AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.996

Bromsskivan sitter fast

Un
27
Unnamed
523i -99
Hej. Skulle ta upp bromsarna på min 525 -88 för att försöka fixa handbromsen osv. Men bromsskivan sitter helt fast. Lossat allt som ska lossas men den sitter stenhårt, har provat slå med gummiklubba men inget händer. Vågar man prova med avdragare? Tänkte om skivan pajar men fortfarande sitter fast så kan man ju inget göra? Eller går hela navet att byta om det skulle gå åt h-vete?

Mvh Anton
Visa användare
28
Otto79
320 Touring -95
Gummiklubba?? Ta med hammare så det svarar lite när du klappar, sätt en träbit emellan om du inte vågar slå direkt med hammarn. Garanterar inget men säkert bättre än gummiklubba. Kan sitta ordentligt sånt där.
Du har väl lossat handbromsen till o börja med får man hoppas...Man kan ev även behöva justera handbromsbackarna så de ej ligger så nära (detta pga det kan slitas spår i "trumman" som sedan gör det svårt att få bort skivan)
Un
27
Unnamed
523i -99
Har nu även provat med glidhammare men utan resultat. Skrev en tråd förra veckan tror jag om att jag skulle justera handbromsen men justerskruven finns inte där, utan den har nog hoppat isär där inne och måste vara därför skivan inte lossnar. Den rör sig inte en millimeter över huvudtaget.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Slägghammare, minst 3kg. Slå utåt i utrymmet där bromsoket suttit. Snurra hela tiden på skivan så du slår på olika ställen. Rejäla svingar. Backarna sitter ju fast med fjädrar i bromsskölden, så är de dom som hänger fast brukar man få ut skivan 5-6 mm. Är det helt stumt så är det på navet det sitter. Gummiklubba går inte. Kom ihåg den lilla insexskruven som håller skivan på plats.

AE
Visa användare
13
bamsefrosch
525i Touring M-sport -04
Spruta ordentligt med rostlösare i alla bulthålskanter och runt navet och låt verka ett tag! Upprepa några gånger om det behövs.

Kan vara en idé att ta bort damasken runt handbromsspaken och lossa muttrarna som spänner vajern om du inte hittar justerskruven... Det bör hjälpa!
Un
27
Unnamed
523i -99
Allt det som ni skrivit är testat, är ändå helt stumt. Plus att jag nu hittade den som man justerar handbromsen men den satt som sten, har sprayat lite rostlösare men hände inget, men ska ut och ge mig på det.
Tack så mycket för alla svar! :D
P_
101
P_we
bmw 530i -89
jag har varit med om skivor som suttit så hårt att vi får kapa upp dom med rondellen:S brukar smälla till rätt fint när spänningen släpper:P
Be
278
Bengt C
523i -96
Visst har man bankat på skivor, fälgar och hjulbultar. Känns inget vidare måste jag säga. Och då tänker jag närmast på hjullageret. Är det någon som vet om lagren tar skada av sådant, eller är de så fruktansvärt kraftiga att de tål slagen?

Ingen proffsig verkstadsmekaniker skulle t.ex. få för sig att hamra på något som sitter uppspänt i en svarv. Det är tabu, just med tanke på spindellagringen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Visst kan hjullager ta skada av bankande och annat våld!

Prova att värma med gaslåga runt navet - tänk dock på att det inte blir så varmt att fettet i hjullagret blir för varmt!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Un
27
Unnamed
523i -99
P_we , var på skivan kapade du ? Svårt att inte kapa sönder något annat?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har aldrig varit med om att ett lager har tagit skada av slagen. Utan hos alla rullarna i lagren är ganska stor och lagerbanorna mycket hårda. Det brukar väl bli några kvadratmillimeter stora slagmärken på skivkanten, men den ytan är liten och stålet förhållandevis mjukt.. Titta hur en bilmekaniker demonterar skivor :) Personligen tror jag gaslågan kan göra värre skada om man inte vet vad man gör.
Un
27
Unnamed
523i -99
Nu, ÄNTLIGEN! Är den förbenade skivan borta. Tog roland rondell och kapade ett jack mitt emellan 2 hjulbultshål, satte dit avdragaren och slog med hammare så lossnade den fint. Var nog handbromsbackarna som lossnat och kilat fast sig snett. Justeraren för handbromsen hade rostat ihop helt. Imorrn blir det att fara till mekonomen och köpa nya skivor och handbromssats.
Sen ta lös höger skiva, har inte vågat kolla på den än ;)
Visa användare
13
bamsefrosch
525i Touring M-sport -04
Grattis!

Lyckligare än så blir man sällan med byxorna på!! :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.