AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.128

M5 e39 ryckig gång?

Hej! Är intresserad av en M5 01:a som jag var och provkörde idag. När jag höll jämn gas ca 4000rpm så tyckte jag att bilen ryckte lite oroligt precis som att den ville antingen gasa fullt eller inte alls. Någon som känner igen detta eller vet vad det kan vara för fel? Motorlampan lös oxå!

Mvh Alex
Fa
10
Fahlman
525i Touring -93
Om motorlampan lös så är de ju bara att kolla felkoder
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Du får se till att ägaren fixar problemet först.Det är inte kul att börja laga en bil som kostar 200k det första man gör.Det kan vara många saker som är trasiga tex tänspole.kamaxelgivare,LMM,sopppapumpen.osv.
Ok. Provkörde bilen idag oxå för att se om felet kvarstod, nu har den tappat all krafr från ca 4000rpm och upp, på låga varv finns det bra vrid. Den går som en 525 typ.
En annan sak som känns konstig är ett knackande eller dunkande ljud typ stödlager eller något som lät i början av provturen, men tystnade efter att jag dragit ur bilen?
Säljaren skrev upp fel och skulle fixa allt tills i slutet på veckan då jag ska provköra bilen igen för att se så allt är ok.

Vad tror ni om dessa fel?
Bilfirman ringde idag och sa att det var någon felkod på Lambdasonderna. Kan det va detta som gör att bilen går så illa? Blir lite orolig att det är mer fel tex soppapump eller lmm. Det känns ju som att bilen är i något "nödläge" eftersom den är slö över 4000rpm och kackar vid olika varvtal.
Be
136
BeNnaN
Mercedes E300de 2019
BMW 120i M-pkt 2019
Ser att du är från Linköping :)
Har du köpt bilen eftersom det står M5-01?

Jag är ingen expert men det kan ju vara Lambdasonderna om de fått felkod på dem, men det skulle också kunna vara LMM. Har de varit bytta tidigare eller? Testa med att rengöra dem.

Men han som skulle sälja bilen lovade dig att åtgärda allt, så låt dem byta lambdasonderna om de tror att det är orsaken till att bilen hackar.

Har du kollat på 2002tii videoklipp där han hade problem med Lmm?

Min Bil: Länk
Strax utanför Lkpg:) Jo jag har köpt bilen men ej fått den levererad eftersom detta fel fanns. Blir det inte i helgen så får jag vänta tills nästa vecka:( Såg filmen på trasiga lmm nu, tycker den går mycket bättre än vad "min" gör just nu. Vi får mötas nån helg och köra ett prestandatest på motorvägen för att se hur våra bilar mår?
Be
136
BeNnaN
Mercedes E300de 2019
BMW 120i M-pkt 2019
Jag ska till linköping nu i helgen, ska träffa mina vänner samt kolla på stcc på söndag, sen åker jag hem till gbg igen!

Oki men hoppas de fixar det snabbt, samt grattis till köpet.
Lägg gärna ut bilder så man får se skönheten :)

Min Bil: Länk
Någon som vet vad en lambda kostar?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.