AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
9.599

dyr försäkring? kolla hit.. ATAVA

Sida 3 av 4
TH körde något liknande drive för några år sedan, dock inte alls lika billigt som ATAVA. Min dåvarande 328 var märkligt nog 4-6kkr billigare än de andra bolagen. Under de två åren jag hade bilen gick premien upp med knappt 2000kr per år innan jag sålde bilen, trots att jag blev två år äldre på kuppen ;-)

När jag nu kollade ATAVA för T5:an var de dubbelt så dyra som min nuvarande försäkring hos IF.

Så konklusionen är precis som redan skrivits så många gånger förr: Det bolaget som är billigast för ena kunden behöver inte vara det för den andra :-)
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Kristoffer_L: "Det bolaget som är billigast för ena kunden behöver inte vara det för den andra"... och därför har jag ganska svårt att tro att atava plötsligt tokhöjer premien till nästa år. Varför skulle inte vesta göra likadant? De är ju 3 ggr så dyra för mig, medan andra betalar halva priset mot andra försäkringsbolag etc. De skulle förlora ruskigt många kunder på detta sätt och kunder är ju just vad de stjäl ifrån de andra "större" slagskeppen, som if, folksam etc.
Dock tror jag stenhårt på att atava sparar riktigt bra med pengar på administrationen! Märktes inte minst när jag själv ringde dem och fick vänta i 10 minuter trots nr 3:e pers i kö. :)
jonesono: Det känns meningslöst att spekulera i om ATAVA (eller VESTA) tänker tänker chockhöja premierna eller inte nästa år eftersom varken du eller jag har svaret på den frågan :-)

Dock kvarstår faktumet att "det billigaste försäkringsbolaget för alla" inte finns.

Att köra kampanjer på låga premier innebär att man kan knyta upp en stor andel nya kunder från andra bolag. Höjer man sedan premien succesivt finns naturligtvis en risk att man förlorar kunder, samtidigt som det finns väldigt många som helt enkelt inte orkar bry sig att kolla över sina försäkringar och därmed ligger kvar på gamla bolaget.
Jmf gärna med el- eller telefonbranschen, där fortfarande väldigt många fortsätter att gynna de stora och ofta dyrare bolagen efetrsom de helt enkelt inte orkar jämföra sätta sig in i priserna.
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
Kristoffer_L: Exakt, jag är helt inne på samma linje som du.
MEN, hur nu än vesta eller atava kommer att göra, så tror jag deras kundkrets inte gärna är dem som "harvar" kvar på samma försäkringsbolag år ut och år in (om nu inte priserna ligger kvar på samma nivå såklart).. anledning: man kan snabbt och smidigt avsluta sin försäkring på nolltid på, just det, internet.. inga teleköer osv. Så skulle atava ex-vis chockhöja nästa år, så är det antagligen väldigt många som kommer "klicka" bort dem. :) Det är just denna kundkrets de vänder sig till (de nämner det även själva i sin info-text på sidan).. de lite "yngre" som i princip skiter fullständigt vad deras bolag heter.. bara de har låga priser. Detta vet antagligen de på atava om och resten kan vi som du sa, bara sia om... vi får helt enkelt se hur det utvecklar sig fram över. :)
zo
1
zouzou
bmw.525touring-03
jag kan tipsa om ett försäktinsbolag som heter moderna försäkringar fick ner min bil från ca 9000 per år till 6200! och det var med samma vilkor i stort sett.

mi
130
mickaellllll
BMW 520 e61 -08
bmw 3,0SI -75
BMW gran tourer 220d xdrive -16
tja tack för tipset.
Jag kollade vad en 328ci -00 skulle kosta på Atava den skulle kosta 6000kr för helförsäkring på mig som är 25år och bor i västerås.

Folksam ville ha 12000kr
Ti
5
Tiger1972
X3 2,01 -06
Har sett flera inlägg om att det inte går att få pris på Atava. Hittade detta på deras FAQ:

Jag får felmeddelande om att det saknas uppgifter om min bil i VTR.
För att kunna ge dig ett pris på bilförsäkring behöver vi hämta uppgifter om din bil från VTR (Vägtrafikregistret). För en del bilar saknas det uppgifter i VTR som är nödvändiga för oss. Oftast gäller det direktimporterade bilar, men ibland även svensksålda. Saknas det uppgifter i VTR för just din bil kan vi tyvärr inte försäkra den.

Ti
5
Tiger1972
X3 2,01 -06
Ringa runt för att få pris?? Hey, har ni gått in och kollat på www.compricer.se?

För egen del visade sig Atava vara billigast i tre fall av fyra (Largepaketet med vagnskada). Som flera har påpekat, vilket pris man får beror på flera olika faktorer.

