AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.392

Skillnad på dieselkvalité?

Visa användare
136
Ryx
430iAM Cab -18
Finns det olika kvalitéer på diesel liknande 95/98 okt. bensin? Vad ska man tanka isåfall? Har aldrig tankat diesel innan men ska inom kort börja.
nja Vinter diesel och sommar diesel men det sköter mackarna om ( skillnaden är olika paraffinerings punkt = "fryspunkt")

Sen har ju t.e.x. Preem nåt som heter ACP och jag tror OK/Q8 blandar i nåt skit dom med...
Man "skyller" på miljö hänsyn men sanningen är enklare: med 5% utspädning tjänar man mera pengar då dom 5% tillsatsmedel inte är skattepliktiga för bolaget dvs mera vinst..

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
OKQ8 ska lansera en ny diesel nu i Oktober. Diesel Eco20.

Mer info Länk

- Bättre effekt
- Lägre förbrukning
- Mijlövänligare
- Smörjer bättre.

Visa användare
427
Marcus555
X5 xDrive 40d M-sport -14
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
kommer ju längre på en preem-tank jmf med shell eller jet som jag brukar välja när priset passar =)

så länge det är så och miljön dessutom mår bättre, så får de gärna tjäna ngn krona extra!!!

Nu har jag iofs hört att acp-dieseln skummar mindre så det är kanske därför jag upplever att plånboken blir gladare...
Visa användare
128
de1ta
320d F31 -13
X3 3.0sd -07
Läste på OKQ8's hemsida om de och får inte följande att gå ihop:

"Diesel Eco20 har ett högt cetantal, dieselns motsvarighet till oktan. Ett högt cetantal medför att motorn får bättre acceleration..."

"Diesel Eco20 påverkar inte förbrukningen av drivmedel för personbilar men ger lägre förbrukning i vissa tunga fordon."

Varför drar "vissa" tunga fordon mindre och inte personbilar (förutsätter att dessa "vissa" tunga fordon kört på samma slags diesel som personbilen innan).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.