AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.049

Motortempraturgivare placering i M70?

Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Var sitter motortemperaturgivaren i en M70? Antar att det finns en som går till mätaren och en som går till motorstyrningen!? Min har fått vita stift och tror att detta är en kombination lambda/motortempgivare...

MVH Robban B
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Kan vara fel värmetal på stiften.
/Mats J
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Tror inte att det är fel värmetal, stiften heter NGK ZFR5F...

MVH Robban B
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
OK
kolla här:
Länk
nr 5,7,8 är tempgivare till olika funktioner

Men det är ibland så att man inte kan hålla sig till exakt det värmetal som biltillverkaren föreskriver.

/Mats J
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Ajustja! Vet du vilken som är till tempmätaren och vilken som är till motorstyrningen?

MVH Robban B
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
På sid 525 i E32 Electrical manual så är det givaren närmast mitten på motorn som är till DME. Det skall isåfall vara nr 5 på realoem (3-poliga)
Men det skulle ju även kunna vara fel på lufttempgivarna.
Har du kollat avgasvärdena? Om sprutet kör in fel mängd med soppa så skall det ju synas direkt.

/Mats J
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Okej tusen tack för det, får mäta lite imorn och se hur frisk den givaren är.

Du menar lufttempgivarna på bakgavlarna på plenumkamrarna? Eller syftar du på dem i luftmassemätarna?

Mätte avgasvärdena för någon vecka sedan på jobbet och resultaten blev

Vänster cylinderbank: Co 0.10 Co2 14.7 HC 54 O2 0.00 Lambda 0.994
Höger cylinderbank: Co 0.31 Co2 14.1 HC 170 O2 0.56 Lambda 1.010

Men dem sämre värdena då tyder nog mer på dålig katalysator än något annat, men ska göra ett nytt test imorn tänkte jag.

Kanske är även sonden i den dåliga katten kass?

Orsaken till att jag verkligen måste få reda på vad det är som har fått topparna så heta är inte att bilen går speciellt dåligt för tillfället utan för att jag har mätt fram Co i kylarvätskan = blåst toppackning eller spricka i toppen.... Inge kul med tanke på att det var orsaken till att jag redan helrenoverat motorn en gång i början av sommaren och då naturligtvis nya toppackningar osv, och nu händer det igen. Så nu måste verkligen orsaken fram.

MVH Robban B
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Kan det bli vita stift av vatten i förbränningsrummen?
Lambdasonderna verkar väl ok enligt avgasmätningen, så mängden soppa bör väl vara rätt.
Lufttemp var dom på plenumkamrarna.

/Mats J
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Stiften kan bli vita av vatten i förbränningen då dem som "ångtvättas" likaså kan ju förbränningsrummet och ventilerna bli kliniskt rena..

Ska läsa ur med datorn på måndag och se om den satt felkod på någon givare, känns som ett steg i rätt riktning

MVH Robban B
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Läste ur felkoder på jobbet idag och det enda den gnällde om var motortemperaturgivare... Har nu nästan HC 600 ppm på tomgång men bara 009 vid 2500 rpm.. Helt klart att det går vatten i motorn.

MVH Robban B
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Är stiften vita på båda cylinderbankarna eller finns det skillnader?

/Mats J
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Finns två vita med likadana kontakter och en svart(?) där bakom om jag kommer rätt ihåg.
De vita torde vara till motorstyrningen och den sista till temp mätaren. Borde inte vara nån skillnad mellan bankerna.
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
stiften är vita på båda cylinderraderna... Undrar om kattarna är slut då värdena blir fina på HC`n först vid 2500 rpm och tokdåliga på tomgången!?

MVH Robban B
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Kan vara mycket annat, redan ett tändtift eller tändkabel som inte vill vara riktigt med på tomgång för att sen komma igång på högre varv. Börja med det enkla, kolla fördelarlock/rotorer, stift, tändkablar, lamda sonderna, tempgivarna osv.

Man kan nog småningom skriva en bibel om M70n och dess HC värden.

Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Jag vet ju att jag har Co i kylarvattnet (blåst toppackning eller spricka i toppen), därav dålig förbränning och dåliga avgasvärden men vill veta orsaken innan jag gör iordning motorn igen.. Enda felkoden jag fick när jag kopplade upp den mot daiagnosen på jobbet var motortempgivare, men att det skulle blivit så pass varmt i förbränningsrummen av det så toppen fått sej någon spricka verkar ju föga troligt, men faktum kvarstår att övriga givare och komponenter verkar ju lira... Och med tanke på att toppackningarna som sitter i bara häng med 6 månader så undrar man ju vad som utlöst det hela.

Nån som registrerat om avgaserna blandas någonstans på vägen i avgassystemet, eller är det separata rör från motor till ändrör? Tänkte om man kan lita på om man först mäter avgasvärdena i vänsterpipan och sedan i den högra, att man då mätt dem 2 olika cylinderbankarna separat? Samtliga tänddelar, liksom allt annat i motorn är 5-6 månader gamla förutom tempgivarna och lufttempgivarna, vid en snabbkoll idag verkar allt sånt vara fräsht fortfarande..

MVH Robban B
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Ja det var så..
Lyckligtvis så verkar M70 topparna klara en del smällar utan att spricka. Läst på nätet om flera M70n som kokat sina toppar skeva men aldrig läst om nåt sprucket lock vad jag kommer ihåg.
När jag öppnade min så var två topplocksbultar av, bredvid varandra. Locket skevt där bultarna var av men jag kunde inte hitta några tydliga sprickor med förstoringsglas. Kan kanske finnas små sprickor men det är lite svårt att hitta dem utan att trycktesta.
Du böt väl topplocksbultar när du hade upp motorn? Ifall inte så finns det en ganska stor risk att problemet ligger där. Ifall du böt så hade de nya bultarna torx huvud eller vanlig 6kant?

Länge sen jag kröp under 7an men jag tror bankerna har separata rör allt tills slutburken där de troligen blandas.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.