AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.291

Har någon kört sönder luftmassemätaren p.g.a. sportfilter?

Sida 1 av 2
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Efter att ha åkt en 2-timmars runda med en kompis i hans (BMW) 740 så bara kände jag att även jag måste ha ett öppet sportfilter i min 540. Vilken skillnad i motorljud! Hans motor lät många gånger trevligare än min som jag har original pappfilter i, fastän hans 7-serie E38 borde vara ännu bättre ljudisolerad än min gamla femma. Jag tycker motorljudet är rent ut sagt gubbtråkigt bortisolerat i E34 V8 jämfört med dem med raka sexor. Det bara väser ju! Med öppet sportfilter fick man mer V8-känsla, så nu är jag väldigt sugen på ett öppet filter. Men jag är också väl medveten om att oljan från sportfiltrena kan skada luftmassemätaren men att en del bilar verkar känsligare än andra. Finns det någon som kört sönder luftmassemätaren på en BMW p.g.a. sportfilter och dess olja och därmed kan övertyga mig om att låta bli att köpa ett öppet filter?

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag åkte på det med min 525i. Man kan spekulera i om huruvida LMM hade gått sönder även om jag hade kört med ett vanligt filter. Allt har ju en viss livslängd menar jag.

__
Bilblogg:
Länk
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
köp ett filter utan olja alt borra hål i undersidan på org luftburk,dock lite varmare luft men ska ge goare ljud iom att du slipper det "instängda" ljudet i burken.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Glömde nämna att jag faktiskt körde med ett insatsfilter av sporttyp i min 525i 24V i över tre år utan att något hände. I de bilar jag haft sportfilter har jag ju inte heller direkt dränkt dem i olja.
Borra hål i luftburken är uteslutet. Gjorde det på en Audi V6 jag haft och det blev bara burkigt. Den gången såg jag fram emot ett ljud a´la VR6 med öppet filter men ack vad jag bedrog mig... Dessutom gillar jag tanken på att kunna återställa till original.

Mugge. Om jag fattat det rätt så pajade din LMM? Hur generös var du med olja i så fall?

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Fa
10
Fahlman
525i Touring -93
Att borra hål i luftburkar är på riktig bondenivå. LMM har en enormt finkänslig film som läser luftmängd. Jag gjorde så på min M5:a. Om LMM pajar så sök en VAG. dom har samma boschnummer å kostar typ en tredjedel. Köra med öppet filter går fint... men de kan kosta dig ett par tusen
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag rengjorde och oljade in filtret kanske var 500 mil och då var det ingen överdriven användning av olja. Problemet visade sig främst genom att motorn började gå lite oroligt på tomgång och ibland kunde rycka till under acceleration. Köpte en ny LMM på skroten så var problemet ur världen.

Jag vet inte om filtret orsakade LMM haveriet eller inte, bilen hade gått strax under 20 000 mil med original LMM och jag vet inte hur den tidigare ägaren hade skött filtret. Det var ett insatsfilter av märket K&N.

__
Bilblogg:
Länk
Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
kolla på ett itg filter då!? Länk finns säkert nått kit lr bättre modell som passar din bil bättre... iaf fördelen är att du behöver ingen olja + att det renar nästan lika bra som ett papp filter...
Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
Bättre länk hoppas jag Länk ;)
A.
111
A.Blom
540iA Touring-98
523i Touring-2008
Jag tror inte att det är nån skilnad på BMW eller andra märken när det gäller oljan i sportluftfilter! (sug)motorn suger luft genom inloppsröret där det sitter en LMM oavsett vilken fabrik som tillverkat bilen. Jag tycker att det är att skapa sig problem genom att byta ut org.luftfilter. Många av er kanske inte håller med mej men jag tror ju att org. funkar bäst(om bilen i övrigt inte ska trimmas/modifieras) Det är ju kappast troligt att det sitter en massa idioter till ingenjörer när dom tar fram en ny bilmodell. Att många vill ha häftigare ljud i en gammal volvo eller saab kan jag förstå men i en modern BMW??
Det är ju det som är det fina med BMW, den är tyst(k).

M.v.h Anders
A.Blom : Helt rätt.
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
jag borrar inte heller hål ifall jag vill ta bort lite från burken,de är sticksågen som gäller.
Vill man sen ändra tebax te org så har du en bit som är lätt att sätta dit o täta igen.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
en kanske korkad fråga, varför behöver man egentligen olja in sitt sportluftfilter? Kan inte oljan både förstöra LMM och se till att smutsen verkligen kleggar fast i filtret?

