AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.104

Ställer ni av bilen eller ej?

Visa användare
72
Tompa_master
Bmw z4/04
ställer ni av eran bil på vitten eller har den den påstäld?

Tompa_master
Tr
65
Trancequillity
Z3 2.8 -97
523 2.3(2.5) -99
Ställer av, påställd kostar pengar. Garageförsäkrar ca 60kr/mån och skulle aldrig använda bilen på vintern pga salt, kallstart, vatten, kondens osv.
Ga
229
Galaxy
BMW 540iat E39 -02
BMW 540iat E39 -99
BMW 535D GT F07 -11

Blir till att ställa av bilen under vintern. Passar på att fixa iordning div. saker på bilen så den är i toppskick till våren istället!
Får använda Jeepen ist. för att köra Bmw:n i saltblasket!

mvh Mange
Visa användare
147
Gegga
Bmw Z4 -09
ställer av bilen självklart.Jag har även en hardtopp till min Z4 men vill inte köra den på vintern. Min är fortfarande som ny under.Synd att man saltar här på vintern annars hade jag kört.
Jag åker med min Z4 på vinter med mina 18" vinterdäck =)
Jag bor längst ner i Skåne och här blir det inte några långvariga kalldagar med snö. Men jag kör inte under slaskväder heller.

En bil är för att utnyttjas =) Självklar blir det någon sväng på macken och spolar rent under bilen.
Ba
75
Ballder
Z3 2,0 -00
Ställer av 1:a oktober till 1: april - Har z3:an enbart för nöjes skull och största nöjet är att åka nedcabbat och det tycker jag är trevligast på sommaren. Visst är det tråkigt att inte kunna ta en sväng om det blir väder på hösten eller tidigt på våren men som sagt man spar ju en del slantar - och den som väntar på nåt gott .......
Mvh Ballder
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
För mig är Z.3:an synonymt med att åka nedfällt, har nu för första gången efter påställningen i våras haft upp suffletten, och inte är det skoj att sitta som i en liten burk med paraplyet över huvudet så därför ställer jag av, men inte förrän 1.nov. p.g.a. en nolla i slutsiffra så jag passar på att besikta innan avställning, visserligen får man åka till bes, avställd men då funkar bara trafikförsäkring och det vågar jag inte så det får bli en månadskostnad till för att det ska vara klart till 1;a maj, efter vinteruppehållet känns det som en ny leksak inför våren, blank, fräsch, och prydlig, för mig är det halva ägandenöjet och inga skador efter saltblask, men motorstart med rejäl varmkörning gör jag med två månaders mellanrum
mvh Uffe/bildock
Klart att den skall ställas av, eller?! Sommarbil skall köras fina dagar utan regn och rusk och nercabbat som bildock säger. Nu känns det som hösten har kommit med stormsteg, så den har blivit tvättad ordentligt idag, men avvaktar med att ställa av den då det kanske kommer några fina höstdagar.
Länken nedan uppdaterad efter tvätt idag, (sid2).

/Janne
Min Z3.
Länk
Givetvis avställning!
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Någon vinter har jag haft min Z3Mc påställd och helförsäkrad, men körde bara när det var torrt och fint väder. Kändes som att det var alldeles för mycket pengar för de två eller tre gångerna jag körde under vintersäsongen.
Förra vintern var den avställd och kommer vara så i år också. Dock ställer jag inte av förrän första saltningen... =)
Var hos Gbg:s bilservice idag, skulle beställa tid för oljeservice samt byte av bromsskivor fram innan avställningen under oktober månad. Han hade fullt i sin servicebok fram till 8/11. Han rekommenderade mig att byta olja samt skivor till våren istället. Däremot tyckte han att man skall starta bilen ett antal ggr under avställningen så att motorns delar får lite olja. Om det var gammal eller ny hade absolut ingen betydelse. Sedan föreslog han att min bil skulle stå över natten till våren med borttagen plugg så att ALL gammal olja hann rinna ut.
Så nu är det bara på med nylonkappellet samt ansluta CTEK-laddaren, blir någon gång under oktober.

/Janne
Min Z3.
Länk
Gu
124
Guebo
330d Touring -04
Har själv en Lotus Esprit turbo med entusiastförsäkring. 2500:- helår helförsäkrad=max 1500 mil/år. Inte lönt att ställa av den även om man kanske inte kör något alls. Dock bra att kunna lufta den och ta en sväng en torr kall vinterdag om väder och väglag är det rätta.
Visa användare
639
Fantastiska Z4:an
Bmw z4 3.0i ESS (TS2+) -04
Bytte oljefilter och pumpa i ny motorolja idag (castrol motorsport GRRR hah) Så den ska vara fin inför avställningen. Så ja här ställer vi av den varje vinter spelar ingenroll om det är fint väder den körs inte! brukar ställa av den i början av november och ställa på den igen i början av april. Man kan ju säga att man spar en jävla massa bensin pengar XD. SÅ alltid är det något positivt att ställa av den! Likaså du tröttnar inte lika fort på bilen. När du ser den i garaget under vintern så bara längtar man tills påställningen oooh vilken känsla det är att få ta ut den igen efter en lång o kall vinter!
gu
219
gunsnroses
Z3 3.0 Coupe -02
Ställer inte av. Självklart kör jag den inte ut i slasket och gruset men när man har chansen att jobba lite i garaget under vinterhalvåret är det lättare att kunna flytta den hit och dit. Brukar vårda rätt mycket på bilen då. Har väl hänt att man tagit ut den utanför garaget och haft lite skoj med diffen någon gång också :)

Länk
an
259
anmith
X4 20i (G02) 2019
Håller helt med föregåeende talare!

Kör självklart inte när det finns minsta risk för salt eller saltdamm!

Men min Z3 är så billig i försäkring att man inte orkar krångla med myndigheter / försäkringsbolag!
Och när vårkänslorna kommer så är det bara att köra!

P.S. Jag bor längst ner i Sverige! (o;

Avställd. Och jag fick tillbaks 1090:- från VV (på skatten), och slipper knappt 500:-/mån i försäkring på bilen. Så visst är det lönsamt att ställa av, även om det inte är några jättepengar. Men framför allt så längtar jag till våren att kunna plocka ut den ur garaget igen, och ha något att se framemot!

/Janne
Min Z3.
Länk
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Hur viktigt är det att man byter olja innan man ställer av den?

Jag ska ställa av min z3:a nästa vecka och jag tänkte tanka den full, tvätta den för att sedan koppla loss minuspolen på batteriet och dra över kappelet.

Missar jag något vitalt nu? Jag kommer inte kunna meka med bilen under vintern och inte heller kunna starta motorn då och då.

Skulle iofs kunna kolla hur oljan ser ut, är den ljus och fin så känner jag att det inte borde vara någon fara, men jag tar gärna emot råd från er andra.

MVH
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.