AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.047

Var hitta teknisk motorspec till E34 535i och m5?

he
193
henell
535i E34 -90 (TIC)
Tänke kolla med er i detta eminenta forum om någon vet vart jag kan få tag på specar till BMW motorer, närmare bestämt 3.5l 6:an som sitter i 535 E34 och 3.6l motorn som sitter i M5 E34.

Det är nämligen så att jag slits mellan hopp och förtvivlan när det gäller bilval mellan dessa 2.
Jag ska bygga ett turboprojekt och målet är 500 körbara hk.
Då behöver jag ha lite mer kött på benen innan beslut.

En 535:a får man ju från 20k och uppåt medan en "risig" M5 från 40k, då har jag ju 20k "gratis" att trimma 535:an för.
Men å andra sidan är ju M5:an mer utrustad redan från start tex koppling, motorstyrka, bromsar etc.

Tacksam för råd och hjälp

Polarbear
Hej,

Har inte kollat noga, men det borde finnas här

Länk

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
13.412
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Om målet är turboladdning och runt 500 hk så är min åsikt att det känns mest förnuftigt att välja en 535i E34.

Lägre inköpspris (mer pengar till annat godis).

Reservdelar blir dyrare/svårare att få tag på till M5 (färre begagnade delar, troligtvis högre pris på original BMW delar, färre utbud på eftermarknaden etc).

Många detaljer måste du byta ut på båda bilarna. Kopplingen måste du på något sätt modifiera på båda modellerna. Men det kan kanske räcka med en förstärkt tryckplatta til 535i. Bromsar är enkelt att uppgradera på E34, se Länk länken. Växellådan skiljer sig men vet hur mycket starkare M5 är än 535i - vet att växellådan på 535i tål en hel del. Diff, drivaxlar, kardan etc vet jag dock inte vad som är bra/inte bra.

Lite beroende på hur noggrann du är vid bygget så behöver man göra en mindre eller större genomgång av motorn (tänker på skicket på kolvringar, kolvar, ytorna på blocket/toppen, kamaxel, ventiltätningar, kamaxel, ventilfjädrar, kamkedja, vev och ramlager etc etc). Här borde en M30B35 motor vara fördelaktigare kostnadsmässigt sett.

Den högre motorstyrkan hos S38B36 kommer främst från den är insugstrimmad (allt från resonansinsug, separata spjäll, utsug etc etc). Allt detta kommer ju du att riva bort när den turboladdar den (du måste ha ett annat insug, grenröret måste du byta).
En del detaljer måste bytas ut i motorn - exempelvis kan du omöjligtvis ha kvar kompet i S38B36 (tror det ligger på 10.0:1) när du turbotrimmar upp till 500 hk.
he
193
henell
535i E34 -90 (TIC)
Ja motorn måste rivas och renoveras oavsett modell annars känns det som att börja i fel hörn.
Tack Lennart för länken, där fanns mycket matnyttigt om även på ett obegripligt språk ;-)

Nä, det lutar mer och mer mot 535, det känns som ett mer vettigt val.
Fast en 635 vore kanske nåt...?

Polarbear
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.