AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
861

Rasslar när jag stänger av, 535i -92

gO
1.407
gOry
335i Touring
Hej, jag är ny medlem här i forumet men de ska väl inte hindra att ställa lite frågor.

Det uppstår ett rassel när jag stänger av, missljudet reduceras ganska mkt ifall jag håller in kopplingen, Har börjat fundera på ifall de är urtrampningslagret,
Det vibrera även ganska mycket i kopplingen på högre varv.

Någon som har nått annat förslag på vad det kan vara?

En grej till, är de bara ren slump att biltemas 2kg brandsläckare passar i förgjorda hål i fram-underkant på sportstolarna, Sån montering gillar jag :)
Eller finns det nån slags standard för fästen för brandsläckare, har sett några m5:or med släckare på samma ställe.
Annars kan jag rekommendera alla att montera dit en, tar 5-7min krävs 2st M6 bultar med mutter.
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Bottenstockslager eller vad det kallas i lådan.

Bra tips.
Be
278
Bengt C
523i -96
Prova att trycka ner kopplingen och dessutom lägga i en växel. Då står allt still i hela lådan när du stänger av motorn. Försvinner ljudet då kan du nog utgå ifrån att det är något problem i lådan.

Min motor "kluckar" lite dovt och oregelbundet på tomgång. När jag stänger av den skramlar den rejält. Att trycka in kopplingen förändrar ingenting alls. Jag är till 99% säker på att det är dubbelmasssvänghjulet (DMF) som gått sönder i mitt fall.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Är oljudet mer markant när bilen är varmkörd än när den är kall,och att oljudet kommer även när bilen står still,skulle jag gissa på urtrampningslagret.

MVH Patrik
gO
1.407
gOry
335i Touring
När den är kall så låter den oftast ingenting eller väldigt mkt mindre, det är när den är ordentligt varmkörd som den låter som mest,
Har för mig att ljudet inte försvinner när en växel är i, då jag alltid parkerar med backen i.

Och som sagt att de vibrerar mycket i pedalen runt 5-6000rpm

Är de värt att renovera dessa lådor eller ska man satsa på en bättre begagnad.
Om man ändå ska byta urtrampl. så kan man se över lådan då dess syncar inte är dom vassaste.
Är det nått mer man vill byta när man ändå river, kopplingen sägs va bytt för några år sen och den byter jag nog inte förens den märkbart tar dåligt.

Det känns lite som att man kan få vad som helst ifall man köper beggad då dessa lådor används i alla möjliga byggen så som volvo med mkt effekt.

Antar att de är en 265 låda i min?
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Om urtrampningslagret är dåligt så rasslar det NÄR du trampar ur. Dessutom är det tveksamt om ett urtrampningslager låter olika varm-kall.
Rasslar det ej med kopplingen nedtryckt är det v-lådan, här spelar tempen roll eftersom v-lådeoljan är tjockare när den är kall.
Många BMW lådor (Getrag) har detta missljud.
Vad gäller vibration i pedalen när man frikopplar vid 5000-6000 rpm och sedan snabbt möter med kopplingen igen för "aktiv körning" känns inte speciellt mystiskt tycker jag, det är ju ändå lite fart på prylarna vid dessa varvtal...

mvh

MW-Guru
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Standard på dom lådorna och inget att bry sig om.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.