AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.855

Lite vassare hjulvinklar på M3 E36?

Sida 2 av 2
pg_ice
Millway har nu fått hem ställbara stag för bakvagnen (E36) ser jag.
halva priset hade väl varit ok :)
Länk
Ho
340
Houke
M3 CSL-03
1M-12
530D M-sport LCI
En bra lite aggresivare hjulinst på en E36 M3 kan se ut ! Dock att tänka på är att vass hjulinst = mer däckslitage...

Toe fram: +004 min
Camber fram: 2-2,5gr

Toe bak: +0,20-0,28
Camber bak: 1,5-2,5gr

3 grader Camber är MYCKET för gatåka...

Oxå att tänka på är att när man ställer på mer Camber automatiskt ställer om toe:n (1 grad -camber är ungefär 12-15 min +toe) vilket INTE är bra.. Fel camber är ganska ofarligt i däckslitssynpunkt men Fel Toe snedsliter däcken på 0-tid....
Ma
305
Markuz
M3 GT SÅLD
OK, men kan man inte nolla toe även om man ändrar camber?

Mvh Markuz
Ho
340
Houke
M3 CSL-03
1M-12
530D M-sport LCI
Klart du kan nolla toe men rör du cambervinklen så sticker toe:n automatiskt ..
pg_ice
bumpar upp den här tråden
jag kollade nyss på staget bak och det går att justera rätt mycket
jag kan säkert justera cambern från 0 grader till -4
är det original att man kan justera cambern på staget ?

jag har redan ändrat cambern
dock vet jag inte exakt hur mycket men det går att öka mer än vad jag har stallt in.
det finns lägen på bulten för styrningen så det är ganska enkelt att kolla så man får exakt lika på båda sidor.
rätt enkel operation faktist och stuket vart ju klart vassare! :)
tycker även att bilen ligger stadigare på vägen än innan.

nu hade jag ju en snäll camber bak på bara -1.5 så det vart ju ide att öka på lite.
pg_ice
fixar några bilder senare
pg_ice
postar en bild
plötsligt så vart det utrymme vid skärmkanten :)
3mm spacers på det så blir det perfekt.
Länk
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Aha. kanske det man ska prova då, jag har nämligen ett problem med att däcket precis tar i skärmkanten.

Bakgrund: Har breda fälgar 9,5"x18" bak med 265x35 R-däck. Skärmarna bak är breddade ca 1cm på cardera sida, inte bara rullade utan även plåtbreddade, men så det ser ut som original. Har ett H&R sport chassi (coilovers fram och separata fjädrar och dämpare bak) sänkt nästan i botten. Har även ställbara stag till bakvagnen (vet ej vad de heter men det nedre staget).
Problemet är att kör man i en sänka eller på knixiga banor som Gelleråsen så tar däcken i skärmkanterna, inte mycket men ändå tillräckligt.
Nu vet jag inte vilken vinkel jag har på bakvagnen, men då jag bytt topplagringen (till E36 M3 -95) fram så tänkte jag göra en framvagnsinställning till våren och då kanske även ställa bakvagnen om det kan hjälpa. Har hört mig för om hårdare fjädrar bak men de som handlar med H&R har inget eller vill inte ändra något, Millway ser dock ut att kunna få fram hårdare fjädrar.
Egentligen är problemet busenkelt att lösa, bakdäcken är aningen för breda, 255:or hade varit det bästa, men man vill ju inte bara kasta nästan nya 265:or.
Ska prova vinklarna så får man se sen vad man går vidare med.

/Richard Z3MPOWER
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.