AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.758

Vad är det här för ventil?

Visa användare
29
fredrik lönnborg
Bmw 120d M-sport 2008
sitter under/vid luftburken på min 325 e36 cab -95.

Länk
Är det inte ngn givare av ngt slag?
Visa användare
29
fredrik lönnborg
Bmw 120d M-sport 2008
näpp, den pyser när motorn är igång och man trycker på sidan av den
Visa användare
28
Otto79
320 Touring -95
Nyfiken på svar...har funderat på denna jag med.Min sitter på en 320.
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Jag har också funderat på vad det är! Sitter alltså en likadan på min bil. Känns lite eftermonterad tycker jag, men det ska väl vara där. Dock har jag aldrig reagerat att den låter.
Visa användare
29
fredrik lönnborg
Bmw 120d M-sport 2008
låter/pyesr endast när man klämmer på den..
Visa användare
28
Otto79
320 Touring -95
Ingen som vet?
Visa användare
228
Wiggge
318is Coupé -93
Det är en mikrofon. Era bilar har använts inom fbi innan :O..

Nej men var tar den vägen?

Måste vara någon typ av övertryksventil, har en lika dan på min bil den går till insugningsröret
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nä, det där är väl slangen ut från kolkanistern (den svarta cylindern). Bensintankar måste ventileras då det annars byggs upp stort tryck vid varma dagar. Förut ventilerade man rakt ut i luften men det fick man minsann inte göra. Bensinångor samlas i kolkanistern och på tex 535i E34 sitter en elektrisk styrd ventil som släpper in bensinågorna i insuget så det förbränns.

Här verkar detta system vara borttaget och ersatt av någon typ av eftermarknadsprodukt i form av övertrycksventil (som antingen släpper ut i luften eller leder in det i insuget).

Sägs att det är en efterkonstruktion av BMW då US EPA introducerade lagar i USA som krävde återcirkulering av bensinångor.
Be
278
Bengt C
523i -96
Jag tror inte det är frågan om någon eftermarknadsprodukt eller så.

Kanistern är ventilerad i underkant, om jag inte minns fel (känn efter med handen och finn ett stort hål). Kolväteångorna fastnar i kanistern när tanken "andas ut". När man sedan kör motorn, finns en liten elektromagnetisk ventil som ventilerar kanistern i andra riktningen, då in mot insugningsröret. Kolvätet som fastnat i kanistern lossnar då och går in i motorn och förbränns.

Ventilen som diskuteras här finns även i min bil och jag tror(?) faktiskt att den inte har med kanistern att göra över huvud taget. Jag har inte undersökt det hela så noga, men misstänker att den helt enkelt går in i insugningsröret Kanske är det bara någon form av diagnosuttag?
Ma
280
Magnus Karlsson
525dA Touring -11 M-sport
Vågar nog lägga en röst på Bengt C...jag hade en sån på min 328 -96 med...
Visa användare
29
fredrik lönnborg
Bmw 120d M-sport 2008
Tror att det är del Nr7 på denna bild

Länk
Po
243
Pontus s
mellan 2 bmw
Atmosfärstrycks givare är rätta benämningen, den känner av luftrycket o anpassar bränslemängden dvs hög höjd mer bränsle (tunnare luft) osv..

Be
278
Bengt C
523i -96
"Atmosfärstrycks givare" Nej, det kan det inte vara. För det första är det inte en givare. För det andra behövs ingen höghöjdsjustering på det sätt du beskriver. Inte med moderna luftmängsmätare. Absolut inte med en HLM/HFM. Man kan iofs tänka sig att luftmängdsmätare typ "dörr som blåser upp" skulle ha nytta av en sådan, men den sitter i sådana fall i motorstyrenheten. Jag har inte sett sådana i Boschstyrenheter på evigheter. Misstänker att de försvann ungefär då lamdasonden kom.

Kikar man på realoem.com enligt Lönnborg's länk ser man att ventilen tycks heta "Disturbed Air Valve Set". Betyder allstå störd eller orad luft. Ok, ska vi gissa att man hänger på avgasinstrument, ungefär som på bilprovningen. Att man sedan titta på instrumenten och finner bra avgasvärden. Sedan trycker man på ventilen och lurar in lite luft i motorn som alltså inte passerar luftmängdsmätaren. Då ska lambdaregleringen, om den fungerar, kompensera för detta och man ska ha oförändrat bra avgasvärden. Om lambdaregleringen inte fungerar, kommer motorn att gå magert och NOx öka. En ventil som gör det möjligt att kontrollera att lambdaregleringen verkligen fungerar alltså. Kanske?
Po
243
Pontus s
mellan 2 bmw
okay fel av mig då, va bara det att ja när ja åkte 328 e36 frågade ja en van bmw mekaniker vad det va för pryl, o han sade då atmosfärstrycksgivare antar det va felaktigt då.
Fast kan kontra med att volvos styrsystem på relativt moderna turbomotorer iaf använder sig av kombinerad turbo/atmosfärstrycksgivare lr både och o de använder sig ju av Lmm!

Visa användare
28
Otto79
320 Touring -95
Tror faktist helt på Bengt C. För som tidigare sagt så pyser det när motorn är igång och ventilen trycks in...alltså den drar luft till sig när man nyper in klämman. Kan inte förstå nåt annat.

Och så var det ju enligt länken: "FOR VEHICLES WITH
NATIONAL VERSION GERMANY"

Åtminstone min är en tysk. Gissar på att ni andra som har ventilen också har tyskar.

320:an Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.