AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
954

Hur behandla extractorgrenrör?

..funderar på hur jag skall göra för att slippa rost å så på extractorgrenrör, kan det finnas någon lämplig färg eller annat man kan behandla rören med? ..sedan är tanken att de även skall lindas.
det finns värmetålig färg, upp till 800 grader tror jag.. borde väl räcka

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
I racingsammanhang finns det en del som behandlar dem med någon keramisk färg. Den skall vara extremt effektiv i värmeisoleringssyfte. Tydligen lika effektivt som "bandage". Jag har sett att denna färg säljs av en svensk firma på nätet, men kan inte komma på vad den heter. De sysslar med racingtuning (och dragsterprylar tror jag). Jag har för mig att den heter något med "racing" i namnet.
Hoppas att det kan vara till någon hjälp i alla fall!

Mvh
Det er en keramisk coating, se mer på www.performancecoatings.com
Löven i Nyköping har keramikfärg..

Bra val...men jag kör med värmefärg från mekonomen..
Min färg är för 650 garder och fungerar kanonbra!!

bengan

BMW,vad annars?
Tack,
..Det måste ju skilja en hel del i pris mellan värmetålig förg och keramisk coating, keramikfärg?
..så om en värmetålig färg funkar luter det nog åt det alternativet samt bandage, kan nog vara en hyffsad lösning..

Anders
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du först målar med värmefärg och sedan lindar med bandage över det, finns det nog risk att temperaturen blir högre än vad färgen tål!

Mvh
..ajaj, kanske man skall skippa bandage, frågan är ju hur viktigt det är att leda den värme bandagen behåller vidare i systemet?

Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.