AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.901

Vet någon vad för anledning som gör att det "smäller till" när man lägger i växel?

Hej,

Som rubriken lyder, det låter som en dov duns när man lägger i en växel, alltså inte när man släpper upp kopplingen utan när man lägger i en växel. Det är ingen kraftig smäll men klart märkbar, det liksom smäller till lite tyst. Något mer märkbart i baksätet. Har någon nån idé vad detta kan vara? Observera att kopplingen är sprillans ny! Bilen är en 740i -96, manuell.

Mycket tacksam för svar!

Mvh; Carl
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Skulle tro att du har lite glapp i drivlinan, så det klonkar till lite när du lägger i växel. Ingående axel snurrar nog med motorn när du har i friläge, även om du frikopplat. När sedan synkningarna går i och bromsar den så blir det ett lätt ryck i drivlinan. Antar att du kan få samma ljud om du kör i låg växel o pumpar lätt på gasen?
Tack för ditt svar Rallyfinnen. Nu vet jag inte exakt hur en växellåda fungerar men borde inte "smällen" komma när man släpper upp kopplingen om det som du säger stämmer? "Smällen" kommer ju när man ska lägga växeln i läge, alltså innan uppkopplingen släpps upp. Din idé är ungefär samma som jag antog att det kanske kunde va, men jag tycker att "smällen" komma när man släpper upp kopplingen :S

Mvh; Carl
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Om inte splindsen på ingående axlen är rikigt infettade kommer lamellen inte att släppa riktigt ifrån svänghjulet. Då dunsar det när man lägger i en växel.

Kärleken:
Länk
Tack Subidius, ska undersöka saken! Finns det nåt sätt att upptäcka om det är som du säger utan att skruva upp den delen av bilen. Låter som om man borde kunna höra det ganska tydligt?

Mvh; Carl
Be
278
Bengt C
523i -96
När man trycker in kopplingen roterar växellådans ingående axel ytterligare någon eller några sekunder. I BMW har man ofta tunn ATF olja, så där kan jag tänka mig att det snurrar lite extra länge. Detta fenomen är användbart på lådor som är lite "kärva". 1:an går ofta i betydligt lättare om man lägger i den omedelbart efter att man tryckt ner kopplingen, snarare än att vänta en liten stund. På många råa MC-växellådor är detta skillnaden mellan att få i 1:an och att inte få i den alls.
Visa användare
847
Subidius
750 -91

Bengt C: Nu handlade det verken om trögväxlat eller Mopeder..

Kärleken:
Länk
Be
278
Bengt C
523i -96
Nej, jag vet att det inte handlade om trögväxlat eller mopeder. Det skrev jag inte heller. Det var bara exempel på när fenomenet är mer markant.

Jag skrev att ingående axel inte omdelebart stannar, bara för att man trycker in kopplingen. Detta kan skapa en "duns" eftersom det roterar i lådan när man för in växeln. När växeln sedan gått i står hela lådan still och inbromsningen av ingående axel kanske inte sker helt ljudlöst. Glapp i differentialen, torsionsmjukhet i kardan och lite annat samverkar på ett ganska komplicerat sätt under denna manöver. Troligen är det en fram och återgående rörelse i diffens glapp som hörs. Om man däremot väntar flera sekunder innan man lägger i växeln, hinner ingående axel stanna. Då går växeln i tystare, men kanske även lite trögare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.