|
|
|
|---|---|
|
Ska skaffa mig en m5 3,6 snart som jag ska ha som bus/racebil så tänkte kolla om ngn har efarenhet av lustgas på en sådan? Det jag undrar mest är väl vilket man törs köra med finns ju olika bestyckningar som ger olika mkt hk. Det jag kommer använda det till är vid race på 201/402m Gärna förslag på bra & prisvärda kit | |
pg_ice |
75-100 HP kan du lugnt köra med om kopplingen klarar det. jag har ett blött lustgassystem från ZEX delvis en nozzle som tar bränslet från det befintliga systemet. (T-Koppling som du skarvar på bränslelsangen efter bränslefiltret till en styrbox som sköter blandningen av gas/bränsle) jag har kört med det här systemet på gamla 325an bra länge och det funkar klockrent. systemet är också säkert då det känner av om bränsletrycket sjunker och stänger då av gasen. det sitter även en fullgassensor som man kopplar till gassensorn på motorn. man programerar styrboxen så att gasen aktiveras vid fullgas. det är ju vid fullgas man vill ha effekt eller hur,inte annars :) jag ska själv dit med det systemet på M3an och då blir det 75hp munstyckena jag kommer att köra med. ett tillbehör som är ett måste är tubvärmare! du får inte upp rätt tryck i tuben annars. även tryckklocka är nästan ett måste. kika på motornord dom säljer ZEX systemen med alla tillbehör. Länk |
pg_ice |
glömde en grej. ska du köra seriöst så bör du även skaffa en purge ventil då blåser du bort varm gas som ligger kvar i slangarna precis innan racet. varm gas vill man inte ha in i motorn utan man vill ha den kalla direkt från tuben för max effekt. |
|
Tack för svaret. var löser man detta ?:man programerar styrboxen så att gasen aktiveras vid fullgas. Bor du i närheten av Sthlm?Tänkte mest kunde va kul & kolla när du fått dit ditt & hur du gjort:). Installationen hur är den om man har goda kunskaper i att mecka men har ej testat Lustgas innan? |
|
pg_ice |
du fixar dit det på en dag har du meckat förut är det inga problem. programerar(lär) boxen vart fullgasen ligger. du trycker på en knapp på boxen,sätter dig i bilen och trampar ner gaspedalen till botten,väntar tills den gröna lampan tänds,sen är det klart. då vet boxen vart på gasläget den ska slå på gasen. det som tar lite tid är väl att få till strömbrytaren(killswitchen) inne i bilen och koppla dit den snyggt. har du purgeventil så blir det en strömbrytare till. fjärrstyrd tuböppnare ytterligare en knapp och sist en strömbrytare för tubvärmaren. så elen är väl det som är lite pilligt,men det följer med allt,anslutningar/säkringar/kablar så man behöver inte köpa nåt extra. |
|
Låter ju helt underbart jue:DPassar mig perfekt med gas då jag ändå bara behöver xtra knuff på racen;). Om man vill ha mer än 75hk bestyckning vad behövs göras då? räcker det med att "bara" se till att den leverar tillräckligt med soppa?Isf borde man kunna slänga på par 044or tex&ställbar btr? |
|
| Är det ngn som vet vart man kan hitta ngt filmklipp med en m5 e34 med lustgas på? | |
pg_ice |
sök på youtube där kanske det finns nåt. här är en på gamla 325an som drog jämt med M3or tack vare gasen :) +75hp Länk tubvärmaren hann inte värma tuben ordentligt så man tappade tryck efter 3ans växel. det tar runt 20min från det man slår på tubvärmaren tills att tuben når 800psi. här har du all tänkbar info om lustgas. Länk enligt listan så kan du köra 75-125hp på din 3.6a jag har dock hört att mer än 20hp per cylinder bör man inte köra med. 120hp max på en 6a alltså och då är man ändå safe. kör hårt :) |
|
hehe den länken hade jag redan letat upp i en annan tråd;) Måste få hem bilen fort nu & beställa ett system så man hinner ut & testa lite med gas:D Tack som f%n för all info:D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.