkr mer, men då gäller det att det finns tillräckligt med bränsle också:)

///MVH Hasso
Länk
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Hahaha!
Jag är inte en av dom som kommer att prova i vilketfall!
Bluff!!!

MVH Patrik
STR8 BALLIN
Haloooo!

Det där är en så kallad E-booster... Det fungerar visst, bara man vet lite om vad man snackar om!

E-booster är en smart uppfinning som komprimerar luften mha en kompressor, och det gör den genom att den är kopplad till ett relativt starkt batteri, ibland kan 12V räcka, men jag tror inte du får ut mkt med det då!!!

En vanlig kompressor är ju driven med vevaxeln, medans en turbo utav avgaser, E-boostern är driven utav elektrisitet, helt oberoende motorns varvtal, vilket innebär att man kan styra laddningen mer exakt och dessutom innifrån kupen om man så vill!!!

Ganska fet uppfinning, bara att kraftkällan är problemet då!

Ha det
Cr
135
Crille_B
528i -97
325i Coupe -93
Okej...Ja det är ju inte så stor kostnad,,..fast jag måste säga att det känns väldigt billigt för så "mycket" hk...

Men om vi säger att den skulle fungera..
Är det bara en "bolt on" och sen köra eller kan man behöva byta något annat för att det skall funka bra?

/Crille
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Suck!

MVH Patrik
STR8 BALLIN
det är inte en "billig kostnad"...

Du måste ju fortfarande anpassa motorn för högre laddtryck, och samt ha ett sätt att kyla laddluften med (intercooler, vattenkylning mm.).

Du kan ju montera den bolton ja, men du måste byta en hel del i motorn så att det ska tåla det laddtryck du vill använda.

E-booster är inte så mkt billigare... och det finns inte alls många som vet hur man anpassar motorn till det mm. Enligt mig är det för nytt, och jag hade kört med kompressor eller turbo om jag nu ville ha mer kraft (helst turbo, roligare)... E-booster kommer passa in i framtiden i bilar som har hel-elektronisk insprutning dvs inga kamaxlar mm. bara sladdar som styr insprutningen mm. Då kanske den blir användbarare eftersom ett starkare batteri antagligen behövs, eller starkare generator!!!

Det är iförsej ett fett experiment om man vill testa något nytt. Får du igång det så lär det vara riktigt fett att kunna ladda massa vid vilket varvtal som helst :)!
Cr
135
Crille_B
528i -97
325i Coupe -93
Okej...Fast läser man annonserna så låter det betydligt enklare men det är väl för att få sälja..Måste jag fortfarande anpassa saker om jag endast skulle montera i den med orginal batteri? (som kanske inte räcker till) bara för att testa detta och se om det blir någon effektökning... Känns ju som helt bortkastade pengar om man måste köpa en massa andra saker då det drar iväg fort...Turbokitet till ex 325erna på ebay är ju då kanske ett annat alternativ men då snackar vi betydligt mera kostnader i slutändan med alla grejjer som man behöver...

/Crille
STR8 BALLIN
Alltså den hemsidan du länkade till vet jag inte riktigt mycket om, men de verkar inte så pålitliga så skit i de!

Men ja, du måste byta massa delar, och Ja du lär få den att snurra med vanliga batteriet men jag har inte en aning hur mycket den kommer ladda då, inte alls mycket antagligen.

Köp inte den, det är onödigt slöseri bara enligt mig. Sök lite mer på electonic superchargers på google så hittar du säkert massa bra saker om du nu verkligen vill få det att fungera.

Du måste ju tänka på att batterien väger mycket, och du måste skaffa en starkare generator då för att ladda även de, och generatorn väger mer då, så i slutändan så blir det dyrt kostnadsmässigt, men bra på andra sätt.

Skaffa ett turbokit, då e det enklare. Och de är alltid bolt-on som de lovar att de ska vara så du slipper allt skit. annars måste du kröka rör och massa svetsande för att du ska få in E-boostern!!!
Cr
135
Crille_B
528i -97
325i Coupe -93
Okej, tack för svaren i alla fall..
Turbo blir det inte ännu utan det blir sen någon gång när man har fastare inkomst och större kunskaper inom bilmotorer...Fast nångång måste man ju lära sig..
Det känns så stor kostnad med alla grejjer man behöver just nu.
Turbokitet på ebay kostar ca 4000kr (intercooler,turbo,grenrör och lite småsaker) men då ska man ha slangar,spridare osv...

Antar att man måste mappa om tändmodulen? Kostar?
Och man behöver väl sänka kompen (lågkomps kolvar?) tjockare toppackning kanske funkar men det blir väl mera "fusk" då? Sen ändras väl squish måttet också?

Vad mer behöver man göra för att få det att fungera?
Nu pratar jag inget "värsting" bygge med 500hk+++ utan kanske att man kör med lågt laddtryck för att få ut lite mer effekt om jag säger så..

/Crille
STR8 BALLIN
okaj, men om du inte vill ha värsting bygge så ska du skita i turbo... Det du söker är kompressorkit, och det är ännu lättare att koppla in än turbokit.

Du kan få ut ca 150+ hp om du fixar det, och nu vet jag inte vad du har för kolvar i din bmw, men du kanske inte ens behöver byta de om du ska ladda extra lågt!! 0,3 -0,4 bar kanske? Det finns inget fusk i bygge om man beräknar allt...

Mitt tips till dig är att räkna på allt och inte chansa alls, och mappa bilen behöver du verkligen göra. ECU:n på original förstör hela motorn antagligen, men en mappad styrenhet ska man få med när man köper ett sånt kit.

Läs inte allt på internet heller, utan fixa böcker om just överladdning, och läs de (oftast på engelska)... På internet finns mycket skitsnack...

Lycka till
Cr
135
Crille_B
528i -97
325i Coupe -93
Okej!!

Stort tack för hjälpen!!!

/Christoffer
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Känns lite dumt att stoppa i något som förbrukar mer energi än den tillför...

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
jo
152
jonaz_81a
318is 16v -90 i trafik
325i -90 i trafik
520i(525i) -89
Rent teoretiskt så skulle en sådan konstruktion kunna fungera.

Men praktiskt så tror jag kompressorn skulle behöva vara så stark att generatorn inte skulle klara av att mata den med ström. I alla fall om man vill uppnå nån mätbar effekt.

En större generator som hela tiden måste arbeta fullt lär äta upp större delen av effekten även om man hittar en elkompressor som är stark nog.

Man skulle dock kunna tänka sig en lösning där man laddar upp kondensatorer för att kunna överladda med en stark elkompressor under en ytterst kort tidsperiod.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Någonstans har jag läst att på en rejält kompressormatad V8 går det åt massor av hästkrafter för att driva kompressorn. Gissningsvis runt 50 hk eller mer (ngn som har siffrorna aktuella?)

Om man gissar att det behövs 10 hk för att uppnå nån effektökning att tala om i en "normal" bilmotor så behöver man för det första ha en rätt stor elmotor som driver "fläkten" och för det andra behöver man ha kanske 10 normala bilgeneratorer för att driva den motorn!

Utan att ha trängt in i frågan speciellt mycket kostar jag på mig att skratta åt eländet!

Per L

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.