|
|
|
|---|---|
|
Hej all glada bmw ägare :) Är på g att köpa min första bmw "har väntat alldeles för länge" Och jag skulle vilja behöva lite hjälp med värdering.. Vad kan man tänkas betala för en importerad 320 "e36" bilen har fullstämplad servicebok enligt ägaren har inte varit o tittat på bilen ännu.. importerad 2002, o 4 ägare i sverige sen dess 19.000 mil Utrustning: - ACC = Automatisk klimatanläggning 2-zons - ABS-Bromsar - PDC = Park distance control - Halvskinn - CD-Spelare - M-Sportpaket - M-Sportchassi - M-Sportläderratt - 2 x Airbag - Elhissar - Elspeglar - M-Sportstolar - Svart innertak antracit - Nackstöd bak - Lilla färddatorn - 16 tums Alufälgar - Vinterdäck Tacksam för all hjälp!! | |
| Spontant känns mellan runt 30 som ett lagom slutpris på bilen beroende på skick. | |
|
30???? Vilket skämt, får man inte 40-45 är man en usel säljare eller så är bilen smälld... M Sportpaket kostar extra, en rensad 320i limo utan klima kan man få för 30, men inte en med denna utrustning. Stephan |
|
|
Länk Skämt och skämt...när det nu finns roliga BMW E36 för 40-45' :) Mvh Janne. |
|
|
Hur mycket värt är ett 12 år gammalt Mpaket? |
|
|
Ok, så meningarna går isär lite granna :) det är givetvis svårt att säga, men 30 lär den inte gå för tyvärr, utan mellan 40-45 om det nu blir köp.. Sen kan man ju köpa en 325-328 för ungefär samma pengar, vilket givetvis hade varit roligare, men om man får lägga 5000 mer per år i försäkring så e det inte lika roligt längre :( Men man är inte helkt ute o cyklar om man ger runt 40 för den då? Bilen är i bra skick in/utvändigt |
|
| Hade aldrig betalat över 30 för en vanlig 320 e36... och dessutom så är 320ns motor väldigt tråkig, tokslö ända upp på dom sista varven då den enda lilla effekten kommer, satsa hellre på en 318is om du inte har råd med nått roligare... har du kollat upp vad en 323i kostar på dig? kanske kan va nått annars för dig.. :) | |
|
Tack för era svar gubbar! Inte för att det gjorde det hela lättare för mig ;) Nu vet jag inte vad jag ska satsa på.. På Avata så får man betala samma premie för en 320 och 328, medans en 325 e betydligt dyrare.. Kanske blir en 328 tillslut, tillbax till blocket :) Mvh Björn |
|
|
Jag fick 34000 kr för min 320 touring -96 med sportstolar, klima, m-chassie, M3-fälgar osv. Dock inget m-paket. Ca 15000 mil på mätaren. Lite rost i bakluckan och skärmkanterna bak. Bara som en liten vägledning... En 320 är en trevlig bil som jag skulle välja före en 318is alla dagar i veckan. En 318 har enligt mig det stora handikappet att det fattas två cylindrar! :-) Jag hade min bil i nästan 4 år och trivdes alldeles ypperligt med den motorn. Jag skulle tro att dom som tycker den är tråkig inte har någon större erfarenhet av motorn. Men visst är det alltid kul med mer effekt men då kostar det mer också. |
|
| Kan du försäkra en 328 för samma peng som en 320 så skulle jag satsa på en 328. När jag köpte min 320 så var det stor skillnad på försäkringen upp till 328. | |
| Det är en svår avägning att göra, jag kan få en 320 i bra fint skick, med mycket utrustning, fattas egentligen ingenting. eller en 328 i ok skick med mindre utrustning så som, digital klima, kanske inget m3 kjolpaket, dom e ju snygga ändå, men speciellt front spoilern gör mycket för bilen, sen får man ju en roligare motor, och med samma premie, så blir det ju riktigt svårt... | |
|
320 motorn är ju inte en dålig motor,den drar bra från hyffsat låga varv men det fattas det där riktiga klippet i den högre varvtalsskalen(mot t.ex en 325). 328:a motor som sitter i E36 är ju bara en pärla,den måste man provköra för att förstå :) Mvh Janne. |
|
|
Glömde själv nämna 323i E36...fin motor som folk "dissar" av någon outgrundlig anledning...MYCKET trevlig den med...kanske är ett alternativ också för dig som även någon redan nämnt iofs? Mvh Janne. |
