|
|
|
|---|---|
|
Tjena, jag startar en ny tråd med hopp om att någon ska kunna hjälpa mig. Jag har märkt att min kära bmw blir varm snabbt, jag bytte kylarvätska förra veckan och den funkade bra under 7 dagar. Nu idag så har den börjat bli jättevarm igen och jag har nog googlat det mesta och fått höra massa sjuka grejjer om att använda ingefära, kanel, kylarcement (det ska tydligen vara helt värdelöst med det). Har fått höra teorier om att det kan vara mina slangar, vattenpump, fläkt, termostat eller kylaren. Den förra ägaren hade bytt ut kylare och termostat innan sommaren så han sa att det borde vara lugnt med det när jag kontaktade honom. Funderar på att lämna in den på BJ Bilservice här i Göteborg. Dom har över 20 års erfarenhet av BMW säger dom. Det jag undrar är om ni har några tips på hur jag ska kunna göra det enklare för mig att felanalysera? Kan jag leta efter läcka, isf hur hittar jag läckan enklast. Ni kan ju det här, vad hade ni gjort i mina skor. All hjälp är jag tacksam för. | |
|
Det jag gjorde på min 325a var att byta termostat till en 80 graders från biltema med ett "genomströmmningshål" och rensa all gammal kylarcement och annan skit ur kylaren/vattenkanaler. Innan ville den koka nu går den inte över mitten. |
|
| Hur rensar man kylaren från allt bajs då? Är det de som folk kallar lufta ur eller? Notera att jag kan INGENTING om bilar alltså. Det kanske hade varit bäst för en torsk som mig att bara lämna in den i en verkstad? Mer tips tack :D | |
|
Tappa ur kylarvattnet genom undre slangen till kylaren, demontera övre slangen till kylaren, spola igenom den med en vattenslang, demontera termostathuset, spola igenom vattenkanalerna med vattenslangen, montera ny termostat (du kan lika gärna bya 89:- på biltema) sen sätter du tillbaka alla slangar och ser till att dom verkligen sitter ordentligt. Fyll på med ny kylarvätska och lått bilen stå på tomgång tills den når normal arbetstemperatur då slår du på full värme i bilen och öppnar luftningenskruven på temostathuset. Se till att va berädd att hela tiden fylla på med mer kylarvätska i expansionskärlet, kläm lite på alla slangar för att få igång cirkulationen och få bort luftfckor. När bara vatten kommer ur luftningsskruven och det inte kommer några bubblor i expansionskärlet vänta någon minut sen är du klar och kan stänga den. Se till att vattennivån i expansionskärlet inte är högre än max nivån för varm motor och stäng expansionskärlet. Nu borde bilen inte bli varm under körning så länge inte vattenpumpen är trasig. Vid tomgång spelar viskofläkten in så är den dålig kan bilen fortfarande bli för varm vid tex kökörning. |
|
| Lättare sagt än gjort det där. Alla verkstäder borde kunna göra det här va? | |
| Ja alla verkstäder kan det där | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.