Mvh Johan
Bobba, skulle jag komma och kolla på en E39 540i, som nån lirare hade sågat hål i luftburken för att få tuffare insugsljud, hade jag nog förmodligen lagt benen på ryggen ganska snabbt.

no hard feelings, men det luktar tattar mek lång väg om det där... har man råd med att hålla en 540 i drift, och absolut ska ha mer insugsljud, har man råd med ett ordentligt filter ochså.

hålla på och täta och gorma med org burken?.. nej tack.

/mvh jocke
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Hmm...

A.Blom. Jag tvivlar inte på att BMW´s ingenjörer vet bäst och att ett original pappfilter är det bästa för min bil. Men eftersom BMW ljudtrimmat V8´n så otroligt tråkigt så känns nästan ett öppet filter som ett måste. Jag fattar ärligt talat inte hur de tänkt när sexorna istället låter helt underbart inne i kupén när man kör. V8 väser ju bara och på höga varv låter den mest som två radfyror monterade bredvid varandra. Och när jag nu hört med egna öron vilken skillnad ett öppet filter gör för V8-känslan så känns det som det är läge att byta. Om det nu inte visar sig tokdåligt för LMM, jag har inte lust att byta sådan vartannat år.
Det bästa är förstås att istället göra något åt avgaset, men det är både dyrare och kräver mer arbete. Tid är f.ö. en bristvara, småbarnsförälder som man är.

Fatii. Tack för tipset, men när jag kollade upp ITG-filtret på tillverkarens hemsida så stod det att även dem ska oljas in. Annars verkade de rätt så prisvärda eftersom tratt ingår i priset. Andra tillverkare som t.ex. JR är betydligt dyrare om man vill ha med tratt.

Vill tacka för ovanligt stor respons på den här tråden! Jag uppskattar alla inlägg, även av dem som inte håller med mig.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tillräckligt många världen runt har upptäckt problemet, med havererande LMM pga sportluftfilter som inoljas, för att det ska vara vettigt att montera ett.
Skapar enbart ett jättetrevligt insugningsljud, på en standarmotor blir det oftast en hkr reducering + självklart en placeboeffekt. Det går liksom inte att öka hkr antalet med enbart tillförsel av luft, utan att tillföra mera bränsle också.

///MVH Hasso
Länk
Be
278
Bengt C
523i -96
Johan: du skrev: "Kan inte oljan både förstöra LMM och se till att smutsen verkligen kleggar fast i filtret?" Visst, det du skriver stämmer. Det är bara det att det andra påpekandet är inte en nakdel. Tvärtom! Smutsen ska klegga fast i filtret. Det är det som är hela syftet med filtret. Eller hur? ;-)
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Varför inte satsa på ett roligare avgassystem istället, om det är ljud du är ute efter?
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
jokko för mig är det mer tattarmeck att man byter ut kraven på rening som original filtret har, med andra varianter på filter. Ser det som bättre att bibehålla originalrening med ex lämpligt hål i underkant original box som med enkelhet återställs samtidigt som övriga detaljer såsom lmm, cylinderlopp mm är fräscha...

Mvh Danne
Många missuppfattar detta med inoljningen av filter, du dödar inte din lmm genom att byta till ett öppet sportluftfilter eller sportinsatsfilter.
Oljan används efter man har gjort rent filtret, och det är där många överdriver filtret skall enbart fuktas lite lätt med oljan.
Många dushar på tills det rinner olja på filtret, och sedan direkt in med det i bilen oljestänk lossnar från filtret och sätter sig sedan på lmm, och det har gått åt helvete, är man osäker låt filtret ligga öppet under natten.
När du behandlar din skinnsoffa inte lägger man på medel tills det rinner, samma princip gäller med filtret.

Skulle aldrig ställa mig och såga eller borra i originalburken.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
enor. Självklart skulle jag hellre ge mig på och göra något av avgasröret istället. Men tid och pengar... Ett öppet filter är lätt monterat och är billigt (jämfört med avgas). Tids nog så ska avgaset fixas till ändå!

hasso. Jo jag vet att många upptäckt nackdelarna och det är därför jag frågar. Förväntar mig ingen effektökning heller, har blivit för gammal och klok för det. ;) Utan det är enbart för ljudets skull i så fall.

Det lutar nog att jag behåller mitt pappfilter. Men det är gott med lite feedback, ibland lättare att ta beslut då.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Äsch. Om du bara vill ha mulligare ljud utan direkta effektkrav, då behöver det inte kosta nåt att bygga om avgassystemet heller. En lämplig universaldämpare från Simons, och ett byxrör (för det är väl dubbla rör även på V8-bilarna?), så är saken biff för 3-4 hundringar. Det är inte mindre "bonnmeckigt" än att borra hål i en luftburk, men det är i alla fall ofarligt för motorn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.