|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vad kan man göra? Vad finns det för alternativ? Jag vill endast använda bolton komponenter, allt skall kunna återställas till orginal eftersom jag har en GT. Mvh Markuz | |
|
Jag skulle kontakta Samuel Lindqvist, www.millway.se så får bra hjälp. Justerbart topplagring kanske? Länk Läste på rejsa.nu att han precis skaffat sig en M3e36 för att utveckla nya produkter till modellen. |
|
|
Du kan skifta fjäderbenens topplager fram, alltså montera vänster lager på höger fjäderben, ger ca -3gr camber, mindre understyrning då! Fast inte att rek. om du skall köra gata med bilen, blir väldigt nervös å sliter däck! Jag har annars Samuels ´Justerbara topplager´ liggandes hemma, till salu! Jag kör mest bana min..... DanSol `Mr eMDraj` |
|
|
Tjena Nu verkar jag hittat några som kan. Jag har en E36 M3 3.0 från 93 där ena topplagringen spruckit. Jag står i valet ock kvalet att bara ersätta den mot en ny, alt köpa två nya lika dana eller två från en -96 och nyare för att som dansol säger montera med lite negativ camber. Min bil går i stort bara på bana (dock gatbil), men då jag bara har en uppsättningar fälgar och däck (18" med R-däck) så måste jag även köra på dem till och från banan. Är bara däcken varma så märker jag inte av någon direkt understyrning idag, så min första fråga är hu stor skillnad är det mellan originalvarianten till en 93:a och en 96:a? Jag vet att 93-95 såg topplagringarna symetriska ut höger och vänster såg lika dana ut, efter mitten av 95 eller från 96 blev de osymetriska och bör väl ge en viss vinkel. Sen kan man då även vända/byta sida på dessa senare och få en tredje vinkel. Kan någon berätta vilka vinklarna blir med dessa tre alternativ och hur det påverkar min bils uppförande på väg och på bana. Jag planerar att åka till Nüburgring i vår (köra dit och åka där) så jag behöver en set up som fungerar för både och. MVH Richard |
|
| Jag har -3° camber fram på min bil och den känns inte alls nervös. Det är i och för sig en E90, möjligt att E36 är kinkigare beträffande hjulvinklarna. I mitt fall ordnades cambervinkeländringen tack vare produkter från Samuel Lindqvist (www.millway.se), som redan omnänts ovan. Jag kan också rekommendera att kontakta honom. | |
|
Jag har bytt plats på topplagringarna fram och bilen blir inte särskilt nervös. Hur den sliter däck får jag återkomma med. Flåklypa |
|
| Vilken tur ni har att det går att ordna genom en så enkel åtgärd som att byta plats på topplagringarna. Lyckans ostar. | |
|
Jag har Millways camberplattor och kan välja upp till -4.5 grader camber. Det går helt stadigt i toppfart. Jag valde att ställa ner till -2.5 grader när jag körde genom Tyskland för att inte slita på däcken men vet egentligen inte hur slitaget påverkas. Jag tror det i högre grad beror på toe än på camber. Att köra med -3 grader konstant är inget som jag hade tvekat inför. Men bara för att vara säker - du ändrar camber för att få bättre grepp i kurvor med hög sidkraft. Om du ska göra det så behöver du bra däck (gärna R-däck) och helst en bana. Om du bara kör på gata så hade jag gjort ändringen. Då spelar det inte så stor roll om bilen klarar 0,05g extra i sidokrafter. PeO. |
|
|
Jag glömde det viktigaste. När du ändrar camber fram så tar du bort det trygga uppförandet i bilen. Bilen kommer i högre grad följa ditt styrutslag. Det innebär att när du passerar gränsen för greppet så har setupen tidigare räddat många förare med ett understyrt beteende. Med aggresivare camber så har du sannolikt fortfarande fäste fram och får istället en bakvagn som kommer farande med hög hastighet. Jag hra själv snurrat ett par gånger på grund av det. När du ändrat - testa och bara kör på en asfaltsplan. Möjligheten att bete sig fel har precis mångdubblats. PeO. |
