AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.091

Bilen läcker vid regn på förarsidan. BMW Z3

Jag får mycket blött golv på min Z3 Roadster när det regnar ute. Är det någon som har nån idé.
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Sett dig i bilen be någon duscha bilen med vattenslangen då borde du kunna se var det kommer in? Hur är sufletten har du inpregnerat den? Hel? Ser du några ställen där du ser "dagern" ut? sidorutorna? Lycka till. //Z3Kent

Min bil 2007
Länk
Har samma problem med min men endast när det regnar en längre stund. vid t.ex tvätt kan jag inte få det att läcka nånting. I min verkar det komma in genom listen ovanför sidorutan som är full av vatten i vecket. Jag har inte kokmmit på nån lösning än. är det nån som vet nått?

//Chilly

"M Needs No Gimmicks"
Läste någonstans här på forumet att det kan komma in vatten i någon list som går i A-stolpe och sedan in i kupen. Vilken kan stämma på min mer ser inte vart det kan vara. Om det regnar mycket så kommer det in vatten på min med. Jag kollade sist det regnade så verkar det som om blötan var precis under gånggärnet på mattan känn där på din se om din är mest blöt där.
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Det är inte i skarven mellan cabtaket och vindruteramen vid sidorutan?
Det går ju isåfall att spänna stängningen till cabtaket.

Hur gör man:
Fäll ner taket.
På haken på cabtaket som greppar i vindruteramen sitter en liten insexskruv... lätta på denna.
Sen kan du skruva in själva haken ett varv och skruva åt insexskruven igen.
(Har du redan spänt den innan kan du behöva skruva ut haken och kapa den en liten bit så den inte bottnar och tar stopp... inget jag behövt göra själv dock!)

Så är cabtaket spännt hårdare och motverkar eventuellt läckage... om det nu är där det läcker för er!

/Magnus

Tror inte att det är glappt där för när jag spänner cabben så känns det att man drar ner den ganska rejält.

Mer förslag?
Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
Vet du hur det ser ut innanför dörrsidan på din bil?
Det ska sitta en plast mellan själva dörrsidan och dörren - kan det vara så att den är borttagen? När det regnar kommer en hel del vatten ner via sidorutans lister (dom sluter inte så tätt som man kan tro) och det är viktigt att det vattnet tar rätt väg ut - dvs via dörrens insida och ut genom dräneringshålen.

Ett annan förslag kan vara att du har stopp i dräneringen från plasten vid vindrutan, eller att en slang i dräneringen hoppat av.
Har du någon bild du kan ta för att illustrera hur det ska se ut?

MVH

Henrik
Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
Här kommer en bild jag snott ur Jaymans blogg: Länk

Där ser du "plasten" som ska sitta innanför dörrsidan. På min bil hade någon varit o pillat så där satt just vanlig plast - inget annat.
Mi
24
Mike77
530dA M e61 -07 LCI
På min 328 cab fick jag läckage som sakta droppade från suflettens främre vänstra hörn. Det var inte tätningen mot vindruteramen som var fel, utan att tyget inte slöt tätt mot själva suflettramen längst fram. En sträng med nåt kladdigt löste krisen permanent. Jag har ingen aning om det är samma konstruktion på Z3 men det kan vara värt att kolla. Nu är min originalcab från -96 snustorr! /Mikael Gbg

Hellre borsta katten än att kasta bort den.
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Magirus: Plasten som du har är original... fram till 99/03 (då det kom lite uppdateringar innan faceliften) så sitter det "vanlig" plast där... 99/04 och framåt så sitter det sådan skumplast eller vad man ska kalla det som på bilden du skickade.

/Magnus

Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Nu blandade jag ihop saker o ting...

Direkt på årsmodell -99 kom dessa uppdateringar före faceliften... alltså innertak och "skumgummiplasten" i dörrarna... 99/04 kom faceliften som självklart också hade dessa uppdateringar.

/M

Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Z3 Magnus: Har du inte blandat ihop saker och ting lite väl mycket nu? =) Innertaket kom väl ändå i samband med faceliften 99/04 och inte strax innan? Min är tillverkad 99/02 och saknar innertak...

/Masten

Gör mig glad, besök min blogg! Länk
Min bil har innertag (tror jag) ser inte några bågar mm det är en slät yta.
Vad ska jag kolla efter i dörrarna?

MVH

Henrik
an
259
anmith
X4 20i (G02) 2019
Är det någon som har provat vanlig Impregneringsvätska typ Herdins? Länk

Min Z3: Länk
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Masten: hehe jo det stämmer som du säger... innertaket kom med faceliften som du säger.

Men det där med dörrsidorna står jag fast vid :-)

/M

Happiness isnt around the corner...
Happiness IS the corner!
Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
Ja, jag har testat annan impregnering än orginal. Dels VW orginal, spray som funkade jätte bra ett kortare tag, dels Impregnex som man "målar" på. Funkar inte heller i längden. Till våren blir det BMW orginal - alla som använt den lovordar den......
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.