AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.611

M3 e46 långtidstest

Hej alla M-bils vänner!

Tänkte bara berätta att min m3 e46 har nu gått 15300 mil och den går fortfarande helt underbart.
Kan det här vara kärleken i mitt liv? *skrattar*

//Nöjd M3-ägare.
Härligt.

Något som gått sönder mer än slitdelar??

Kvaliteten på denna bil är förträfflig med tanke på att de också periodvis får gå ganska hårt. Jag har skött servicen enligt plan och även någon gång gjort något extra oljebyte fast det egentligen inte är behövligt. Nu är det dock dax att göra något åt chassit. Egentligen första stora renoveringen efter bromskivorna som jag också böt i år. Börjar kännas svampig och trött. Inget är trasigt, men det får bli nya fjädrar och stötdämpare efter vintern. Blir nog Bilstein PSS9 som det ser ut just nu.
Det enda jag har att påpeka i kvaliteten är bakaxel som jag fått bytt 2 gånger och att det kan dyka upp början till rost på olika platser på karossen. Fast dessa två fel har nog alla m3 ägare upptäkt vid det här laget. BMWs rostskyddsgaranti har dock täkt alla små skavanker vad gäller rost.
I övrigt har jag bara fått byta en givare till en av kamaxlarna.
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Trist att höra om rosten, skönt att den håller ihop maskinellt :)

Jag antar att du kört den året runt om det börjar dyka upp lite rost?
Ja självklart kör jag bilen året om, men jag vet även andra m3 e46or som bara sommarkörts där det också kommit prickar med början till rost.
ca
403
carlsson86
Bmw M3 e93 -08
Bmw 520d f11 -11
vilka e dom vanliga ställena för rost då? bakluckan? huven är väll i alu?
ca
403
carlsson86
Bmw M3 e93 -08
Bmw 520d f11 -11
vilka e dom vanliga ställena för rost då? bakluckan? huven är väll i alu?
Ja, bakluckan har många fått bytt på rostskyddsgarantin inklusive jag. Tydligen inte en bra design på de tidiga e46:orna. Listen ovanför nummerplåten blev ju också förändrad med faceliften och problemet försvann.
Jag fick en liten rostprick på vänster dörr också. Knappt synlig, men för en pedant person som jag så såg jag till att dörren blev bytt på garantin.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Låter fint!

Antar att bakaxeln gick på garantin bägge gångerna? Vad var det som gick sönder i dessa?
Det blev glapp i de utgående axlarna. De först fick jag på MRF garantin från bilhandlaren och den andra tog BMW själv på reservdelsgarantin.
M3-01

Andra bytet på bakaxeln, hur långt hade du kört då? vad stod milantalet på?
Vad är Reservdelsgaranti?

Sen har jag en till fråga, hört att det kan förekomma motorras på 01:orna.. Täcker försäkringen för motorras? Min M3 -01 har rullat nu 10300mil och är import -03..
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
e46hamann:tyvärr finns det inget försäkrignsbolag som försäkrar m3 e46 längre än till 10 000 mil när det gäller motorn.

Mpower
Okey.. Men vad händer det då om jag nu skulle få motorras på min M3 E46 -01a? Börjar bli nojjig..
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
E46 Hamann - Du betalar och ser mindre glad ut ;0)

Jag har en Z3M-coupé som har rullat drygtr 17.000 mil.

Det enda som är bytt och gjort utöver sedvanlig service är kopplingen för 100 mil sen, gasdämparna till bakluckan och en bränsleslang.
Snart behöver jag dock byta bromsskivor och dämpare/fjädrar.
Måste säga att det är jäkligt trist att du behövt byta bakaxel 2ggr, känns inte som BMW kvalité...

/// Viktor
Fan jag börjar bli nojjig nu..
Vad kan det kosta? ca..

M3-01: Förlåt om jag använder din tråd med mina offtopic frågor..
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Du kan ju inte utgå från att allt allid rasar. Det kan vara bra att ha ekonomiska marginaler i sitt bilägande. Men maskinen kan rasa på vilken bil som helst. Visst det blir såklart lite dyrare på en M-bil om det händer. =)
Vi kör driftsäkra bilar.

Ang ras
Tror A Wingard har en tråd på forumet om vad det kostade när hans E36 M3 3.2-maskin tackade för sig. Räkna med samma eller något lägre kostnad som du har för värdeminskning det första året som E46 M3 ägare. ;0)

/// Viktor
Min M3:a har ingen rost någonstans och är ej omlackerad nånstans, dock varit avställ varje vinter sedan ny, har utdrag från vägverket. Jag är pedant och det finns ingen rostprick eller bubbla nånstans, jag har ägt bilen drygt 2 år. Är det verkligen så vanligt med rost?, om bilen är servad på bmw som den ska så kontrolleras rosten och skador och förs in i serviceboken.

/Micke

Länk
@l
6
@lex
Bmw M3-02
Försäkringsbolaget "Moderna Bil" har 12k mil!
Cs
49
Cstadig
Bmw M3-2002
Hur lång är rostskyddsgarantin på en m3 e46? Synade nämligen hela bilen i helgen, hittar ingen rost eller tendens till rost som tur är. Gäller rostskyddsgarantin även på import bilar??
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
6 år på bilar tillverkade fram till april 2004. 12 års rostskyddsgaranti där efter.

// M.V.H. Daniel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.