|
|
Jag har nu beställt nya -97 topplagringar och ska montera dem bak och fram. Bilen har jag enbart för att ha skoj med på bana, självklart har jag R-däck, hela chassit och bromsarna är uppgraderat. MVH Richard |
|
|
Jaha då var det bytt och klart då. Någon som kan säga mig vad/hur man ska ställa hjulvinklarna nu då? Antar att hjulen inte står rakt längre efter denna operation? Vad ska man ha för vinklar på en gatbil för banan? Tänkte alltså lämna in bilen och få vinklarna ställda! Kan väll säga att bilen blev lite nervösare och spårkännslig nu efter, minsta lilla gupp/smutts på gatan och den drar på en gång. Kanske inte direkt negativt, men man får passa styrningen hela tiden. MVH Richard |
|
|
Det enda du kan ställa fram på en E36:a är toe. Och i och med att du skiftat topplagringarna fram v & h har du nu fått ca 3 grader camber och per automatik toe out, dvs hjulen pekar utåt. Vilket ger att bilen reagerar snabbt på rattens rörelser. För att få till baka lite mer stabilitet kan man ställa toen lite innåt i stället som den är orginal. Då får du ett lugnare betende med mindre spårning på gatan. Köra med "för" extrema hjulvinklar på gatan äter upp däcken...... lite trist att ha bränt ut eller insidorna på ett annars väldigt bra däck. / John |
|
pg_ice |
z3mpower: vart köpte du dom? länk? min M3a har på tok för snäll Camber,vill gärna öka den till runt 3 grader. understyr som fan i kurvornna som det är nu |
pg_ice |
aha ok så man ska skifta topplagringarna för att få högre camber. då så då vart det ju lite billigare. glöm inlägget ovan då. funkar det att skifta bak också för att få högre camber? sänker jag bilen nu så tar däcken i skärmarna,har man lite högre camber så borde man kunna sänka mer utan att däcken tar i eller hur. |
|
pg_ice Bak måste du byta till justerbara stag. Ja du kan sänka mer med mer negativ camber |
|
|
pg_ice Detta går endast på 96or och framåt. 93-95 har likadana vänster och höger. / John |
|
|
Dessutom har jag hört att det skiljer nåt annat i framvagnen vilket gör att även om man monterar 3,2:ans topplagringar spegelvänt på en 3,0 så får man inte lika mkt camber som samma operation gör på en 3,2 m3a. Jag lyckas inte få mer än ca 3graders camber på min 3,0:a trots att jag har ställbara topplagringar och de är ställda på max camber... tror är något med bärarmarna som skiljer mellan årsmodellerna. Visserligen räcker 3 graders camber rätt långt tror jag... mvh Conan |
|
|
Tjena Topplagringarna köpte jag på BMW (vart annars?). Kostade ca 6-700kr/st efter rabatt (BMWCS-medlem). Jag har även ställbara stag till bakvagnen så jag kan ställa vinklarna där med. Vinklar i all ära, men om det understyr eller släpper lite för lätt, prova R-däck, ett jäkla grepp. Jag kör med AVON ZZR och de fungerar kanon. MVH Richard |
|
pg_ice |
z3mpower har du artikel nr på dom ställbara stagen bak så slipper man leta |
|
pg_ice: Tyvärr, de är specialgjorda av killen som hade bilen innan mig. Nu minns jag inte vad firman heter, men han är plåtslagare eller liknande till försäkringsbolag. Är det av intresse så kan jag kontakta honom, så ringer han upp dig, så kan ni diskutera vidare. Han kan säkert göra ett par till dig också, men han driver näringsverksamhet så han lär ju ta betalt. Har du vägarna förbi Stockholm så kan du annars komma förbi och kika på min bil, den står uppallad utan däck, så det är inga problem att se hur de ser ut och mäta. /Richard |
|
pg_ice |
ja det är av intresse vi tar det genom gästboken istället |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.