En till fråga om atava!
Någon som vet vad dom menar med rubriken "uppsägning" som finns på deras hemsida under vanliga frågor?.

Där står följande:
"Du kan säga upp försäkringen när som helst. Vid uppsägning av försäkringen måste du ange ett datum när försäkringen ska sluta att gälla som ligger 30 dagar eller mer framåt i tiden. Ligger försäkringens förnyelsedatum närmare i tiden än 30 dagar väljer du att avsluta försäkringen på förnyelsedagen."

Hur tolkar ni den texten?

Funderade mest på hur det fungerar om jag nu skulle sälja en bil som är försäkrad hos dom?. Med andra ord så blir bilen "dubbel" försäkrad när både den nya ägaren försäkrar den + atavas försäkring som kanske kommer gälla 30 dagar fram?

Skulle ju kunna ringa dom o fråga, men det var ju inte direkt gratis :-)

Mvh
Henke
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
T-gul: Skicka ett mail.. tar någon timme och man får sedan svar på tal.
Hittar ingen mailadress till dom. Vart hittar du den?

Mvh
Henke
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Inte särskilt billigt!
Fick billigare försäkring på min E34 535i hos LF!
Ganska mycket billigare med.

MVH Patrik

"TRISS I 6:OR"
En av dom: M635 Länk
Mo
176
Moe
Cykel
Har också valt ATAVA. Hade Trygg Hansa tidigare, de tog ca 11k, kollade med Vesta som vill ha 9k jämnt, medan ATAVA nöjde sig med 6800! 325ti i Stockholm. Känns riktigt bra ! Sedan kan man ju alltid fråga sig vad som händer vid eventuell skada men med tanke på alla olika problem folk har med sina försäkringsbolag så det det knappast bli värre :-) ...
jo
237
jonesono
120i LCI M-sport - 07
T-gul: Testa om det går att bli medlem (utan att teckna någon försäkring).. då kan du skicka mail.
Ti
5
Tiger1972
X3 2,01 -06
Moe: Inträffar en skada kan du anmäla det direkt via sajten. På FAQ'n finns också en del svar kring värdering och reparation

Mo
176
Moe
Cykel
ok, första bakslaget... Atava har inte satt igång min försäkring (tecknad från 23 okt). Försöker maila bolaget och upptäcker att de inte går att nå via mail (tar endast emot synpunkter per mail). Försöker då ringa dem (á 50 kr) för att kolla vad som händer, har ju fått en faktura av dem samt ett försäkringsbrev. Upptäcker att nummret inte verkar gå att ringa från min mobiltelefon (0900 ...), kontaktar tele2 och frågar vad som är fel. Tele2 förklarar att min telefon inte är spärrad för betalsamtal (0900... nummer) utan ATAVA förmodligen har en spärr på nummret som inte tillåter att jag ringer till dem från min mobil. Min mobiltelefon är min enda telefon. Har nu skickat brev via synpunkter för att ta reda på om det verkligen är så att de spärrat inkommande samtal från tele2-mobil. Hm.., inget bra detta. Misstänker iof att det kan vara skit bakom spakarna hos tele2 då det låter lite märkligt att det skulle vara ATAVA som spärrar inkommande samtal !?. Någon som har en idé ? (...och då har vi ju inte en kommit till frågan varför de inte satt igång min försäkring :-)

/v

Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Vesta var betydligt (c. 25%) billigare än allt annat för mig. Nu har jag fått en parkeringsskada, ska bli intressant att se hur fort det handläggs...
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Det är tyvärr rätt vanligt förekommande att det inte går att ringa till 0900 nummer från mobiltelefoner.

Men varför de inte har aktiverat din försäkring är lite underligt, det står ingenting om att de ska ha registrerat din betalning först eller liknande?

Mvh/ Niclas
Mo
176
Moe
Cykel
Fick följande svar idag till Atava:
Tack för att du har tagit dig tid att förmedla dina synpunkter!

Vi har dessvärre inte möjlighet att svara på kundserviceärenden via mejl,
vi får därför be dig att kontakta vår kundservice på telefon: 0900-202 82
82. Samtalet kostar 50 kronor.

(min fråga var som jag beskrev ovan om det var möjligt att ringa deras telefonnummer från 0900-nummer.)

Intressant detta ... undrar hur fan jag ska lösa detta, kan jag få komma hem till någon av er och ringa :-) ?
Mo
176
Moe
Cykel
Härligt med edit funktionen:

(min fråga var som jag beskrev ovan om det var möjligt att ringa deras telefonnummer från tele2-mobiltelefon.)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.