|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Detta bevisar väl bara det som nästan alla visste redan: Det som är billigast för en försäkringstagare behöver definitivt inte vara det för någon annan. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Atava verkar inte försäkra bilar som är importerade, har kikat på tre regnr på importerade bilar och får fram, "Det saknas uppgifter om din bil i VTR (Vägtrafikregistret). Eftersom uppgifterna är nödvändiga för oss, kan vi tyvärr inte försäkra din bil." // Mvh Andreas Min 540i6 Länk |
|
|
tsaros, Jag har samma uppfattning som dig - Atava tycks inte befatta sig med importbilar. På alla svensksålda bilar jag kollat, har de dock varit klart billigast! Inte jämfört med Vesta ännu, dock. KH Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
| andreas_lofgren: Visst, du har rätt, men om Vesta just nu är billigast i ca 8-9 av 10 fall så är det väl förbannat bra? | |
|
Atava var hysteriskt mycket billigare på alla plan - trafik, halv, hel.. mot vad vesta tog. På trafikförsäkringen var vesta mer än 3(!!) ggr dyrare än atava.. sug på den. :) Nu räknade jag på en 520, men ändå. Kommer att bli en försäkring hos dem inom ett par dagar. |
|
|
Jag är ärligt talat helt chockad! :-) Men inga regler utan undantag? Du tillhör väl helt enkelt de här 10-20 procenten. ;-) Bor du i liten stad eller stor stad? Om min teori stämmer att oftast Vesta vinner om man bor i en större stad och har en BMW med en (större) motor. |
|
|
tsaros, funkade att säka på mitt regnummer. min är en italien import från -04 mvh Erik A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
|
har kollat vesta på mig och där ville dom ha 28K om året jämfört med atava som ville ha 11K bor i storstaden med en 325a jag sitter fast hos saluansvar tills maj nästa år... rikitgt surt! betalar 11k för trafik hos dom.. fan kan man säga. Mv hTimmy |
|
|
mats_epost: Bor i Karlstad, räknas antagligen som liten stad.. jag gör det iaf. ;) Blev något förbannad av den långa väntetiden som aldrig verkade ta slut, för att komma fram och inse att tom folksam hade golvat vesta vilken dag som helst!! Ocker! :) |
|
|
Ok, jag har beslutat mig för att tagga ner lite i den här frågan *skratt* Det verkar (tyvärr) som om man fortfarande måste ringa runt och jämföra mellan relativt många olika bolag för att vara säker på att få bästa pris. Försäkringsbolagens system kollar på en enorm massa parametrar samt historik. Men att man ALLTID bör kolla med Vesta också är varje fall helt givet. Faktum kvarstår, de är billigast för Många av oss BMW ägare. I mitt fall utklassade Vesta Atava rejält. |
|
|
Absolut! Golvade vesta atava 3 ggr om för dig? :) Helt sjukt! |
|
| Bra det där med Vesta! Har tittat runt hos en massa bolag o billgast hittills har varit If. Har tänkt köpa en 320 -97, 6500kr vill If ha för en halv försäkring i gbg. Fick ner det till 3900 hos Vesta, så tackar för det tipset!! | |
| Slashrulez: Grattis! En helt fantastisk skillnad. | |
|
Har Vesta idag med helförsäkring och 2000 mil, självrisk på 3000, betalar ca 8000kr / helår på min X5 3,0d - 04, samma försäkring hos Atava skulle kosta 18.393kr / helår... Jag tror jag behåller Vesta.. |
|
| Gronken: Hmmm, klurigt, men jag tror jag håller med dig. ;-) *garv* | |
|
Priserna verkar ju minst sagt för bra för att vara sant! M3:an skulle kosta bara 3700:- per år vid 1000 mil per år om man tecknar "Large" försäkringen! Det skulle kosta mig 20 000:- hos LF! 525:an kostar 4400:- vilket är hälften än vad jag betalar idag! Frågan är bara hur mycket de höjer priset efter första året? M3 E30Länk |
|
|
Trafik: 9 317 SEK / år 776 SEK / månad Halv 18 314 SEK / år 1 526 SEK / månad mange säger: Hel(Large) 18 685 SEK / år 1 557 SEK / månad Den va billigare än min Trygghansa trafik, men inte så billig som halvförsäkring.. Hmm, ska kolla Vesta.. |
|
|
Min uppfattning är också att Vesta är billigare när det gäller bmw. Men man ska alltid kolla runt! Är anställd på TH och har min på Vesta så det säger en del! Någon skrev och undra om atava kommer höja sina priser nästa år. Vad jag vet kommer dom inte att göra det. Tror det är större chans att Vesta gör det eftersom det är en ny aktör på svenska marknaden. Dom köper sig in på marknaden nu och har ingen skadestatestik att gå på. Atava ägs av TH som varit verksamma väldigt länge. Sen problemet med att kolla import via nätet är att modellkoden inte ligger inne på bilregistert vilket gör att man inte kan avgöra tex vilken motorstyrka det är. Viss skillnad på en 318 och m3a!! Hoppas att det hjälpt vissa frågor och funderingar! |
|
| Nu är min 520 helförsäkrad för ca 6500/år i atava.. ganska bra pris! ;) | |
|
Ni som får snorbilliga försäkringar via Atava mfl kan nog räkna med att få betala skyhöga försäkringspremier året därefter. De lockar bara med billiga premier för att få "reklam" och en stor kundkrets, klassiskt marknadsföringstrix. Det är vad jag tror iallafall. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.