AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
972

E32: Värmepaket, full fart. Nästan.

Vi
25
Vinkelslip
735ia -87
525iX -94
Hej

Har läst guiden om värmepaket fläkt som går på full fart och det stämmer väl nästan in på min bil, det skjuter på bramed luft på det där steglösa läget och sen när man går över till "HI" dvs klickar över tll max så ökar fläkten ytterligare något. Fortfarande styrkorter nere vid passagerarens fötter som är kasst då, för uppenbarligen hittar det ju i alla fall två lägen, nästan full fart och full fart.

Har haft ut kortet och tittat efter kassa lödningar man kan inte hitta några. Panelen med reglagen har jag haft ute och mätt , det verker fungera, motståndet ändras i alla fall när man vrider på ratten....

Är det trots allt kortet som trilskas?
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Menar du att fläkten inte går att köra långsamt?

/Mats J
Vi
25
Vinkelslip
735ia -87
525iX -94
jovisst är det så, den går på hög fart enbart...
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Jag kanske kan vara till hjälp..

Har nyligen fixat liknande fel fast på ett helt annat bilmärke. Felet var effekttransistorena.

Om du har fyra kablar som går in till styrkortet så ska det finnas:
-12V 1st plus och 1st minuskabel.
-De två andra kan du mäta upp, när du ökar fläkthastighet så skall värderna ändras. Görde inte det så ligger felet längre bak i elektroniken. Däremot om värdena ändras så ligger felet i fläktens styrkort och vanligast är då effekttransistorerna, ca 80kr st.

En effektransistor blir varm, så varm att man kan bränna sig på den. Så om den fungerar så ska den bli varm.

Om det nu fungerar så på BMW med.

En länk som visar byte av effektransistor på en annan bil om detkan hjälpa.

/Aimo
Billigt snus från www.snusfabriken.com

Vi
25
Vinkelslip
735ia -87
525iX -94
Har mätt, det är kortet som är kasst. Har prövat löda om alla punkterna, utan framgång.. Skulle behöva ett annat kort.. :( Kör med körförbud på en anna bil just nu pga fläkten inte funkar som den ska på bumsen... Crap.

Effekttransistor, den är den där lindade tjofräsen va,dem som ser ut som en del på en elmotor va? För den blir inte varm alls.
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Länk Prova detta.
Vi
25
Vinkelslip
735ia -87
525iX -94
Fick tagi ett nytt kort igår, på returbilen. Inte identisk likt mitt men snarlikt (från en 1990) Fungerar felfritt i alla fall. Gött! SÅ nu är jag körandes med min "vinterbil" vilket är härlisch!

:-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.