|
|
Simon; M-paket går inte ner i pris utan snarare upp när dom blir äldre, du blir fortfarande av med stötfångarna i Stockholm, som Andersson CSi blev på min återköpta 540iAM-95, det är en utrustningsdetalj som är extremt populär, minst 10tkr extra bedömmer jag det för denna 320i-96 självklart gäller det fabriksmonterat komplett paket. Stephan |
|
|
Stephan: Att man blir av med exteriör detaljer på en gammal bil är väl snarare ett bevis på att intressenter till de äldre modellerna knappast är beredda att betala för sig ;-) Just 320 med M50 motorn är ju dessutom en lite udda pjäs och med tanke på utbudet av de betydligt trevligare 323/328 borde åtminstone de allra flesta E36 spekulanterna idag välja någon av dessa. Tycker mig ha sett rätt mycket 323/328 för runt 40-50 med strax under 20kmil. Idag är de allra flesta E36 brukskörda och det är svårt att hitta fina originalare. Att därför lägga uppåt 45kkr för en 20kmilad 320 med 4 ägare sedan 2002 i SE gör nog mest säljaren glad. Jag hade valt en 323 alla dagar i veckan framför en 320, dessutom är ligger den i en skonsammare försäkringsklass än 328. |
|
|
Kristoffer; Det är betydligt fler E39, E60, X5 som blir av med sina delar så där föll din tess till botten...=) Att du personligen skulle välja en 323 framför en 320 spelar ingen roll, det säljs 320: is ändå=) Folk är olika, vissa bryr sig inte om färg, utrustning medan andra gör det, min far köpte två stycken bruna bilar på rad = 11 ½år med brunt(; senare köper han en rensad Audi 100 utan vare sig procon-ten, abs, klima var dessa bilar lättsålda?? Nej, är bilar i rätt utförande med tanke på färg, inredning och utrustning det? Ja Det är inte så att en rensad bil i oattraktiv färg kostar 5, 10, 15tkr lägre än motsatsen, det är i stället omöjligt att sälja den, någon som vill ha en illgrön Polo 3-d-00 utan klima och abs? Stephan |
|
|
Va kul at det blev så mycket respons här, verkar vara ett kanon forum! Jag har ju inte koll på alla detaljer som man kanske bör tänka på för att göra det perfekta köpet, men jag känner samtidigt att jag e nöjd med den utrustningsnivå som ingår. Sen e det alltid lätt att ta ett litet steg uppåt, när man ändå ska köpa, men då står man snart där men en m3 av bara farten :) jag är medveten om att det kanske inte skiljer så mycket i pris upp till nästa motor alternativ, men man får ju då inte samma utrustningsnivå, o man ska trots allt trivas inuti bilen också. även om det e skit kul med dom extra 43hk. Detta blir ju första bmw, kan ju tänkas att det är en bra instegsmodell? Vad jag har hört så tror jag inte att jag kommer bli besviken på e36 som bil, o sen får jag väl helt enkelt jobba mig uppåt i modellprogrammet! Vad som e intressant är ju bilens värde i sig, o om det ligger nån tusing upp eller ner spelar ju ingen roll, men om den e värd max 35 t.ex så får jag ju hitta nått annat. |
|
| Det är ett fabriksmonterat komplett kit förresten :) | |
| Kristoffer, skulle det inte lika gärna kunna sitta en M52 motor i den? | |
| Det sitter en M52 i den om det är en 96:a. | |
|
slashrulez: stämmer att det är M52 på 96:an, my mistake. 320 M52 är trevlig, men känns tunn och ganska meningslös när 323/328 ligger 10kkr upp. Dock är fabriksmonterat M-pkt en trevlig bonus, frågan är dock om det väger upp bestyckningen under motorhuven... Håller med "janne T", 328 motorn är en juvel i E36 både snäll och lite rå på samma gång :-) Samtidigt är försäkringen ganska saftig, en 323 ligger ett par tusenlappar billigare. Stephan: Du har säkert rätt vad säger vad gäller stöldbegärlighet, dock kan jag knappast tänka mig värdet för M-paketet ökar ju äldre bilen blir. I så fall borde motsvarande iM vara värd mer en 35-40kkr upp vilket knappast gäller för exempelvis en modell som begagnad 320 E46. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.