|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag behöver många svar här. Jag var ute och körde på motorvägen, efter en timmes körning så upptäckte jag att batteriet lysate på instrumentbrädan. Direkt efter det så la jag märje till att kylarn var uppe på nästan 100 grader. Jag vet att man ska stanna omedelbart, men jag fortsatte köra ca 4 minuter till för att komma till en mack. Väl där så öppna jag motorhuven och såg att det hade blivit blött i motorn, antagligen för att det kokat. Fläktremmen hade gått av. Menkanikern ska byta flektremm och kylarslang på måndag, funkar det så funkar det, annars så är motorn körd sa han. Vad tror ni, är det kört för min bil? | |
|
Kanske "kört",dvs toppackningen blåst(i bästa fall)...Men vad är det för bilmodell?...byte att toppackning på verkstad o efterföljande rep(planslipning av topp osv,rent av en "helrenovering" när man ändå har den uppe blir ju inte gratis)...men du kanske byter motor från skroten eller dylikt OM det nu är så illa att motorn(topplocket) tagit skada och du inte repar själv s.a.s.. Är ju lite olika på "känsligheten" beroende på motortyp...men BMW's rent generellt pallar inte så mycket utan rätt kylarvätskenivåer eller tjall med kylningen på annat sätt..JAG TROR på att du behöver byta topplockspackning,men det VET jag naturligtvis inte.. Verkstadsnissen bör ju iaf kolla kompression i alla cylindrar och även co-halten i kylarvätskan innan du/han kan säga någonting mera om haveriet...trist om det nu skulle vara toppackningen och eller topplocket t.ex som gett sig och du glad i hågen drar iväg från v-staden första gången..lär bli fler "möten" ganska snart med honom..Men prova först med det "enkla" o billiga(nåja).. Du kan alltså klara dig med bara slangbytet och ny vätska+rem...hoppet är det sista som man ska tappa :) Mvh Janne. |
|
|
Tack för ditt välskrivna svar. Det är en bmw 520, 98 årsm. |
|
|
som du säger tomcar... dom där 4min hade nog varit bättre att knalla egentligen... ingen dålig timpenning om toppen blev skev eller sprack. samma sak hände på min 525tds, jag stannade direkt, och lät motorn kallna helt, sen startade jag bara om den igen och körde dom sista 2-3min hem.. nemas problemas... fick vänta 25min ungefär, men det var det värt kändes det som. /mvh jocke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.